“המלחמה האמיתית במזרח התיכון היא לא בין ישראל לפלסטינים”

שוק הנפט התנהג בעצבנות בזמן האחרון, כשהוא מפגין חוסר יציבות בעקבות מבצע "עמוד ענן" והמשבר בין ישראל לפלסטינים. אבל המשקיעים טועים, ומסתכלים על המלחמה הלא נכונה. שכחו מההתנגשויות בין הישראלים לפסלטינים ושאו עינכם לביצה הסורית, שמאיימת למשוך את האזור לעימותים שטומנים איומים גדולים יותר לשוק הנפט.

ההנחה הרווחת, לפיה אסד יילך בדרכם של מנהיגי העולם הערבי הקודמים וייפול לנוכח הלחץ הגובר של בני עמו והצבא, לא מתאמתת בינתיים. למרות הפסדים טריטוריאלים לצבא המורדים, השליטה של אסד על דמשק נותרה חזקה וכך גם בצבא הסורי. כפי שזה נראה כרגע, שום צד לא יכול לנצח ושום צד לא מוכן להפסיד, כאשר גם משא ומתן הוא לא אופציה בכדי לסיים את העימות שנמשך כבר 19 חודשים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מצד אחד, ערב הסעודית, קטאר ולוב רוצות שאסד ייפול, ומספקות מזומנים ונשק לקבוצות האופוזציה בכדי שימשיכו להפעיל לחץ על דמשק. מצרים מהלכת בין טיפות ויורה משפטים דיפלומטיים, בעוד איראן (ורוסיה) תומכות באופן ישיר במשטרו של אסד. במה שהפך להיות קרב על הלבנט, ערב הסעודית וקאטר שמחות לצבוע את הסכסוך בצבעים סונים-שיעים, כאלה המכוונים לשליטה ההולכת וגדלה של איראן.

טורקיה לא תתן לסוריה לאיים על שאיפותיה להיות מעצמה אזורית | צילום: רויטרס

אכזריים ככל שיהיו הקרבות, והעובדה שמניין ההרוגים כבר חצה את ה-30 אלף עדיין לא מביאים את הליגה הערבית להכריז על פשיטה או על כל פעולה כואבת יותר מעוד סנקציה. ישראל מנגד מזהירה חדשות לבקרים על הסכנה הטמונה בזליגה של נשק כימי בסוריה לידי ידיים לא נכונות, אך היא לא תפתח עוד חזית, ואירופה וארצות הברית מותשות מהסתבכויות בעירק ובאפגניסטן ומסתכלות על המערכה הזאת מבחוץ. מסיטואציה שכזו, נשארה רק מדינה אחת שמפסידה הכי הרבה מההסתבכות הסורית ואף מוכנה לפעול: טורקיה.

טורקיה אמורה הייתה להיות הדוגמא למדינות הערביות שלאחר מהפכה לעתיד טוב יותר, אבל מותה של סוריה השאיר את טורקיה בבעיה עם שכנתה. כל עוד אסד נשאר בשלטון, תוכניותיו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לאינטגרציה כלכלית עם שכניו מדרום לא רק שנותרת עלובה, אלא מהווה סיכון לאנקרה, שעלולה לשלם מחיר יקר על הכשלון. חוסר היציבות עשוי להתפשט ללבנון ולעיראק, שלא להזכיר את התעוררות הקמפיין הכורדי. במילים הכי פשוטות – מלחמה ממושכת בסוריה היא סכנה ממשית לריבונות טורקית.

אם נבחן את מפת האנרגיה באזור – התמונה הופכת גרועה אפילו יותר. טורקיה תמיד תהיה מרכז חיוני ומשמעותי במפת האנרגיה, כשביכולתה לחלוש על המסחר ולקשר בין הגורמים השונים כשהיא יושבת על ארבעה ימים – השחור, התיכון, המפרץ הפרסי והים הכספי.

אך כדי ליהנות מהמיקום האסטרטגי הזה, צריכה טורקיה שהכל יתקתק, שהיציבות תהיה עובדה שלא ניתן לערער עליה ולהפגין יחסים טובים עם כל המדינות שבאזור. המהלך שכעת מתרחש בסוריה הופך את השאיפה הזו של טורקיה לבלתי אפשרית. כשהאדמה חרוכה האנרגיה תקועה ואז כולם מפסידים.

צילום: רויטרס

השאלה שנותרה פתוחה היא כמה זמן המשחק הזה יימשך, אבל בהתחשב בעובדה שנאט"ו הסכימה להציב טילי פטריוט בגבולה הדרומי של טורקיה, יש לא מעט סיכונים הכרוכים בכך. הסוללה תשמש בעיקר כאמצעי הגנה נגד מרגמות מסוריה, אבל אם הדברים ימשיכו להתפתח והמגמה של הזמן האחרון, בה טורקיה מגיבה בירי לעבר סוריה, תימשך גם היא – לא ייקח הרבה זמן עד שטורקיה תשלח כוחות קרקעיים ותפתח בחזית חדשה.

אף אחד לא רוצה לפתוח תיבת פנדורה, אך בהחלט יכול להיות שטורקיה תיוותר בלא ברירה בסופו של דבר. אם טורקיה אכן רוצה לדבוק בשאיפתה ולהיות מעצמה אזורית, הדרך לעימות אף קצרה יותר ממה שחושבים. בשורה התחתונה – זה השוק האמיתי בתחום הנפט. כאן נמצא המשבר הגדול. העולם לא צריך להסתכל על סבב הלחימה בין ישראל לפלסטינים, הוא כן צריך להסתכל על דמשק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן