המסחר בבורסה ננעל בעליות, הדולר זינק: "סכנה לכלכלה הישראלית"

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים, על רקע אי הבהירות הפוליטי והבחירות המתקרבות, כמו גם על רקע הסרת איום השביתה במשק, בשל הודעת ההיסדרות כי הגיעה להסכם בדבר העלאת שכר המינימום ל-5,000 ש"ח. גם המגמה החיובית בה נפתח המסחר בוול סטריט נתנה את אותותיה, והשפיעה לחיוב על המדדים המרכזיים. 

אתמול בערב, כזכור, פיטר ראש הממשלה נתניהו את שר האוצר יאיר לפיד ואת שרת המשפטים ציפי לבני – ובכך, למעשה, החלה באופן מעשי היערכות המערכת הפוליטית בישראל לבחירות לכנסת ולראשות הממשלה. היום תתקיים בכנסת הצבעה על חוק פיזור הכנסת, כמו גם דיון ראשון על תאריך היעד לקיום הבחירות, כאשר כרגע נראה כי חודש מרץ הוא החודש המסתמן לקיומן.

לצד כל זאת, הבוקר הודיעה ההסתדרות כי היו"ר אבי ניסנקורן ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים בישראל צביקה אורן הגיעו לסיכום בדבר העלאת שכר המינימום במשק ל-5,000 ש"ח, במהלך הדרגתי שר ימשך כשנתיים. בכך למעשה נענו דרישות ההסתדרות, ואיום השביתה הכללית במשק, אשר הושמע על ידי ניסנקורן, הוסר.

מדד ת"א 25 התחזק ב-0.3%, מדד ת"א 100 התחזק ב-0.6% ומדד הבנקים נחלש ב-0.3%, מדד התקשורת הוסיף 0.7% לערכו, מדד נדל"ן זינק ב-1.4% ומדד הנפט והגז התחזק ב-0.9%. מניית בנק דיסקונט עמדה היום במוקד תשמות הלב, לאחר שאמש הודיעה קבוצת ברונפמן כי חיסלה את כלל החזקותיה בבנק. במניית הבנק עלתה ב-1.4%.

בנוסף, הדולר המשיך גם הוא לרכז תשומת לב  וזינק היום ב-0.9% לרמה של 3.994 שקלים. "השקל מתמוטט בעקבות התפרקות הממשלה וההכרזה על בחירות. אמש, לאחר שהתברר כי אין מנוס מפיזור הממשלה והקדמת הבחירות, הדולר-שקל נסק כמעט 800 נקודות (!) עד 3.9850, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2012, וכבר ניתן לראות באופק את רף 4.0. הצניחה המסחררת הזו של השקל תוך שעות ספורות ממחישה את חומרת הפגיעה של התפרקות הממשלה קצרת הימים על אמון השוק בהנהגה הפוליטית בישראל, ולכך עשויות להיות השלכות שליליות ביותר על הכלכלה הישראלית ולפגוע בצמיחה ב-2015", אמרו הבוקר במחלקת המחקר של FXCM ישראל. 

"קשה לראות מה יוכל לעצור כעת את הפיחות החד בערכו של השקל", המשיכו. "שיתוק המערכות, הקפאת הרפורמות, היעדרו של שר אוצר ואי הוודאות הפוליטית שיאפיינו את החודשים הבאים של מערכת הבחירות, רק יעצימו את הלחץ על השקל ויבריחו את המשקיעים. גם אם לפיחות של השקל בחודשים האחרונים היו גם השפעות חיוביות על הכלכלה הישראלית – ובעיקר על מגזר הייצוא – הרי שפיחות כה חד, שצפוי להימשך בחודשים הבאים, מהווה כעת סכנה על הכלכלה הישראלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן