המלחמה הקרה בעיצומה: האם סמסונג התעוררה מאוחר מדי?

סמסונג אמנם בנתה את ההובלה העולמית בשוק הסמארטפונים במו ידיה, אך בעת האחרונה היא נראית יותר ויותר פגיעה מול המתחרה העיקרית בשוק – אפל. הסיבה – בעוד שהמתחרה מציעה אקוסיסטם שלם של גאדג'טים, אפליקציות ומערכות תמיכה נרחבות, סמסונג בינתיים "רק" מוכרת סמארטפונים.

"הם צריכים להתעלות מעבר למנטליות של מכירת מכשירים לאנשים", כך אומרת רייצ'ל לשפורד, מנהלת מחלקת המכשירים הניידים של חברת המחקר והייעוץ קנליס בסינגפור. "הם צריכים להבין שהם כבר לא רק חברה שמתעסקת בחומרה".

"בשוק החדש אפל היא זו שקבעה את הסטנדרט: החברה מציעה למשתמשי הסלולר תוכנות ניתנות להורדה ותוכן – כמו אייטונס וחנות אפליקציות. כיום השירותים שמציעה אפל הם ברמה הכי גבוהה והיתרון הוא הסנכרון והממשק הזהה עם מכשירים אחרים מבית אפל. זה קושר את המשתמש לחברת אפל וגורם לו, בסבירות גבוהה יותר, לקנות עוד מכשיר של אפל, בדיוק כמו שמשתמש אייפון קונה אייפד", היא אומרת.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"ההישג הכי גדול של אפל, אפילו יותר מהעיצוב של המכשיר, הוא ההתפחות של המערכת האורגנית של החברה", אומר סקוט ביחנו, אנליסט בכיר בחברת אסטרטגיה לונדונית. למרות שאפל לפעמים מתקשה להפיץ את השירותים שלה בחלקים מסוימים בעולם – החברה השיקה את אייטונס לאחרונה באסיה, 9 שנים אחרי שהשירות הושק בארצות הברית – היא עדיין מקדימה את המתחרים שלה.


צריכים להבין שהם לא רק חברת חומרה, סמסונג. צילום: רויטר
ס

המאמץ של סמסונג לבנות מערכת דומה שתקשר בין השירותים השונים שלה ובין המכשירים השונים שלה בינתיים צולע. הגרסא האחרונה של מיוזיק-האב, שירות שמכיל גם מוזיקה שניתן להוריד וגם מוזיקה לשמיעה ישירה, זמינה רק למשתמשים של המכשיר החדיש ביותר שלה – גלקסי S3. היא גם מנסה כעת לבנות מערכת זהה לזו של iAd של אפל, שתאפשר למתכנתים של האפליקציות לשלב פרסומות.

"סמסונג עושה מיטב יכולתה להציע את שירותי התוכן הטובים ביותר לקהל הלקוחות שלה. אנחנו בשותפות עם מתכנתים של חברות גלובליות מובילות בתחום האפליקציות ונציע שיפורים נוספים", נמסר מהחברה.

מערכת משלה
סמסונג יכולה לעשות הרבה בכדי לבנות שיפורים על בסיס המערכת של גוגל (אנדרואיד) שכבר מציעה שירותים מגוונים וחזקים כמו "דרופבוקס", שמצליחה להעביר קבצים באופן חלק בין משתמשים ומכשירים.

לא תמיד זה היה ככה. ב-2010 סמסונג הפעילה במכשירים הניידים שלה מערכת הפעלה פרי פיתוחה שנקראה "בדה" ומפתחים ומשתמשים חזרו להשתמש בכלים ובאפליקציות של החברה. "בדה" משכה משתמשים באופן יציב, אבל אלו נעמדו על פחות מ-3% מהמכשירים שנשלחו. אנדרואיד, בשביל ההשוואה, נמצא בשני שליש מהמכשירים.

המאמצים של החברה להפוך את "בדה" לפופולרית יותר נפגעו על ידי המאמצים והתמקדות שלה במכירת חומרה. כלומר הדגש מקוריאה היה למכור מכשירים ולא על השירותים והתוכנות.

האם סמסונג תצליח לאחד בין כל המכשירים כמו אפל? צילום: רויטרס

סמסונג לא נטשה את המערכת שיצרה. אבל הדגש שלה על מערכת האנדרואיד מרחיק את קהל המשתמשים שלה ואת המפתחים, "זה היה מדכא לראות את החברה מקדמת יותר מכשירים שמופעלים עם אנדרואיד מאשר כאלה עם בדה", אומר קרתיג סריניואסן, שעבד בכמנהל מוצר בסמסונג עד לפני שנה.

סמסונג הודיעה בינואר האחרון כי היא מתכננת למזג את מערכת ההפעלה שלה עם Tizen, מערכת פתוחה שמקודמת על ידי סמסונג וענקית השבבים אינטל. בפעם האחרונה שהחברה הזכירה את "בדה", מערכת ההפעלה שלה, היה במסיבת עיתונאים בנובמבר 2011.

ספרינט אולימפי
סמסונג יכולה להיות מהירה וחריפה במקום שבו היא מרגישה הזדמנויות שתואמות את האסטרטגיה הרחבה שלה.

כאשר פינגי, חברת סטארט-אפ תיאלנדית, פנתה השנה לסמסונג בכדי לקדם את שירות המלונות שלה, המחלקה המקומית של סמסונג פעלה באופן מהיר. האפליקציה של פינגי אפשרה לאורחי מלון בתאילנד שברשותם גקלסי לעשות צ'ק אין, לפתוח את הדלת, להזמין שירות חדרים ולשלוט במיזוג אוויר.

היוזמה של פינגי עם סמסונג עושה שימוש בשדה תקשורת דומה לזה של הצ'יפים, תחום בו גלקסי חזקה והדבר אולי מהווה רמז גם לכיוון בו היא רואה יותר הזדמנויות עבורה. מחברת "דלתה פרטנר" נמסר כי סמסונג העסיקה לאחרונה את אחד מהמנהלים הבכירים של ויזה בכדי להוציא לפועל את הפרויקט "הארנק של סמסונג".

נאמנות למותג

סמסונג מצליחה לזכות באנשים לאט לאט. סקר שנערך בבריטניה ובארצות הברית מסיק כי בזמן שיש 51% ממשתמשי אפל שיחליפו את הנייד במכשיר אחר של אפל, כמות קטנה יותר הסכימה להחליף ולקנות סמסונג.

בעיה גדולה יותר של סמסונג, טוען דיוויד מרסר, אחד ממבצעי הסקר, היא כי אין סימוכין לכך שמשתמש שמעיד שהוא נאמן לנייד של סמסונג יקנה גם מוצרים אחרים של החברה. "משתמש של הסמארטפון של סמסונג יחליף אולי לסמארטפון אחר של סמסונג, אבל אם ירצה עכשיו לקנות טלוויזיה, לא בטוח שיקנה טלוויזיה של סמסונג, ובהתחשב בכך שסמסונג היא יצרנית הטלוויזיות הגדולה בעולם, זה מאוד בעייתיי", הוא מוסיף.

הנתון הזה מעלה את השאלה לגבי המאמצים של סמסונג לבנות מערכת אורגנית שתפעל בין המכשירים השונים שלה, ולא רק בשוק הסלולרי. האתגר הגדול ביותר של סמסונג יהיה לארוג את המוצרים האלה יחדיו, בשירותי תוכן ותוכנות שיקשו על משתמשים לקפץ לחברה אחרת כשהם מחליפים מכשיר כלשהו. בעוד לסמסונג זרוע אלקטרונית מרשימה וארוכה, היא התעוררה מאוחר מדי בכדי להבין כי המשתמשים רוצים יותר מזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן