המיליארדר, המיליונריות והתפרן: כמה שווים המועמדים לנשיאות ארה"ב?

מעט יותר משנה לפני שאזרחי ארה"ב יצאו אל הקלפיות בכדי לבחור את הנשיא (או הנשיאה) הבא של ארה"ב, המרוץ מתחיל להתחמם, המועמדים מרימים הילוך – וכך גם העיסוק התקשורתי בכל אחד ואחת מהם הולך וצובר תאוצה. כעת מפרסם מגזין פורבס את אחד הדירוגים המסקרנים והמדוברים ביותר באשר למועמדים השונים, אשר מציג את הערכות השווי של כל אחד ואחת מ-20 המועמדים אשר נמצאים במרוץ נכון לרגע זה.

במקום האחרון נמצא אחד המועמדים המסקרנים ביותר מטעם המפלגה הדמוקרטית: מרטין אומיילי, מושל מדינת מרילנד לשעבר, אשר הונו מוערך על ידי המגזין ב-0 אחד עגול. אומיילי נחשב בעיני רבים לאחד המועמדים המפתיעים של מערכת הבחירות וכאחד היריבים העיקריים של הילארי קלינטון על הזכייה, אך נראה כי אם אכן יבחר הוא יזדקק לעזרה רבה בכל הקשור להתנהלותו הכלכלית: על פי הערכת המגזין אומיילי צבר לאורך שנות שירותו (שאת כולן בילה בשירות הציבורי) כ-600,000 דולר (כ-2,340,000 שקלים), שאת רובם הוציא על תשלומי שכר הלימוד לארבעת ילדיו, אשר למדו כולם בבתי ספר מובילים בארה"ב. אומיילי לא מחזיק בנדל"ן על שמו ולא בקרנות נאמנות פעילות. מעניין כיצד יגיב הציבור האמריקאי לפרסום הנתון המהדהד – האם באמפתיה ובתחושת הזדהות, או שמא דווקא בלעג ופקפוק ביכולותיו.

אומיילי. הון בגובה 0 דולרים | צילום: ג'יי בייקר, מתוך ויקיפדיה

מעט מעל אומיילי נמצא אחד המועמדים המוכרים מטעם המפלגה הרפובליקנית, הסנאטור מרקו רוביו: נציג מדינת פלורידה בקונגרס האחרון מחזיק בנכסים בשווי 100,000 דולר בלבד. עוד בתחתית הדירוג נמצא "הכוח העולה" של המפלגה הדמוקרטית: הסנאטור היהודי ברני סנדרס, אשר מגדיר עצמו כ"נציג הסוציאל דמוקרטים" במרוץ. סנדרס מחזיק בהון בגובה 700,000 דולר (כ-2,730,000 שקלים), אשר מורכבים מבית אחד ברשותו ומהשקעות בקרנות נאמנות שונות – כולן קרנות "חברתיות" אשר משקיעות במיזמים בעלי אימפקט חברתי.

אם נטפס במעלה הדירוג נמצא מועמדים מוכרים נוספים, דוגמת ריק סנטוריום עם הון בגובה 2 מיליון דולר או מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי (מי שנחשב בעבר למועמד המבטיח של המפלגה הרפובליקנית) עם הון בשווי 3 מיליון דולר.

אך החלק המעניין ביותר של הדירוג המדובר הוא חלקו העליון – שם המועמדים השונים מחזיקים בהון גבוה בהרבה מזה של סנדרס, רוביו או כריסטי. כך, למשל, המועמד הרפובליקני ג'ב בוש (אחיו של הנשיא לשעבר גו'רג') מחזיק בהון בגובה 22 מיליון דולר, אשר צמח משמעותית לאחר סיום כהונתו כמושל מדינת פלורידה בשנת 2007. מעט מעליו נמצא מועמד בולט נוסף מטעם המפלגה הרפובליקנית: זהו הניורוכירורג בן קרסון, עם הון בגובה 26 מיליון דולר. קרסון מחזיק בשורת מניות בחברות ענק בארה"ב (לרבות התאגידים קלוג וקוסטקו) בהן שימש בעבר כחבר דירקטוריון, ובשנה שעברה הכניס 4.2 מיליון דולר מהרצאות וכנסים שהוביל. המועמד הדמוקרטי לינקולן שפי מחזיק בהון בגובה 32 מיליון דולר.

מובילה, בנתיים. קלינטון | צילום: thinkstockphotos

מבין 20 המועמדים המדורגים נמצאות 2 נשים בלבד – אך שתיהן מאיישות שניים משלושת המקומות הראשונים בפסגה. במקום השלישי נמצאת הילרי קלינטון, שעדיין מובילה בסקרים את המרוץ במפלגה הדמוקרטית ונחשבת בעיני רבים למועמדת המובילה לנצח במרוץ – ולהפוך לאישה הראשונה בהיסטוריה להתמנות לתפקיד נשיאת ארה"ב. על פי הערכת המגזין קלינטון מחזיקה בהון בגובה 45 מיליון דולר בזכות הכנסות שלה ושל בעלה, הנשיא לשעבר ביל, מהרצאות, כנסים ותפקידים כחברי דירקטוריון.

במקום השני נמצאת, כאמור, אישה נוספת: המועמדת הרפובליקנית קרלי פיורינה, אשר מחזיקה בהון בגובה 58 מיליון דולר. פיורינה כיהנה במשך שנים באחד התפקידים היוקרתיים ביותר במשק האמריקאי – מנכ"ל חברת הענק HP, וכיום היא משקיעה בלמעלה מ-1,000 מיזמים שונים בתחומי הנדל"ן והטכנולוגיה.

במקום הראשון בפער אדיר נמצא, ניחשתם נכון, המיליארדר דונלד טראמפ, אשר מתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית ונחשב עדיין לאחד המועמדים הבולטים ביותר. הונו של טראמפ הוערך על ידי תחקירני המגזין ב-4.5 מיליארד דולר (כ-17.55 מיליארד שקל), אשר מקנים לו יתרון משמעותי על מתחריו (בזכות שימוש במטוס סילון פרטי, ארגון אירועים וכו').

שווה 4.5 מיליארד דולר. טראמפ | צילום: thinkstockphotos

בסך הכל מופיעים ברשימה 16 מועמדים אשר נהנים מהתואר "מיליונרים" – בעוד רק 4 מהמועמדים מחזיקים בהון הנמוך ממיליון דולר. 8 מאותם מועמדים מחזיקים בהון הגבוה מ-10 מיליון דולר. אם נתעלם לרגע מהונו העצום של טראמפ, הונם המצטבר של יתר 19 המועמדים מגיע לכדי 254 מיליון דולר – פחות מ-1/17 מהונו של טראמפ לבדו.

אז האם הונו האדיר של טראמפ יצליח להביא לו את תואר המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, או אולי אפילו כל הדרך עד לבית הלבן? התשובות יגיעו רק בחודש נובמבר 2016. בינתיים, מעניין לבחון כיצד קרה שאחוז גבוה כל כך של המועמדים לתפקיד "מנהיג העולם החופשי" מגיעים עם כיסים מרופדים כל כך – וכיצד עובדה זו משפיעה על החלטותיהם, בחירותיהם, ואולי אף על הבחירות בהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן