המסך הגדול: מיהם מסכי הטלוויזיה הטובים ביותר בישראל?

כחצי מיליון מכשירי טלוויזיה נמכרו בישראל במהלך השנה – זאת על אף שבקיץ הקרוב אין אולימפיאדה וגם לא מונדיאל, ולכבוד משחקי המכבייה אף אחד לא ירוץ לרכוש טלוויזיה חדשה. הסיבה לכך, כך נראה, היא שאט אט חוזרת הטלוויזיה ותופסת את מקומה כמדורת השבט, המקום שבו מתקבצים בני המשפחה לצפות בסרטים ובסדרות וגם לחפש תכנים מגניבים באינטרנט. ולא רק – כיום הטלוויזיה גם משמשת לצורך התעדכנות בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב (ואשלי מדיסון למי שמנוי).

הטכנולוגיה הנוכחית היא כה מתקדמת, שאפשר היום לשבת בסלון הישראלי הקטן במרחק של שני מטרים ממסך בגודל 60 אינץ' (ויותר), מבלי לקבל כאב ראש. התמונה חדה יותר הודות ל־4,000 הנקודות לאינץ' ועוצמת התאורה הגבוהה שמאפשרת לראות תמונה חלקה ועשירה בגוונים בסלון מואר, מכל זווית צפייה. ברוב המכשירים המכונים "סמארט TV" אפילו אין צורך בקופסה חיצונית שתחבר את התכנים ותהפוך את מכשיר הטלוויזיה למחשב עוצמתי: הכל כבר כלול בפנים, צריך רק לחבר לאינטרנט.

חדשות עוד יותר טובות, עבור מי שחשק במסך ענק וחשש שייאלץ לפרוע תוכנית חיסכון לצורך זה: המחיר של מרבית המסכים הגדולים ירד בעת האחרונה באופן משמעותי וכמה דגמים עולים כיום כמעט חצי ממחירם בשנה שעברה. התחרות בין היצרנים הקוריאנים, שמובילים את השוק, לבין הסינים והיפנים, שמסתפקים בנתחים קטנים שלו, עושה רק טוב לצרכנים הישראלים. על אף שהמסים עלו, אפשר היום לקנות מסך בגודל 55 אינץ' מהאיכות הטובה ביותר במחיר שאינו עולה על 16 אלף שקל.

צילום: thinkstockphotos

מה הפלא שהיבואנים מדווחים שמרבית הדגמים הנמכרים ביותר הם בגודל העולה על 50 אינץ' – ויותר מעשר טלוויזיות בגודל 100 אינץ' נמכרו בתקופה האחרונה. המשווקים לא מזלזלים גם במכירות של טלוויזיות ה־42 אינץ', שמחירן ירד לפחות מ־1,000 שקל. אחד מהיבואנים סיפר כי בקוריאה וביפן חושבים שבישראל יש לפחות 20 מיליון תושבים, בהתחשב בקצב שמוכרים כאן טלוויזיות.

סמסונג – מובילי השוק

סמסונג, הקונצרן הענק מדרום קוריאה שמחזיק בשליש מהשוק הישראלי, מצליח בכל שנה להדהים את קהל הצרכנים בטכנולוגיה חדשה – מבלי להכות בכיס. בשנה שעברה היה זה המסך הקעור שאפשר צפייה נוחה יותר מכל זווית ותחושה של עומק לצופה שיושב במרכז. היום הוא כבר מציע טכנולוגיה חדשה ששמה Quantum Dot, שמציגה שיפור של התאורה האחורית של המסך. זו טכנולוגיה שמחליפה את תאורת ה־LED הנפוצה במרבית הטלוויזיות הנמכרות בארץ.

צילום: יח"צ

הטכנולוגיה החדשה של השנה הוכרזה והוצגה כבר בינואר, אבל הייצור המלא וההתאמה לישראל ארכו כמה חודשים, ועכשיו אפשר לקנות מכשיר מגויר כהלכה עם תפריט מלא בעברית וחיבור למגוון תכנים, שחלקם מקומיים. קובי בש, מנהל חטיבת מוצרי הצריכה בסמסונג, מסביר שמדובר במילה האחרונה מבחינת הרזולוציה ואיכות התמונה. הטכנולוגיה מתאפיינת ברזולוציה של פי ארבעה מרזולוציית ה־FHD של מרבית הדגמים המשווקים בארץ. היא משפרת את איכות הצבעים של התמונה פי 64 מהמסכים הרגילים, בעיקר בגווני השחור והלבן. גם הבהירות של התמונה עלתה פי שניים וחצי, מה שמאפשר לראות היטב גם בחדר מואר מאוד.

החידושים הללו הביאו לסמסונג את פרס החדשנות בתערוכות ובפורומים שונים בעולם. אך הקונצרן לא הסתפק בכך, והציג בדגמים החדשים גם מערכת הפעלה חדשה בשם Tyzen. מדובר במערכת קוד פתוח שמאפשרת לפתח אפליקציות חדשות לטלוויזיה והפעלה באמצעות השלט רחוק שלה. מי שיש לו מכשיר סלולרי או טאבלט של סמסונג, יוכל כבר היום לשלוט על הטלוויזיה מרחוק, להגביל או להרשות תכנים, לצפות בתכנים במקביל, או להעביר את התוכן מהטלוויזיה למכשיר הנייד.

חידוש נוסף הוא האפשרות לשלב את הטלוויזיה החדשה בטכנולוגיה של הבית החכם. הטלוויזיה שתוכננה לעבוד בשיטת IOT (האינטרנט של הדברים), תשתלב עם רכזת מתוחכמת ולא יקרה שתאפשר לשלוט מהמסך על מגוון פעולות, למשל לבדוק מי נמצא מחוץ לבית; להפעיל את התנור במטבח ולצפות באוכל שנמצא בתוכו; להגיף את התריסים; להדליק את המזגן בחדר השינה כדי להכינו לשנת הלילה ועוד.

המנוע שמאחורי הדגמים החדשים הדקים מאוד הוא מעבד בן ארבע ליבות, שהותאם לתמוך בכל החידושים של החברה, ומאפשר צפייה חלקה ללא קרטועים – גם בתכנים שמגיעים מהאינטרנט. הדגמים החדשים תומכים בתקשורת אלחוטית מהירה, וכדי ליהנות מכל השירותים החדשים מומלץ לדאוג לתשתית מתאימה בבית מבחינת האינטרנט המהיר.
מבחינת תוכן, לסמסונג יש כבר מערך גדול לאספקת תכנים בחינם ובתשלום של VOD. החברה בישראל מציעה השנה שירות חדש לחובבי המשחקים, שנקרא gamefly, ומספק משחקים מבית סוני המיועדים לקונסולות מסוג PS3 ,PS2 ו־PS4 ומאפשר לשחק גם במשחקים המיועדים ל־XBOX. החידוש כאן הוא שלא תצטרכו לקנות את הקונסולה, אלא רק התקני משחק (Game Pad), שמחירם נמוך. תמורת דמי מנוי נמוכים יוכלו כל הילדים במשפחה (וגם המבוגרים) לשחק בכל סוגי המשחקים במשך כל החודש, עד שיימאס להם. דיל לא רע להעסקת הדור הצעיר בזמן חופשת הקיץ.

למי שלא רוצה להתחבר לכבלים או ללוויין, יש חיבור פנימי לעידן+ (שימו לב: בחלק מהטלוויזיות של סמסונג, שאינן משווקות על ידי היבואן הרשמי, אין תפריט בעברית, אין חיבור לעידן+ ואין חיבור ל־VOD – כדאי לבדוק זאת לפני הקנייה). למרבית הדגמים החדשים יש גם תלת־ממד אקטיבי והם מסופקים עם שני זוגות של משקפיים. אלא שבשלב זה עדיין אין מספיק תכנים שתומכים בהצגת תלת־ממד וגם אין כמעט תכנים שתומכים ברזולוציה החדשה של 4K. נקווה שבהמשך השנה יתחילו לטפטף תכנים חדשים שתומכים בטכנולוגיה.

LG – נקודת האור

המתחרה הגדולה של סמסונג בישראל, כמו בעולם, היא חברת LG שמחזיקה כ־21% מהשוק המקומי. LG הכריזה לאחרונה על קו חדש של מכשירים בטכנולוגיית OLED, שנכון להיום ייחודית לה. לדברי זיו קוריצקי, סמנכ"ל השיווק של החברה בישראל, "LG היא היחידה שהצליחה להביא את טכנולוגיית ה־OLED המתקדמת לייצור המוני זו השנה השנייה, ועם הרחבת קו הייצור והעלייה בתפוקת המסכים, החברה החליטה להוזיל את מחירי המסכים הללו ב־30%".

צילום: יח"צ

המיוחד בטכנולוגיה הזאת הוא שכל פיקסל במסך מואר באופן עצמאי. הדבר מאפשר לקבל רזולוציה של 4K עם צבעים טובים יותר, זווית צפייה גדולה ללא עיוותים ומהירות תגובה פי 1,000 ממסך רגיל. שיפור טכנולוגי נוסף הוא במערכת הקול שמגיעה מבית היוצר של הרמן קרדון – יצרן ותיק וידוע, שהצליח להתגבר על בעיית הצליל בטלוויזיות הדקות, שאין להן נפח לצורך תיבת התהודה.

הטלוויזיות החדשות הן דקיקות וזכו לעיצוב מתקדם עם מגוון אפשרויות להתקנה. בדומה למתחרה מקוריאה, גם חברת LG התקינה בטלוויזיות החדשות מערכת הפעלה חדשה עם ממשק WebOS 2.0, שהיא גרסה משופרת של מערכת ההפעלה שהותקנה בדגמים של שנה שעברה. היתרון של המערכת החדשה הוא במהירות התגובה של המסך לכל מיני תפריטים ויישומים שאנחנו מבקשים מהטלוויזיה לבצע בזמן אמת.

יתרון נוסף הוא האפשרות לבצע כמה תהליכים בו בזמן על המסך, גם כן בדומה למערכת של המתחרה מקוריאה. גם הטלוויזיות של LG עברו גיור כהלכה, ולרוכשים שיקנו אותן השנה מציעה החברה את שירות התוכן של סלקום ללא צורך בממיר – די בחיבור לאינטרנט.
עולם התכנים הזה מציע את ערוצי עידן+ וספריית VOD עשירה הכוללת מאות סרטים מתורגמים, 120 סדרות טלוויזיוניות מהמובילות בעולם, תוכן לילדים בכל הגילים ותכנים ישנים מהחברות קשת ורשת וערוץ 10. במקרה של הטלוויזיות של LG, תיאלצו לרכוש מסלקום ממיר שיתחבר לטלוויזיה ולאינטרנט כדי לצפות בתכנים הללו.

פיליפס – שחור על גבי שחור

המותג האירופי פיליפס מוכר לציבור כחברה שהמציאה את הטלוויזיה והפכה אותה למוצר שנמצא בכל בית. בשנים האחרונות פיליפס לא הציעה פטנטים חדשים, ובדגמים של השנה שיפרה במידה רבה את איכויות המסכים של הטלוויזיות החדשות. לדברי ולדימיר לויטן, מנהל המותג פיליפס בחטיבת הסחר של אלקטרה מוצרי צריכה, התחלת הייצור של מסכי 4K במפעל החדש של פיליפס, מהלך שצפוי להתרחש בקרוב, תוביל להוזלה משמעותית של מחירי הטלוויזיות בכל הגדלים. 

כל המסכים החדשים של פיליפס מגיעים עם מעבד תמונה חדשני, חיבור מלא לאינטרנט (כולל עברית) ומקלדת וירטואלית על המסך – עבור מי שלא רוצה לחבר מקלדת אלחוטית לטלוויזיה. בחלק ניכר מהטלוויזיות של פיליפס (בסדרות 6 עד 9) יש תאורת רקע בחלק החיצוני ומסביב למסך, שנקראת אמבילייט, ויוצרת הילה של אור על גבי הקיר האחורי. צבע ההילה משתנה בהתאם לתמונה שעל המרקע ובכך נוצרת תחושה של חווית צפייה כמו באולם קולנוע או בטלוויזיה רחבה הרבה יותר. חלק מהמסכים מגיעים עם תאורה דו צדדית הכוללת נורות LED משני צדי מכשיר הטלוויזיה, וחלק עם תאורה תלת צדדית הכוללת נורות גם בחלקו העליון של המסך.

צילום: יח"צ

מבחינת עיבוד התמונה, יש לפיליפס פטנט שנקרא Pixel Plus – טכנולוגית דיגיטלית המגדילה את מספר הקווים ומספר הפיקסלים ויוצרת תמונה חדה במיוחד ותחושת עומק. שיפור נוסף שביצעו השנה הוא מערכת הצליל שמורכבת מכמה חלקים, אשר יוצרים יחד אפקט הדומה לצליל העמוק של הדגמים הישנים בעלי מסך שפופרתי וקופסה גדולת ממדים. תכונה מיוחדת ובלעדית של הדגמים החדשים מסדרות 8 ו־9 היא מצלמה בחלק העליון, המאפשרת לבצע שיחות סקייפ דרך האינטרנט. המצלמה לא פועלת כל הזמן, כדי למנוע מבוכה מהמצולמים, אלא עולה ויורדת לתוך המכשיר לפי פקודה מהשלט.

בדגמים המוגדרים סמארט TV, שצפויים להגיע ארצה ממש בקרוב, תהיה מערכת הפעלה אנדרואיד 5, שתאפשר הפעלה של מגוון אפליקציות האנדרואיד. כמו כן יהיה בהם זיכרון גדול שנע בין 8־16 GB, תלוי בדגם ולגיימרים – אפליקציות מותאמות מראש. טכנולוגיה אחרת מאפשרת לשתף תכנים עם שאר מכשירי הטלוויזיה שמחוברים לאותה רשת ביתית ולראות את אותו הסרט בכמה טלוויזיות. לרוכשים של מכשירי העתיד יהיה שדרוג בתכונות מבחינת הסדרות, ויהיה אפשר לשלם פחות ולקבל יותר.

גם בפיליפס צופים כי יימכרו יותר מסכים של 55 אינץ' במחיר שנע בין 5,000 ל־11 אלף שקל. מחירם של מסכי ה־75 אינץ' טרם נקבע. מי שיקנה טלוויזיות של פיליפס מהייבוא המקביל שמקורו בסין במחיר זול יותר, עלול לגלות שאין להן חיבור לעידן + ואין תפריטים בעברית. כמו כן, הן מגיעות ללא שירות ואחריות של היבואן הרשמי.

שארפ – נשארה מאחור

שארפ הוא מותג נוסף שהיה בימי התהילה שלו אחד הנפוצים בישראל, וכיום הוא עוד מותג שמוכר אלפי טלוויזיות עם נתח שוק קטן. החברה, שחגגה לא מזמן מאה שנות פעילות ביפן, לא השכילה לחזות את העתיד והיא הופכת בשנים האחרונות לחברה שמתמחה באספקת פנלים לחברות המתחרות. הדגמים החדשים שהיא מציעה מגיעים עם טכנולוגיה בשם Quattron, המציעה פנלים עם ארבעה צבעים (אדום, ירוק, כחול וצהוב) כדי לשפר את הצבעוניות, הבהירות והחדות של התמונה.

צילום: יח"צ

החברה השמרנית מתהדרת במבחר טלוויזיות מהתחום העליון בהיבט הגודל – 70 ו־80 אינץ'. שארפ הביאה ארצה כמה עשרות טלוויזיות 90 אינץ', שנמכרו היטב, בעיקר לחברות. הבעיה העיקרית של שארפ בארץ היא שרק מקצת הדגמים שמגיעים מאירופה הותאמו ומציגים בעברית על המסך. אין לה גם תכנים לסמארט TV. בחברה בונים על כך שכיוון שעדיין אין תכנים של 4K והשידורים של היום אינם איכותיים, המחיר יהיה זה שקובע, ולשארפ יש יכולת לספק מכשירים טובים במחיר טוב, כמו בעבר.

פנסוניק – אמינות מעל לכל

הטלוויזיות מתוצרת פנסוניק נחשבו מאז ומעולם למותג של איכות גבוהה. בחלק ניכר מההשוואות של הטלוויזיות שנערכו בעולם הן קיבלו ציון גבוה על איכות הצפייה. פנסוניק הצטיינה בטכנולוגיית הפלזמה, והשאירה את המתחרים הרחק מאחור, אבל מדובר בטכנולוגיה שהולכת ונדחקת הצדה על ידי טכנולוגיות חדשות יותר. כמו כן, החברה מיתגה את עצמה בתחום האמינות – וזאת אגב הסיבה לכך שפנסוניק בחרה לא לשווק השנה טלוויזיות בטכנולוגיית ה־OLED. בחברה חששו שהמוצר לא יעמוד בסטנדרט האיכות והאמינות שלהם.

לדברי גיא בועזי, סמנכ"ל לפיתוח המוצרים ביורוקום, פנסוניק בחרה להתמקד השנה במסכי 4K ולשפר את הצבע שלהם, וכן להכניס בהם מערכת הפעלה המבוססת על Firefox. המשווקים החליטו להרחיב את הפורטפוליו של ה־4K לכל מגוון הדגמים, כך שהלקוח יוכל לבחור טלוויזיות בטווחי מחירים שונים, מבלי להתפשר על האיכות. החברה מציעה גם דגמים קעורים, בדומה לאלה של סמסונג.

צילום: יח"צ

הדגם המוביל, CX700, נחשב כטלוויזיה של האולפנים בשל איכותו הגבוהה ושיטת ה־Hexachrome של הפיקסלים שמוכרת מתחום ההדפסה ומורכבת משישה צבעים (בניגוד לשלושה המקובלים במרבית הטלוויזיות). התמונה המתקבלת בטכנולוגיה זו היא עשירה יותר וגם בהירה יותר בהשוואה לטלוויזיות LED סטנדרטיות. יתרון נוסף יש לשימוש במערכת ההפעלה Firefox: מדובר במכשיר הראשון בעולם שמפעיל אותה. Firefox מאפשרת לצפות בתוכן מסוים על כל המכשירים שנמצאים בבית (טלוויזיות, טאבלטים וסלולריים), המריצים את הדפדפן שמבוסס על Firefox. חיסרון בהשוואה למתחרים הוא העובדה שפנסוניק לא מציעה שירותי תוכן, כך שתיאלצו לקנות קופסה או דונגל כדי להתחבר לתכנים דרך האינטרנט.

ניופאן – חזרה למקורות

בתחילת עידן הטלוויזיות הצבעוניות בישראל, היו פה מותגים כמו גרונדיג, JVC ואחרים שנעלמו כליל מהשוק עם המעבר לטלוויזיות דקות. בשנתיים האחרונים החליטו בניופאן לייבא את הדגמים המובילים של גרונדיג. לדוגמה: מכשיר עם מסך בגודל 65 אינץ', רזולוציה גבוהה 4K וחיבור מלא לאינטרנט. המעבד של הטלוויזיה הוא בעל קצב רענון של 800 הרץ (פי ארבעה מהמקובל במסכי LED). מדובר בטלוויזיה חכמה, עם חיבור לתכנים של גרונדיג באירופה, וכמובן מבחר של תכנים שאפשר לקבל באינטרנט בחינם.

צילום: יח"צ

מותג אחר שניופאן מביאה שייך ל־JVC שחזרה גם היא לייצר טלוויזיות, ומציעה טלוויזיות חכמות עם ממשק אנדרואיד מלא, אבל בטכנולוגיה FHD הרגילה. ניופאן ממשיכה גם לשווק את הטלוויזיות של טושיבה שעברו גם הן לקונספט של רזולוציה גבוהה 4K, מערכת הפעלה אנדרואיד 5 על שלל האפליקציות שלה ומערכת Local Diming ששולטת על בהירות התמונה. במכשירים החדשים יש חיבור לתכנים של טושיבה בענן או בחו"ל, ויש חיבור לעידן+.

סוני – להישאר במשחק

הטלוויזיות החדשות מבית סוני מזכירות במידת מה את השיפורים שסמסונג עשו לטלוויזיות שלהם. גם סוני החליטו לשפר את התמונה עם פילטר נוסף על התאורה, שמביא את הצבעים לחדות שמאפיינת את המסכים של סוני זה שנים. המעבד של התמונה, שנקרא X Procesor, עבר שדרוג והוא מתאים לתפיסת התחום הדינמי של התמונה, שמבהירה את עצמה בקטעים חשוכים ומורידה את הבהירות בקטעים בהירים מאוד – וזאת מבלי לפגוע בדינמיקה של התמונה הכוללת. רועי מולי, מנהל המותג של סוני בישפאר היבואנית הרשמית, טוען שסוני מציעה את טלוויזיות מסכי ה־4K עם התמונה האיכותית ביותר.

סוני בחרה השנה במערכת הפעלה מסוג אנדרואיד, אבל בשונה מחברות אחרות שבחרו באנדרואיד, כאן יש התאמה מדויקת של מערכת ההפעלה למסך. "המתחרים משתמשים במערכת ההפעלה שמתאימה אולי לטאבלט, בעוד שאצלנו, בסוני, מערכת ההפעלה מותאמת למכשיר וליכולות שלו".

צילום: יח"צ

לא בכדי בחרה סוני במערכת של גוגל. בחברה מאמינים שהחיפוש החכם הוא הדבר החם הבא, ורואה חשיבות גדולה בביקוש לתכנים. התפריטים, כמו גם התכנים, יהיו בעברית – נקודת חוזק חשובה (תוכן ללא תרגום, לדוגמה, עלול לפגוע בהנאה מהמסך המשוכלל). תחום אחר שסוני תולה בו תקוות גדולות הוא הגיימינג, שמתחבר טוב למוצר אחר של החברה, הפלייסטיישן. החברה מציעה ללקוחות חלק ניכר מהמשחקים בחינם וחלק אחר בתשלום נמוך, ומאפשרת לשחק בחלק ניכר מהמשחקים באמצעות השלט החכם של הטלוויזיה, או באמצעות מתקני Game Pad שאפשר לחבר לטלוויזיה מבלי שתצטרכו לרכוש קונסולה ומשחקים במחיר גבוה.

מבחינת העיצוב, סוני מתהדרת במסכים הדקים ביותר – רק 4.9 ס"מ, ואפשר לתלות אותם על הקיר באמצעות מתלה מיוחד שייתן את הזווית הנכונה לצורך צפייה אופטימלית. גורם חשוב נוסף שיזכה השנה לשיפור ניכר הוא הצליל. לטלוויזיות החדשות יש בחלק התחתון מאחור בליטה שמכסה על הרמקולים המשוכללים שנשמעים כמו הרמקולים של הטלוויזיות הישנות, עם תיבות התהודה הגדולות וצליל הבס המדויק שהן הפיקו לפני שנים.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן