המיליארדר מאחורי רשת בתי הקפה הסינית מאתגר את סטארבקס

סטארט-אפ חדש שצמח בסין, הכלכלה השניה הגדולה בעולם, הציב לעצמו כמטרה לעקוף את סטארבקס האמריקאית, וגדל כל כך עד שמי שהשקיע בו בתחילת הדרך הוא עכשיו מיליארדר. Luckin Coffee, שצומחת במהירות עם 2,370 חנויות ברחבי סין, הגישה בקשה לצאת בהנפקת מניות לציבור לבורסת נאסד"ק בניו יורק. צ'ארלס ג'נגיאו לו, שהיה אחד מהתומכים הראשונים בחברה והיום הוא היו"ר שלה, הפך למיליארדר הודות להשקעתו בחברה.

Luckin שורפת הרבה מהמזומנים במסע שלה כדי להפוך לרשת הקפה הגדולה בסין, צוברת הפסד נקי של 241 מיליון דולר על הכנסות של 125 מיליון דולר בשנת 2018, על פי הנתנויים שהוצגו בתיק הנתונים של החברה שהוגש לרשויות באר"הב. עוד נחשף שם כי לו ואשתו, ליצ'ון גואו, מחזיקים בבעלות של 30.5% בחברה, מה שהופך אותם לבעלי המניות הגדולים ביותר. פורבס מעריך כי הנתח של לו בחברה שווה כמעט 800 מיליון דולר.

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עוברת לבתי הקפה | צילום: shutterstock

הפעם הראשונה שלו עשה את זה בגדול היתה לאחר שהקים את חברת השכרת הרכב Car Inc בשנת 2007. לו הוביל את החברה, אשר מציעה שרותי השכרת רכב לטווח קצר או לטווח ארוך, בלמעלה מ-300 ערים סיניות, עד להנפקה בשנת 2014, בה גייס קצת יותר מ-400 מיליון דולר בבורסה בהונג קונג. בשנת 2015 השיקה Car Inc את הסטארטאפ UCar, אפליקציית שרותי הסעות.

UCar בידלה את עצמה מן המתחרים על ידי רכישת צי רכבים משלה והציעה נהגים מקצועיים. לו, שסיים את תפקידו כמנכ"ל של Car Inc בשנת 2016, משמש כיום ב-UCar כמנכ"ל ויו"ר, ומגוון את העסקים, כולל סוכנויות רכב ושירותי מימון לרכב. הסטארטאפ מופיע כעת בבורסה של סין והוא שווה יותר מ-6.5 מיליארד דולר. אחזקותיו ב-Car Inc מוערכות בשווי של כמעט 500 מיליון דולר, מה שהביא את שווי הונו הכולל נטו ל-1.3 מיליארד דולר.

אבל ההשקעה של לו ב-Luckin היא כעת ההחזקה בעלת השווי הגבוה ביותר שלו. ג'ני ג'יה צ'יאן, לשעבר מנהלת תפעול בחברת Car, Inc ו-UCar, השיקה את רשת הקפה במחיר נמוך באוקטובר 2017, לאחר שגייסה מעל ל-150 מיליון דולר מלו ומאירופה. Luckin המשיכה לפתוח חנויות במהירות מסחררת, והתרחבה ממקומה הראשון בבייג'ינג ל-2,370 חנויות ב-18 חודשים בלבד.

בינואר 2019 הגישה Luckin כ-90 מיליון כוסות קפה והודיעה על כוונתה להגיע ל-4,500 חנויות עד סוף השנה, ולעקוף את סטארבקס כרשת הקפה הגדולה ביותר בסין. הרשת, שהיא הסמל האמריקאי, פתחה את החנות הראשונה שלה בבייג'ינג ב-1999, מונה 3,600 סניפים ברחבי המדינה; היא מתכננת לפתוח 600 חנויות חדשות מדי שנה עד 2022 והיא מרחיבה את שירותי השליחויות שלה.

שלא כמו בתי הקפה המרווחים של סטארבקס, המעודדים את השהייה במקום, למעלה מ-90% מהחנויות שלLuckin הם חנויות איסוף הממוקמות באזורי תעבורה גבוהים, כמו בנייני משרדים וקמפוסים. החנויות, שלא ניתן לשלם בהן במזומן (לקוחות יכולים לשלם באמצעות האפליקציה של הרשת) בדרך כלל כוללות מתחם ישיבה מוגבל, ובכך Luckin חוסכת בעלויות ומשתמשת בכספים שחסכה כדי לערער סטארבקס עם תמחור נמוך יותר של המוצרים. הזמנות בתוך היישום שלה גם גורמות לה להתפאר בזמן אספקה של 18 דקות או פחות בערים הגדולות.

Luckin, שגייסה 550 מיליון דולר בסיבוב הראשון שלה, נראית כאילו היא מתחרה על נתח שוק במקום להרוויח. סבב הגיוס האחרון שלה, אשר הובל על ידי BlackRock ונסגר ב-17 באפריל, העריך את החברה ב-2.9 מיליארד דולר.

ג'ני זג'יה צ'יאן, המייסדת של Luckin, צברה הון מרשים גם כן. היא מחזיקה נתח של 20% מהחברה בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן