המיתוס ושברו: הטריקים שמומחי קידום אתרים לא רוצים שתכירו

המדיה החברתית מייצרת הרבה רעש – רובו לא בדיוק מסייע. מיתוסים סביב השאלה כיצד להשתמש בה מופצים מכל עבר, כולל על ידי מומחים לכאורה (כמוני).

האמת היא, שעדיין מוקדם מדי לענות על שאלות אלה, כיוון שאנחנו רק מתחילים להבין כיצד ניתן לרתום את אותן רשתות חברתיות, כדי להגיע אל הפוטנציאל האמיתי של הרשת. מצד שני, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעמוד מן הצד ולהשקיף, בשעה שהפוטנציאל הזה הולך ונגלה לעינינו. אחרי הכל, צריך לעשות כסף!

לכן, שווה לנסות לחשוף את התפיסות המוטעות (כלומר, אותם מיתוסים) שהתגבשו, ולנסות לנסח תוכנית פעולה ברורה שאפשר להתחילה באופן מיידי.

מיתוס 1: כולם נמצאים במדיה החברתית

איך הרעיון הצליח להשתרש? בזכות מומחים שמציגים נתונים סטטיסטיים יפים, לפיהם למעלה מ־80% מהאנשים שמעו על מוצר דרך המדיה החברתית. למעשה, זוהי שיטת הפחדה שנועדה לגרום לכם לשכור את שירותיהם. המדיה החברתית אינה שולטת בכל – עדיין לא, בכל אופן.

תוכנית פעולה: גם אם קהל היעד שלכם אינו במדיה החברתית, אפשר לרתום את הכוח של הרשת לצורכיכם, בכך שתקלו על מנועי חיפוש דוגמת גוגל למצוא את האתר שלכם (פעולה מוכרת בקרב הגיקים של הענף כ"אופטימיזציה של מנוע חיפוש"). לא קשה לעשות זאת, אבל לוקח זמן מה עד שהעניין צובר מומנטום.

ככה תתחילו: כנסו ל־Google Keyword Tool והכניסו כ־20 מונחים גנריים הקשורים למוצר או לשירות שלכם, או מתארים אותו. חפשו מונחים רלוונטיים שזוכים לכמה אלפי שאילתות בחודש. מלאו את האתר שלכם במילות המפתח הנפוצות שמצאתם.

אבל זה לא מספיק. חשוב למצוא מילים שכאשר מקלידים אותן בגוגל, יעלה דף תוצאות שבו האתר שלכם מופיע בין המקומות הראשונים. המפתח לדירוג גבוה בתוצאות החיפוש הוא קיומם של כמה שיותר אתרים באיכות גבוהה הכוללים לינקים המפנים אל האתר שלכם. אתר באיכות גבוהה הוא אתר עמוס מידע שעונה על הקווים המנחים של גוגל לאיכות (Google's Quality Guidelines).

גיגלתם מילת מפתח. כדי לראות כמה אתרים אחרים מפנים לכל אחד מהאתרים שמתחרים בכם (כלומר עולים ראשונים בחיפוש בגוגל), יש להעתיק את הכתובת שלהם, להדביק ב־www.MajesticSEO.com ולהקליק "חפש". אם כל אחת מעשר הכתובות הראשונות שבחרתם, מושכת עשרות אלפי לינקים, כנראה אין טעם להתחרות על המילה הספציפית שניסיתם. אבל אם האתר השלישי או הרביעי בדף תוצאות החיפוש מושך רק כמה מאות לינקים, ייתכן שתצליחו להכניס עצמכם לדף התוצאות הראשון תוך כמה חודשים או פחות, עם קצת מאמץ מתוכנן.

טיפ: כדי להשיג יותר לינקים, מומלץ לחזר אחר בלוגרים רלוונטיים. מייל קצר לבלוגר, בו כתוב שאתם נהנים לקרוא את הפוסטים שלו ויש לכם תוכן שיעניין את קוראיו, בליווי לינק לאתר שלכם – עשוי לעשות את העבודה. בלוגרים שיגלו עניין, יפנו ללינק שלכם במאמריהם, ויהפכו אותו לפופולרי יותר במנועי החיפוש. רואים? לא קשה מדי. 

מיתוס 2: אי אפשר לעשות הכל לבד בבית

איך הרעיון הצליח להשתרש? יועצים יוצרים מראית עין, לפיה קמפיינים שיוצאים לדרך ברשתות חברתיות הם תוצר של מומחיות מסתורית, הדורשת כישורי כישוף – לכל הפחות. הסיבה ברורה: אם הם היו מראים לכם כיצד לעשות חלק גדול ממה שהם עושים, למה שתשכרו את שירותיהם?  

תוכנית פעולה: היכנסו לגוגל והקלידו את מילות המפתח הבאות: מילת המפתח של התעשייה שלכם ורשת חברתית (או מדיה חברתית או פורום חברתי). בחנו את האתרים שמצאתם: כמה אנשים רשומים? כמה נמצאים אונליין? על מה הם משוחחים? אילו דיונים זוכים להכי הרבה תגובות?

העלו שאלה בפורום או במאמר, והשתמשו בתגובות כדי ליצור תוכן שימושי עבור קהילה זו. צרפו לינק – לא רק לאתר שלכם, אלא גם לאתרים של אנשים או גופים ששימשו השראה לתכנים שהעליתם. תנו לאחרים קרדיט וכך תעלו את הסבירות שהם יודו לכם באמצעות שיתוף התוכן שלכם ברשתות שלהם.

מיתוס 3: חובה לבלות כמה שעות ביום בטוויטר

איך הרעיון הצליח להשתרש? אמת, אלפי טוויטים עשויים להצית שיחה בין מאות אנשים. זה לא אומר בהכרח, שהארנק שלכם יתפח כתוצאה מכך.

תוכנית פעולה: שלחו הודעה ללקוחות שלכם, לחברים בפייסבוק, לעוקבים בטוויטר, לכל אחד ברשימת המכותבים במייל ולכל מי שרק מתעניין בתוכן הקשור לתחום בו אתם עוסקים, והזמינו אותם להשתתף בצ'אט שבועי בטוויטר. (טוויט־צ'אט היא סדרה של הודעות המופנות זו לזו שמצורף להן hashtag – מילת מפתח שמתויגת בסימן #).

הכינו טוויטים אינפורמטיביים כדי להעלות אותם יחד עם ה־ hashtagשלכם במהלך הצ'אט. סיימו את הטוויט־צ'אט עם קריאה כלשהי לפעולה, כמו הזמנה של המשתתפים להירשם לידיעון שלכם המופץ במייל, או לבקר בחנות או באתר שלכם ברשת, כדי לנסות מוצר או שירות שעליהם העליתם טוויטים במהלך הצ'אט.

מיתוס 4: מדיה חברתית היא ערוץ שידור

איך הרעיון הצליח להשתרש? במבט ראשון, המדיה החברתית נותנת תחושה של מגאפון זול ורב־עוצמה. היא באמת כזו, אבל אל תופתעו מכך שהפגזת הודעות בכיוון אחד – מכם לאחרים – לא משיגה את התוצאה הרצויה. הטריק הוא לגרום לאנשים להיות מעורבים – ולדאוג שימשיכו להיות מעורבים.

תוכנית פעולה: משחר ימיו של המסחר הקמעוני, מתנות והגרלות היו תמיד פיתיון מצוין. לקבלת רעיונות בצעו בגוגל חיפוש של [רשת חברתית לבחירתכם] + "תחרות" או "הגרלות" או "מתנות". סביר להניח שתמצאו כל מיני סיפורים בנוסח הבא: חנות מחשבים שדרשה מהמשתתפים בתחרות לזכייה במכשירי אייפד חינם להירשם בדף הפייסבוק שלה, הגבירה את מכירת הלפטופים.

בנו קמפיין שיווק דומה, שמתאים לנישה שלכם. אם יש לכם מאפייה, אתם יכולים לערוך תחרות לעוגות יומולדת בחינם לפי הזמנה, ולדרוש מהמשתתפים להיכנס לדף הפייסבוק שלכם. לא רק שתמצאו לקוחות נוספים, תקבלו גם קבוצת מיקוד מיידית כדי לבחון את העוגות והמטעמים האחרים שאתם מספקים.

מיתוס 5: מדיה חברתית יכולה להחליף את האתר שלכם

איך הרעיון הצליח להשתרש? המדיה החברתית לוהטת בימים אלה, וברור שהיא פה כדי להישאר. אבל כך גם אתרי האינטרנט.

תוכנית פעולה: האימייל עדיין מספק דרך עוצמתית למציאת לקוחות פוטנציאליים לעסקים. זה מתבצע כך: הירשמו ל־Aweber, שירות שיווק באימייל שמסייע לאסוף כתובות מייל ולשלוח אינספור הודעות ככל העולה על רוחכם. התוכנית הבסיסית עולה 20 דולר לחודש.

צרו תמריצים – כל סוג שהוא של תוכן פרימיום (שאינו נגיש לכלל הגולשים) – העניקו אותו למנויי אימייל שיגייסו עבורכם לקוחות באמצעות הרשתות החברתיות בהן הם פעילים. (את התמריצים אפשר להפיץ באמצעות שירות חינמי כגון CloudFlood). הציעו גם ללקוחות החדשים תוכן פרימיום בתמורה לגיוס לקוחות, וכן הלאה. כך תיצרו מעגל קסמים שירחיב את רשימת האימייל שלכם במהירות רבה.

מיתוס 6: לא ניתן למדוד את ההחזר על ההשקעה במדיה חברתית

איך הרעיון הצליח להשתרש? פשוט מאוד. מומחים רבים יודעים כיצד להשתמש ברשתות חברתיות לצורך התערות חברתית, אבל הידע שלהם בכל הנוגע לשיווק שואף לאפס. במילים אחרות, הם אינם יודעים כיצד לתרגם את הפעילות החברתית הזו לתזרים מזומנים.

תוכנית פעולה: דרושים שלושה צעדים בסיסיים: גלו מהיכן המשתמשים שלכם מגיעים; זהו את הפעולות שהם מבצעים באתר שלכם (רכישות, צפייה בתצוגת שקופיות, כל דבר שהוא); חשבו את הערך של פעילות זו.

נניח שאתם רוצים לחשב עד כמה תפוצת המיילים שלכם תורמת לעסקים:

1. פתחו באתר שלכם דף "תודה שנרשמתם", אותו יראו המבקרים באתר, לאחר שיירשמו לתפוצת המייל שלכם.

2. מלאו את הטפסים הנחוצים להצבת "דף התודה" כמטרה ב־Google Analytics (העזרו בהוראות להצבת מטרות ב־Google's Conversion University). פעולה זו תאפשר לכם לראות מי נרשם לתפוצה לאחר שהקליק על קישור לאתר שלכם ברשת חברתית כלשהי.

3. עכשיו הציבו כמטרה נוספת דף אישור הזמנה שיעלה לאחר קנייה של אחד המוצרים שלכם. בפעם הבאה שתפרסמו מוצר דרך המייל, הוסיפו תגי מעקב ללינק שבמייל באמצעות Google Analytics URL Builder. עכשיו, כל רכישה שתבוצע לאחר לחיצה על הלינק שבמייל תצביע על אותו לינק בתור הגורם המפנה לאתר שלכם.

כדי לחשב כמה שווה המאמץ השיווקי הזה, סכמו את ההכנסות שהתקבלו מרכישות "מקושרות־מייל" (סעיף 3). חלקו את סכום זה במספר הרשומים שהגיעו דרך רשתות חברתיות (סעיפים 1+2). התוצאה היא כמה כסף בממוצע שווה כל נרשם "חברתי". מבריק, אה?

מיתוס 7: בלוגים הם בזבוז זמן

איך הרעיון הצליח להשתרש? יש כל כך הרבה רעש באינטרנט, בשביל מה לכתוב בלוגים? משום שזה מאפשר לקולכם להישמע, זו הסיבה. כך תזכו לשמץ של שליטה על המותג, במיוחד אם יש לכם משהו חשוב לומר, ואתם אומרים אותו על בסיס קבוע.

תוכנית פעולה: כתיבת בלוגים היא פשוטה מאוד. הורידו את פלטפורמת הבלוגים של  WordPressמ־WordPress.org. בצעו התקנה שלה על השרת שלכם לתוך תיקייה חדשה (אם יש לכם Fantastico על שרת הרשת זה ייטען חלק כמו חמאה).

לאחר מכן, מצאו כמה מן השאלות הטובות ביותר שהעלו הלקוחות הפוטנציאליים שלכם וכתבו מאמר שעונה על התהיות שלהם. הוסיפו בסוף שאלה שמעודדת אנשים להעלות תגובות. שתפו את התוכן עם לקוחותיכם הפוטנציאליים, עם לקוחותיכם הנוכחיים וברשתות החברתיות, ובקשו מאחרים ברשת שלכם לשתף את התוכן. חזרו על כך.

 מיתוס 8: אתם חייבים להימצא בכל רשת חברתית

איך הרעיון הצליח להשתרש? לחץ חברתי. כשאף אחד לא יודע מה אמורים לעשות, חשים צורך לעשות הכל.

תוכנית פעולה: מקדו מאמצים. בקרו ב־search.twitter.com או בפייסבוק והקלידו מילות יעד בשדות החיפוש. המילים צריכות לתאר שירותים, מוצרים או נושאים אחרים שבהם העסק שלכם מעורב.

בידקו: האם האנשים שגולשים בדפי האינטרנט שעלו בתוצאות החיפוש דומים לקהילת היעד שלכם, האם זהו סוג האנשים שרוכשים את המוצר או את השירות שלכם? אם כן, צרו איתם קשר. אם לא, ותרו על כך. התרוצצות סביב רשתות אחרות רק לשם הדבר עצמו היא בזבוז מוחלט של זמן.

מיתוס 9: המדיה החברתית תחליף את מערכות הקשרים בחיים האמיתיים

איך הרעיון הצליח להשתרש? כל הזמן צצים דברים חדשים. ככל שיש יותר גאדג'טים חדשים, האנשים מבלים זמן רב יותר במשחק איתם, וזמן מועט יותר בשיחה זה עם זה. או לפחות כך זה נראה.

תוכנית פעולה: אנשים – חברים, לקוחות, מוכרים – עדיין משתוקקים לתקשורת פנים־אל־פנים. צאו לשטח ופגשו אותם. הסתייעו לשם כך במדיה החברתית. לדוגמה: הירשמו ל־Answers LinkedIn ובקשו מהרשת שלכם הצעות לנושאים בולטים לדיון, הקשורים לתעשייה שלכם. (זה עשוי לקחת שבוע עד שתאספו מספיק תגובות מוצלחות).

בהתבסס על המידע הזה, קבעו מועד להיפגש ולשוחח על הנושאים האלה. הזמינו את לקוחותיכם הפוטנציאליים ובפועל, ואנשים המופיעים ברשימת המייל שלכם. תנו להם לבחון את המוצר שלכם בחינם. הרצון הטוב כבר יסלול את הדרך. 

הכותב הוא משווק אונליין, בעל בלוג וידיאו העוסק בשיווק באמצעות מדיה חברתית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן