המסלול המהיר להצלחה: 7 דרכים להפוך למותג בעידן האינטרנט

בימינו הכל קורה מהר: אנחנו מדברים מהר, מאבדים את הסבלנות אם לא הצלחנו לגלוש במהירות מספיק גבוהה, מתזזים מרשת חברתית אחת לשנייה, מזפזפים ללא הרף בין ערוצי הטלוויזיה, מתחברים בחלקיקי שניות לאפליקציות, בלוגים ומערכות תקשורת.

תרבות המהירות חלחלה לכל תחומי החיים ושינתה גם את תפיסת ההצלחה שלנו. כיום לא תמצאו הרבה אנשים בעלי סבלנות ומוכנות להשקיע בתהליכי פיתוח ארוכים, כי כמו מאפיינים נוספים בתרבות החיים, ההצלחה חייבת לקרות כאן ועכשיו, ומהר. יועצים אסטרטגיים, יועצים עסקיים, מעצבים, אנשי שיווק ופרסומאים נדרשים לייצר פתרונות בזק להצלחה, כי היום כל אדם שני חולם היום להיות מותג.
השילוב בין תרבות המותגים לתרבות הסלבס הולידה זן חדש של מותגים. בזן החדש, האדם הוא גם המותג וגם הביזנס. טיפולוגית, מדובר באנשים שאינם מסתפקים בשורת הרווח, בעלי שאיפה עזה לייצר משהו גדול שישפיע ויאריך חיים הרבה אחריהם.

בעידן בו המהירות וקיצורי הדרך הם הדרך עצמה, לעתים קרובות מקדים הפרסום את התהליך השלם של בניית המותג, כפי שהוא נלמד באקדמיה. כך נולדו שבעה מסלולי הצלחה מהירים ומקוצרים, שמיועדים לאנשים בעלי אמירה ויכולת הבעה, ניסיון או סיפור חיים ייחודי, מהולים בדחף עז להטביע חותם. כל אחד מהמסלולים מבטיח לייצר נוכחות, מוניטין וכסף, ולהפוך את האדם לנושא בשורה.

1. להרצות כל הדרך עד TED Global, או לפחות להפוך לכוכב הרצאות ביוטיוב

בעידן הוורבלי בו אנחנו חיים, כולם מדברים, לכל אחד יש אג׳נדה וכל אדם שני הוא מאמן, מנחה או מרצה. דחף, יכולת ורבלית סבירה ורעיון טוב בעטיפה שיווקית נכונה מסדרים במה, קהל ואוהדים. יועצים, מאמנים, מעצבים ואמנים הופכים לתסריטאים, במאים ומפיקי סרטים מטעם עצמם, חלקם אפילו די טובים.

קתלין שולץ.  סיפרה על במת TED על החרטה שלה מקעקוע הכתף, וזכתה ל-850 אלף צפיות (צילום מסך)

המתכון המנצח להרצאה טמון בסיפור מרגש ובמציג שהוא שחקן ומספר סיפורים. ההרצאות הכי מרגשות ב-TED הן לא של מרצים מובילים אלא של מספרי סיפורים אישיים, רצוי מצמררים, הזויים וסוחטי דמעות עד כמה שאפשר.

קחו למשל את סיפורה של קתלין שולץ, נשית-גברית משהו, שבאמצעות עמידה על במת TED ודיבור על הקעקוע שלה בהקשר לחרטות בחיים זכתה להגיע לבתיהם של 845,795 צופים. או את ריצרד סנט ג׳ון והרצאתו "שמונה סודות ההצלחה", שכבשה 3,117,132 צופים ומבוססת על שמונה מילות מפתח, ציטוטים של דמויות מפורסמות ובדיחות על הצלחה.

2. להפוך את סיפור החיים האישי לנכס מניב, או לפחות את הלימון ללימונדה של דולרים

בעידן בו כולם מכווני הצלחה מהירה, חייבים להיות מורי דרך שילמדו את החולמים מהו סוד קיצורי הדרך להצלחה. אם פעם מורי הדרך היו החיות והיצורים בטבע בעלי הכוחות המאגיים או שמאנים ומרפאים שבטיים, היום מורי הדרך לתרבות ההצלחה הם אנשים ששקעו ובניגוד למצופה הצליחו להתרומם, ויש להם מה לומר על התהליך.

אופרה ווינפרי. החלוצה שהעזה לדבר בגלוי על חוויותיה הטראומטיות | צילום: רויטרס

החלוצה הראשונה הייתה אופרה ווינפרי, שהעזה לדבר בגלוי על חוויותיה הטראומטיות ואף הפכה אותן לתמה המרכזית של תוכנית הדגל שלה; ביירון קייטי שקעה בדיכאון קליני שהביא לאשפוזה; ג׳וליה קמרון הפכה אלכוהוליסטית ונאלצה לעבור גמילה; טל רבינוביץ׳ הייתה אישה מוכה ואלון גל היה "ילד רע".

כל אחד מהם ורבים נוספים השכילו לתרגם את סיפור הנפילה של חייהם לסיפור העלייה מחדש, שמעניק לחולמים השקועים בביצה העמוקה של צרות ומכאובים אופק, תקווה ואמונה שגם הם יוכלו להצליח, ולמספרים במה וקהל צמא.

3. לפתח מודל שיפתור בעיה רחבה, או לפחות להעניק לעצמכם יחסי ציבור מצוינים

מעבר להיותם מנוף אדיר ליחסי ציבור ליזמים, המודלים הישראלים "עיר ללא אלימות" ו-"מהות החיים" נולדו מתוך רצון אמיתי לספק פתרונות לבעיה מערכתית בישראל.

כלל הברזל מתחום יחסי הציבור עבד כאן שעות נוספות: קחו בעיה אישית ובחנו האם היא מהווה מגמה במרחב הציבורי. אם כן, עליתם על בעיה שבחשיבה יצירתית ושיווק נכון תוכלו להפכה לפתרון ואתכם לסיפור הצלחה.

היכולת להצטייר כבעל תרומה לבעיה קריטית מרכזית ומערכתית בחברה מעניקה ליזם יחסי ציבור בלתי מוגבלים וחשיפה רחבה בהשקעה קטנה יחסית. בין בנק הפועלים לאריסון נדל"ן, השקעות ותשתיות, הביאה שרי אריסון לעיריות בישראל את מהות החיים: תוכנית העצמה שהפכה את אריסון ואת העיסוק במהות לנושא מרכזי על סדר היום של מנהלים ועובדים במגזר הציבורי, אותם אנשי קשר שהנהלת התאגיד פוגשת בפעילויות היומיום.

4. לפתח תוכנית ריאליטי, או לפחות להשתתף בה

סיימון קאוול, שהביא לעולמנו את אמריקן איידול ו-X FACTOR, סלל את הדרך לישויות אנונימיות לחלוטין (שחלקן לא היו עוברות ראיון עבודה למשרה הכי זוטרה בישראל) וסייע להן להפוך בין לילה מ-nobody ל-somebody.

בלי לימודי משחק, ללא תארים, בלי חובת הוכחה של כישורים, יכולות או מינימום שפיות, נכנסו דמויות הריאליטי לסלון, לבית ולחיים של חלקים נכבדים מהעם והפכו עצמן לסוג של מותגים.

קצת קשה לזהות בהתנהלות של המותגים החדשים האלה ערכי ליבה יסודיים, כגון אחריות, משפחתיות, כבוד, הדדיות או פרגון, אבל סיפוק מיידי, מוחצנות, הליכה עד הקצה, רצון להיות מוכר וריגושים הם ללא ספק ערכים מובילים.

סיימון קאוול. סלל את הדרך לישויות אנונימיות | צילום: רויטרס

נכון שחלקם הם מותגים של תוכנית או של לילה אחד או קצת יותר, אבל אם בעבר היו צריכים להשקיע שנים של לימודי משחק בסטודיו של לי שטרסברג, היום מספיק לבנות לעצמך פוזה של משוגע ומטורלל ואתה כבר על המפה של ביצת הסלבס המקומית, כשמאחוריך נושפות במרץ עדשות הפפרצי. מכאן הדרך לקמפיין משלך, לחוזה דוגמנות או למסעות יח"צנות בהשקות ואירועים קצרה ביותר.

5. לייצר סביבת תוכן סביב קונספט בעל ביקוש, או לפחות לספק לקהל מה שהוא רוצה

כאמור, בעידן המידע אנחנו מחפשים תשובות קלות ומהירות. הבעיה היא שהשירותים הציבוריים לא מספקים מענה הולם לצרכים החדשים, מה שהכשיר את הקרקע לפיתוחו של ז׳אנר צדדי רב עוצמה של אתרים ובלוגים המשביעים את רעבוננו למידע.

אתר המאמרים של ה"מורנו׳ס" היה הראשון שזיהה את חלומו של כל אזרח להיות כותב עיתונאי. אתר "אגורה", שיתוף חפצים מיד שנייה, עלה על הצורך של אנשים להיפטר בלי מאמץ מפרטי ריהוט. האתר "mimamoo" הישראלי מספק המלצות ותוכן על מלונות ומסעדות בעולם. אתר "חורים ברשת" מספק תוכן כמעט אונליין מעולם הטכנולוגיה והרשת. האתר "פשקוויל" מעדכן אותנו בקורות עולם הפרסום החרדי.
המשותף לכולם הוא שהם זיהו תוכן מבוקש, קהלי יעד מתעניינים ובנו קונספט הנהנה מביקוש גבוה.

6. לשנות סדרי עולם, או לפחות לפתח אפליקציה שימושית שגורמת לאנשים לומר: "איך הסתדרנו בלעדיה עד כה?"

הפיכת האייפד והאייפון למוצרי חובה יצרה את התשתית לעלייה מהירה בכמות האפליקציות המפותחות. Get taxi למשל היא אפליקציה ישראלית חדשה המאפשרת הזמנת מונית בלחיצת כפתור, בדומה לאפליקציות מבוססות מיקום לאיתור מסעדות ואירועים ואפליקציות ששינו לחלוטין את תפיסת החיים שלנו, כדוגמת אינסטגרם שבאמצעות שלל פילטרים הופכת מציאות לפנטזיה.

7. להפוך לאג'נדה ייחודית בתחום ספרים רבי-מכר, או לפחות להפיק לעצמך כרטיס ביקור עכשווי

מרגע שהתחלנו לרכוש ספרים במחיר קילוגרם ירקות, ובדרך גילינו שמי שמקווה להתפרנס מכתיבה, רבים סיכוייו להגיע לחרפת רעב, אימצנו את תרבות כתיבת הספרים ככלי שיווקי, חסר כל כוונה להחזיר את ההשקעה.

דיפאק צ'ופרה. מנדט בשיווק | צילום: רויטרס

רובין שארמה, דיפאק צ׳ופרה, סת גודין, טום פיטרס, להבדיל מכותבים רבים בז׳אנר זה, הם אושיות עוצמתיות, סמכותיות ובעלות מנדט בתחומי דעת חשובים כמו ניהול, התפתחות או שיווק.
בקצוות, מדי חודש יוצאים לאור מאות ספרים של דעתנים ודעתניות, שהמוניטין ויכולות הכתיבה והערך המוסף של הדעה שגיבשו שולי ביותר, ובכל זאת הם מפיקים ספרים, כי ספר משלך הוא כרטיס הביקור העכשווי המרשים ביותר, גם אם תוכנו מרשים פחות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן