הממשלה צפויה לאשר את "רפורמת הקורנפלקס"

"רפורמת הקורנפלס" של הממשלה להורדת יוקר המזון יוצאת לדרך. לישיבת הממשלה תובא היום (א') הצעת מחליטים עליה חתומים רה"מ נתניהו, ושרי הבריאות, הכלכלה והאוצר, המקלה באופן משמעותי את הרגולציה של משרד הבריאות על מוצרי מזון יבשים המיובאים לישראל כדי לשחררם לצרכנים במשק במהירות מהנמלים ולהקל על הייבוא וכך בעקיפין, גם להפחית ממחירי המוצרים.

לפני שנתיים קיבלה הממשלה את עיקרי מסקנות ועדת קדמי שהוקמה לבחינת דרכים להפחתת יוקר מחירי המזון בישראל, אבל חלק מהותי מהמלצות הוועדה נותר ללא פתרון כשבמשרד הבריאות התעקשו אז, לאור לקחי 'פרשת רמדיה' העגומה, כי אין להקל בתהליך הבדיקות המקדימות של מוצרי מזון מיובאים בכללם.

על פי הרפורמה החדשה, שגובשה במהלך שלושת החודשים האחרונים במשרד רה"מ בצוות שהוקם ביוזמת נתניהו ובראשו עמד מנכ"ל המשרד, הראל לוקר, ונציגים של משרד הבריאות, משרד הכלכלה ואגף התקציבים באוצר, יבואני המזון יתחייבו מראש לעמוד בקריטריונים המחמירים של משרד הבריאות ולא יצטרכו להוכיח את עמידתם בקריטריונים אלה עוד בשלבים שלפני ייבוא הסחורות מארצות המוצא שלהן לישראל.

על פי נתוני הלמ"ס, היקף הייבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה כמחצית מסך ייבוא מוצרי מזון לישראל, כשהייבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר. ישראל תאמץ את השיטה האירופית לייבוא מזון, לפיה ייבוא מוצרים שאינם רגישים מתקיים ללא הגבלה, והם נכנסים למדינות האיחוד ב"מסלול ירוק" ובלבד שהם עומדים בסטנדרטים שנקבעו מראש על ידי האיחוד האירופי.


אימוץ של השיטה האירופת. יבוא מוצרים לא רגישים ללא הגבלה . צילום: מרק ישראל סלם

הרפורמה מכונה "רפורמת הקורנפלקס" משום שהיא תהיה תקפה בעיקר למוצרי מזון יבשים, בהם דגנים, מוצרי פסטה למיניהם ועוגיות, שהגורם של סיכון בריאות הציבור נמוך בהם משמעותית ממוצרים אחרים כמו מוצרי חלב וביצים ומזון תינוקות. משרד הבריאות, בראשות השרה יעל גרמן ומנכ"ל המשרד היוצא, פרופ' רוני גמזו, קיבלו החלטה במהלך עבודת המטה על רשימת המוצרים שהרגולציה על ייבואם תוקל, בהתאם לחוות דעת של מומחים במשרד.

בישיבת הממשלה היום, בה יאושרו המלצות ועדת לוקר, תסמיך הממשלה את שרת הבריאות גרמן לגבש תזכיר הצעת חוק ממשלתית בנושא בתוך 45 יום, אשר תובא לאישור הממשלה וצפויה לעלות לקריאה ראשונה עוד במושב הכנסת הנוכחי.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הדגיש: "מה שהניע אותנו להקמת הצוות היה הסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון. אין להקל ראש בצעד הזה שהוא לא פחות מדרמטי לצרכן הישראלי. הממשלה עושה פה צעד שמציב אותה בשורה אחת עם האיחוד האירופי, המשמעות לתחרות בשווקים היא אדירה ואת זה ירגיש כל אחד ואחת מאזרחי ישראל בסל הקניות שלו".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן