המלחמה הנסתרת: כך משפיע מחסן בלונדון על מחיר פחית בישראל

מחירי הסחורות הצוללים הביאו לסגירת מכרות שונים מסביב לעולם בתקופה האחרונה. הדבר האחרון שהמשקיעים בתחום הכרייה רוצים לשמוע עליו הוא השיטפון הצפוי בקרוב במתכות, שיוריד את המחירים עוד יותר. אך זה, ככל הנראה, מגיע. הסיבה לכך היא מלחמת חורמה המתנהלת מתחת לפני השטח.

עודפי הסחורות, אשר בולטים במיוחד בשוק המתכת – אלומיניום, נחושת, אבץ וניקל – נערמים במחסנים, אשר רבים מהם נמצאים בבעלות חלק מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם. בשלוש השנים האחרונות, מפעילים הבנקים, בהם גולדמן זאקס וג'י.פי מורגן צ'ייס, כמו גם חברות מסחר גדולות כמו גלנקור וטראפיגורה, עסקי מימון מתוחכמים שמבוססים על העודפים ה"שוכבים" במחסנים שלהן.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

המרדף אחר תשואות בסביבת ריבית נמוכה הביא את הבנקים וחברות הסחורה לגבות מבעלי המתכות דמי שכירות גבוהים יחסית על השימוש במחסנים – ויש לא מעט מתכת שדורשת אחסון. על פי הערכות בשוק, מ-2008 ועד היום זינק נפח המתכת המאוחסנת במחסנים, שמאושרים לשימוש על ידי בורסת המתכת בלונדון (LME), מ-1.5 מיליון טונות ל-7.7 מיליון טונות.


צילום: רויטרס

לבעלי המתכת, בהם גם לקוחות של של בנקי השקעות, אין כמעט אפשרויות בחירה לגבי מקום האחסון של החומרים, משום שהמוצר יכול להיות מאוחסן רק במקום שקיבל את אישור הבורסה בלונדון. זו גם הסיבה לכך שהבנקים רכשו יותר ממחצית מ-719 המחסנים בעולם שמאושרים על ידי הבורסה.

עבור הבנקים, ככל שהמתכות יישארו במחסנים זמן רב יותר, כך הם יניבו שכירות גבוהה יותר, מצב אשר מגדיל את הכנסותיהם כבעלי המחסנים, אך גורם לכעס רב בקרב לקוחות המתכת, כמו יצרניות הרכב, משום שזה כופה עליהן לשלם פרמיה על המחיר הרשמי של המתכת. פער נוסף שמכעיס את הצרכנים הוא העובדה שחלק מהמשלוחים מתעכבים, לעתים אף בשנה או יותר, משום שהמתכות שהזמינו ונמצאות במחסנים קשורות לעסקאות מימון כאלה או אחרות. המתיחות הזו זכתה כבר לכינוי "מלחמת המחסנים".

התסכול מהמערכת הבעייתית הביא לדיווח בניו יורק טיימס בשבוע שעבר, לפיו פעולות של הבנקים הביאו לזינוק מלאכותי במחיר האלומיניום, מה שהעלה אפילו את מחירי פחיות המשקה.

הלקוחות הכועסים הם רק צד אחד של המצב. צד אחר הוא הזרמה אפשרית של מיליוני טונות של עודפי מתכות לשוק שגם כך עמוס במתכות. חברות ענק כמו BHP ביליטון וגלנקור מקצצות בייצור, סוגרות מכרות ומעכבות תוכניות התרחבות. בינתיים, הבעלים החדש של בורסת המתכות בלונדון, Hong Kong Exchanges & Clearing, הציעו תקנות חדשות שמטרתן להביא לשחרור מהיר של המתכות מהמחסנים, במטרה למנוע עיכובים מכוונים.


"המצב מעצבן במיוחד". צ'רלס לי | צילום: רויטרס

מנכ"ל החברה מהונג קונג, צ'רלס לי, תיאר את העיכוב בשוק המתכות כ"מעצבן במיוחד" וככזה שעלול לגרום נזק ארוך טווח לענף.

כדי להשלים את המצב הבעייתי, נראה שגם חלק מהבנקים עצמם הפכו מודאגים ממעורבותם באחסון מתכות, ודווח כי גולדמן זאקס וג'י.פי מורגן צ'ייס שוקלים למכור את פעילות המחסנים שלהם.

שינוי התקנות המוצע בבורסת לונדון עשוי לפגוע מהותית בחברות הכרייה. הדבר האחרון שהחברות הללו רוצות הוא שחרור פתאומי של כל המתכת שתקועה כעת במחסנים, במה שצפוי להצניח עוד יותר את המחירים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן