המנצחים הגדולים בתחרות בין סין לארה"ב: איי האוקינוס השקט

המאבק בין סין לארה"ב על שליטה באזור האוקיינוס השקט הוא בעל השלכות חיוביות על האיים השוכנים בו. האזור שמורכב בעיקרו ממיקרו מדינות זוכה לסיוע רב משתי המעצמות, המנסות כל אחת בדרכה להגביר את השפעתן עליו. 

ביקורה האחרון של מזכירת המדינה האמריקאית, הילארי קלינטון באיי קוק מהווה דוגמה לחשיבות האזור עבור המעצמה המערבית. הביקור שפך אור גם על חשיבות האזור מבחינת סין, שהפעילה מספר תוכניות סיוע במסגרת ניסיונה להגביר את השפעתה שם. 

על פי דוח שפרסם לאחרונה מכון לואלי למדיניות בינלאומית הומניטרית, נראה כי הסיוע שהעניקה סין לאיי האוקיינוס השקט ב-2011 עמד על כ-200 מיליון דולר, בדגש על הלוואות לפרויקטים במגזר הציבורי. כספי הסיוע של סין סייעו בבניית איצטדיוני ספורט בפפואה גינאה החדשה ובאיי קוק, מתחם שחייה מתקדם בסמואה, נמל חדש ומתחם נוסף בארמון בטונגה.

האי בורה בורה השוכן בטהיטי באוקיינוס השקט | צילום: ingimage/ASAP

סין הייתה גם הראשונה להגדיל את הסיוע לאי פיג'י, זאת לאחר במדינות רבות הפסיקו את הקשרים עימו בעקבות ההפיכה הצבאית שהתרחשה בה בשנת 2006.

במהלך ביקורה האחרון באיי קוק, קלינטון הכריזה על תוספת של 32 מיליון דולר לסיוע האמריקאי לאזור, זאת במטרה לשמור על מעמדה של ארה"ב כתורמת השנייה בחשיבותה לאיים, אחרי אוסטרליה. במהלך הביקור אמרה קלינטון כי ארה"ב מוכנה לשתף פעולה עם סין במסגרת הסיוע לאזור והכחישה לחלוטין כי קיימת יריבות בין שתי המדינות. היקף הסיוע האמריקי לאיי האוקיינוס השקט עומדעל כ-300 מיליון דולר בשנה, כולל 100 מיליון דולר לסיוע צבאי.

מזכירת המדינה האמריקאית, הילארי קלינטון בביקור באיי קוק | צילום: רויטרס

 גם בסין טוענים כי המטרה העיקרית היא סיוע לאיים וכי אין תחרות בין הצדדים. דובר משרד החוץ הסיני, הונג ליי אמר כי "אנחנו מחפשים שיתוף פעולה, לא תחרות. מטרתנו היחידה היא לפתח את אזור דרום האוקיינוס השקט". 

בעבר מטרת הסיוע הסיני לאיים הייתה מניעת הכרתם בטיוואן, אשר נחשבת כפרובינציה סוררת של סין שאין היא מעוניינת בחשיפתה לעולם. אולם, מלחמה זו הסתיימה לפני כשלוש שנים, כאשר סין וטיוואן החליטו שלא להכניס את האיים באמצע יריבותן הפנימית. 

מדיניות הסיוע של סין לאיים השתנתה באופן משמעותי בשנים האחרונות, כך על פי אן מרי או'קפי, אנליסטית בכירה של מכון לואלי. לדבריה, "בגלל אופייה המסורתי של המדינה, הייתה סין נוהגת לסייע בבניית ביניינים חדשים באיים ואז משאירה את המדינות העניות להתמודד לבד עם אחזקתם". 

ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו בביקור באי פיג'י | צילום: רויטרס

אולם בעקבות שיתוף פעולה שנחתם לאחרונה בין סין לניו זילנד, החלב המדינה להשקיע יותר בפיתוח משאבים באזור האיים, כך למשל הלוותה סין לאיי קוק 62 מיליון דולר עבור שיפור תשתיות המים באזור, זאת בנוסף להשקעה של 12 מיליון מצד ניו זילנד בפרויקט. הבעיה עם שיטת הסיוע של סין היא שכרגע לא ידוע מתי וכיצד יוכלו ממשלות האיים להחזיר לה את ההלוואות, מה שעלול להכניס אותן לבעיות כלכליות בעתיד. 

עם זאת, יש מי שרואה את הצד החיובי של השיטה וסבור כי כל סיוע שמועבר לאיים הוא חיובי. כך למשל שר החוץ האוסטרלי, מדינה המסייעת לאיים מזה שנים, בעיקר במסגרת שיתופי פעולה עם ארה"ב טוען כי "אין כל בעיה עם הסיוע הסיני לאיים. בסופו של דבר, צמיחתה של סין והתרחבות השפעתה ברחבי העולם היא כבר עובדה מוגמרת ויש לקבל אותה ולהפיק ממנה את המיטב". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן