המנכ"לית של החברה השווה 5 מיליארד דולר מספרת מה הסוד

איילין גורדון (59) מעולם לא עשתה משהו כי ציפו ממנה. כשהייתה בחטיבת הביניים היא נלחמה במנהל כדי שתוכל להשתתף בשיעורי מלאכה עם הבנים במקום לאפות מאפינס עם הבנות. בתיכון היא הייתה הבת היחידה שלמדה פיזיקה ומשם עברה למכון הטכנולוגי במסצ'וסטס, כשיחס הסטודנטים עמד על 10:1 לטובת הגברים. כל אלו היו הכנה נהדרת לקריירה כחלוצה בתעשיית הכנת ואריזת מזון, כשגורדון הייתה האישה הבכירה הראשונה בתאגיד Tenneco, ואף הובילה עסקה בשווי שישה וחצי מיליארד דולר של אריזות אלקן מפריז, זאת בעודה מגדלת שני ילדים בשיקגו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

היום, גורדון היא המנכ"לית של החברה הציבורית אינגרידיון, לשעבר קורן פרודקטס, יצרנית עולמית שעובדת עם חברות מזון כמו נסטלה, קרפט ויונילבר, ואחת מתוך 21 נשים בלבד המנהלות תאגידים שמופיעים ברשימת ה-500 של מגזין Fortune. מאז לקחה לידיה את ההגה ב-2009, הכניסה גורדון אסטרטגיה חדשה שהגדילה את ערך השוק מ-2.2 מיליארד ליותר מ-5 מיליארד דולר, והגדילה את המכירות ל-6.5 מיליארד דולר. בשיחה עם פורבס מספרת גורדון על החברה, על איך הגיעה לאן שהגיעה ומה הסוד ל"להשיג את הכל".

חברת אינגרידיון חוותה צמיחה מדהימה מאז שנכנסת לתפקיד. המניות צמחו מ-25 דולר ב-2009 ל-66 דולר כיום. איך הצלחת להתניע מחדש את החברה המנומנמת בת המאה? 

"חבר המנהלים חיפשו לקחת את החברה צעד אחד קדימה. היא הייתה מאוד מצליחה בשווקים מקומיים, אבל השוק העולמי השתנה, אז החברה שלנו הייתה צריכה להשתנות. המנכ"ל הקודם פרש, והאסטרטגיה לא רועננה במשך שנים. היינו צריכים כיוון, אז תיכננו את האסטרטגיה שלנו, להרחיב את החברה לספקית של רכיבים שונים. בתום שנה להצטרפותי לחברה, הצלחנו לבצע רכישה של חברה שנקראה נשיונל סטארץ' ב-1.3מיליארד דולר (במכירות). כאשר מוצרי התירס, ממתיקים ועמילן בבעלותנו, יכולנו לפנות לחברות מזון ולעזור ליצור מוצרים שצעירים אוהבים. חברות כמו יוניליבר, קרפט ומונדלז מחפשות אחר אוכל טעים ובעל ערך קלורי נמוך".

איילין גורדון | צילום: מתוך אתר חברת אינדרידיון


את גם שינית את השם של החברה מ'קורן פרודקטס' ל'אינגרידיון'. מה הרווחת מזה?

"החלטנו למתג מחדש את המוצר מכיוון שזו כבר לא הייתה חברה לתירס. אנחנו חברה של מרכיבים שונים. השם כבר לא תיאר את המהות שלנו. שתי החברות 'קורן פרודקטס' ו'נשיונל סטארץ" היו שמות בני מאה שנים, אבל עכשיו אנחנו כבר בדור הבא".

מפחיד להיכנס לעסק בעל מורשת ולעשות שינויים מרחיקי לכת שמובילים לכיוונים חדשים?

"זה מאוד מרגש. אני אוהבת אתגרים ואני מקיפה את עצמי באנשים כמוני. חייבים להיות דינאמיים בעולם של היום. עשינו את שיעורי הבית שלנו. האתגר היה לחבר את הכל יחד, לגרום לכולם להתלהב ולארגן מחדש את החברה כך שתהיה ממוקדת בלקוחות שלה (במקום להתמקד בענייני פנים כמו שחברות נוטות לעשות). ביליתי הרבה זמן ביצירת קשרים ותכנון תכנית. זה עבד נהדר".

אני מתארת לעצמי שלא הרבה יכול להרתיע אותך בשלב זה. היית חלוצה במשך רוב הקריירה שלך, בהתחלה בעבודתך ב'טנקו' ועכשיו כאחת מ-21 הנשים שמנהלות תאגידים ברשימת 500 התאגידים הגדולים באמריקה. 

"זאת הייתה החלטה, לשאוף להישגיות ולהיחשב חכמה לא פחות מגברים. אם נחזור לשנות השישים, בחטיבת הביניים בנות למדו כלכלת בית, לתפור ולבשל. בנים למדו מלאכה. פשוט רציתי לעשות דברי ם אחרים, להתחרות עם הבנים. בכיתה ז' אמרתי 'לא, אני רוצה ללמוד מלאכה'. הייתי צריכה ללכת למנהל ולבקש את זה. המנהל אמר 'אני מניח שאין סיבה למה לא. פשוט אף אחת לא ביקשה לפנייך'. כשהייתי סטודנטית במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס על כל עשרה גברים הייתה אשה אחת, כך שרק 10 אחוזים מהמחזור שלי היו נשים".

שמתי לב שלהרבה נשות עסקים בכירות יש רקע במדעים. איך הגעת ממתמטיקה ומדעים לעולם העסקים?

"הלכתי למכון הטכנולוגי במחשבה שאהיה מורה למתמטיקה בתיכון, אבל אז הכרתי כל מני נשים דוקטורנטיות והבנתי שאני יכולה להיות קרייריסטית מצליחה. עשיתי תואר שני בבית הספר לניהול סלואן, וקיבלתי עבודה כיועצת בבוסטון קונסולטינג גרופ. אחרי שהייתי שם שנה הם החליטו שהם רוצים להתרחב לאירופה. התנדבתי לעבור. המעבר לייעוץ הוביל אותי לתעשיית האריזה, ובשל הרקע שלי במדעים, הייתי טובה בניתוח בעיות. יכולתי ללמוד על ייצור וכיצד להביא ערך מוסף".

כאחת הנשים היחידות שמנהלות חברות ענק, מה לדעתך סוד ההצלחה שלך?

"הרבה נשים הולכות לתפקידי סגל. אני הייתי ראש המטה האסטרטגי של מחלקת האריזה של 'טנקו'. היה לי מנטור שאמר 'את חכמה ואת טובה עם אנשים. את צריכה ללכת לעולם העסקים'. דרושים לכך כישורים אחרים. צריך לתת מוטיבציה לאחרים. זה היה המנטור שדחף אותי לעזוב את אזור הנוחות שלי בתפקיד סגל ולדחוף לכיוון הנהלה. רוב הנשים לא זוכות להזדמנות כזו, אבל אולי גם חברות לא נותנות לנשים את ההזדמנות, או שנשים נמנעות מסיכון".

ויש לך שני ילדים. בטח יש לך פתרון לחידת הקשה "איך להיות גם אמא וגם אשת עסקים מצליחה"? 

"זה אף פעם לא היה עניין של לבחור בקריירה או משפחה. ידעתי שזה הולך להיות שניהם יחד. ילדתי את הילדים בשנות העשרים המוקדמות שלי. בעלי היה כל הזמן בנסיעות כיועץ, אז שכרנו אנשים טובים שיעזרו לנו. אני מאמינה גדולה בהאצלת סמכויות ולהיות מאורגנת. כל ערב ראשון היה לנו ערב משפחה. היינו אוכלים ארוחת ערב ומתכננים תוכניות לשבוע או לחודש. לפעמים בתי הייתה אומרת 'יש לי עבודה גדולה להגיש ואני רוצה שתגידי לי מה את חושבת'. הייתי מעתיקה את הפרק שהיא עובדת עליו ולוקחת אותו איתי. הייתי מתקשרת אליה מהדרך וככה יכולנו לדבר על זה. פעם עשיתי לה מבחן איות כשנסעתי במונית. זה דורש הרבה אנרגיה ואת צריכה להיות מוכנה להשקיע, אבל מעולם לא חשבתי שזה בלתי אפשרי. צריך שתהיה לך תכנית. הייתה לנו אומנת כגיבוי ואומנת גיבוי לגיבוי. הגישה שלי הייתה 'נמצא פתרון'".

איזו עצה היית נותנת לדור הבא של המנהיגות? 

"עשי תואר שני. עשרים שנים קדימה, מי שיש לה תואר שני זוכה ביתרון. נסי לקבל ניסיון בינלאומי במהלך הקריירה שלך. נסי לרכוש ניסיון בקו יצור. אל תישארי בתפקידי צוות. מצאי מנטור שיתן לך עצות, מישהו לא מעורב רגשית ולא משוחד. אנשים צריכים מנטורים שונים בשלבים שונים של הקריירה שלהם. אולי בהתחלה זה מישהו שיעזור לך לדחוף את עצמך למעלה מתוך הארגון, ואולי בשלב יותר מאוחר זה מישהו מחוץ לארגון שיכול לייעץ לך. לבסוף, צאי החוצה, תלכלכי את הידיים. צרי קשרים עם אנשים כדי להבין את האתגרים בעבודה עם אנשים שונים בחברה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן