המנצחת של 2014: הודו משאירה את סין מאחור

זה לקח הרבה זמן, אבל זה הגיע, הודו צומחת כעת מהר יותר מסין. התמ"ג ההודי ברבעון השלישי שמחושב מאוקטובר עד דצמבר, עלה ב-7.5%, לעומת 7.3% בסין. זה מגיע לאחר צמיחה של 8.2% ברבעון השני ו-6.5% ברבעון הראשון, מה שמביא את הצמיחה השנתית לקצב של 7.4%. לשם השוואה, הכלכלה הסינית צפויה לצמוח ב-7.1% בחישוב שנתי.

לפני שנתיים, אנליסט של HSBC כינה את הודו "פיל משתנק". מאז ספטמבר 2013, הפכה הודו ליקירת המשקיעים בשווקים המתפתחים. השוק השוקי כבר בן שנה וחצי כעת, אך הכרזת התקציב החדש תתן את הטון לתקופה הקרובה. ממשלת הודו צופה צמיחה של 7.4% בשנת הפיסקלית של 2014, שמסתיימת ב-31 במרץ (לפי לוח השנה ההינדי, השנה מתחילה ב-1 באפריל). המגמות בפעילות הכלכלית מראות על כך ששיפור נוסף צפוי גם בשנה הפיסקלית של 2015-2016 עם צמיחה של 7.8%.

צילום: thinkstock

נראה שהכלכלה ההודית יורה לכל הכיוונים. הייצור גדל בשיעור שנתי של 5.4% עד כה, מול צמיחה של 1.8% בחציון הראשון של השנה. סקטור השירותים עלה ב-10.7% בחישוב שנתי לעומת 6.9% בחציון הראשון. בצד ההוצאות, גדלו הן הוצאות הממשלה והן ההשקעות, והצריכה הפרטית צפויה להשתפר בקצב קבוע.

נראה שאין בעולם מתחרים לזוג הפעלתני – נרנדה מודי, ראש ממשלת הודו ורג'ורם רז'אן, נגיד הבנק המרכזי. בשבוע שעבר הותיר הבנק המרכזי את מדיניות הריבית ללא שינוי על רמה של 7.75%, אך חתך את דרישת הרזרבה שלו להפקדה של 21.5%. זה מאפשר לבנקים ללוות יותר, במקום להותיר את הכסף כלוא. החלטות לגבי הריבית יתקבלו ככל הנראה רק לאחר אישור התקציב שיוצג ב-28 בחודש ויחשב כנייר לקמוס עבור המשקיעים ביחס ליכולותיו של מודי לבצע את הרפורמות אותן הבטיח, וקבלת נתוני האינפלציה במדינה, הנמצאת בירידה.

למזלו של מודי, המציאות הכלכלית מאירה לו פנים, הוא לא יאלץ לספק תמריצים כלכליים השנה, כפי שרבים בפרלמנט מעוניינים לראות, ויוכל לדחות את ההוצאות לשנה הבאה. הוא גם תומך גדול בהורדת מיסים וצפוי לערוך שינויים במדיניות המס, הן לבודדים והן לחברות. הניסיון להוריד את מס החברות, העומד החל מ-2008 על 30%, מגיע במטרה למנוע מחברות לעזוב את הודו לשכנות נוחות יותר מבחינת מיסוי, כמו דובאי.

גם ירידת מחירי הנפט היא בשורה טובה להודו. הגרעונות של הודו הם בעיקר בשל ייבוא של נפט וזהב וירידת המחירים תוכל לאפשר לשר האוצר, ארון ג'ייטליי, לבצע רפורמות בסובסידיות לחוות החקלאויות, כך שהוצאות המדינה על דישון וסבסוד מזון יוכלו לרדת. הקיצוץ הזה יוכל להוריד את החוב של הודו מ-4.1%, ל-3.6% מהתמ"ג – זו אחת המטרות שמודי ורז'אן מסמנים לעצמם השנה.

עד כאן הבשורות טובות עבור הודו, אך הצד השני של המטבע מצביע על כך שהנתונים מתחילים להגיע לרמות בהן אפשר רק לאכזב. יש שאומרים שהגל השורי שעובר על הודו כבר הגיע לשיא שלו וכעת תדרש הרבה מאוד עבודה של ההנהגה הכלכלית במדינה על מנת לשמר את המומנטום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן