המשבר בדרך לרוסיה: התלות במסחר עם האיחוד האירופי הולכת וגדלה

האם התחזיות הכלכליות האופטימיות של רוסיה לטווח הקצר והבינוני עומדות להתפוגג? למרות נתוני מאקרו חיוביים שהציגה המדינה בסוף הרבע הראשון של 2012, נראה כי כעת, עם החרפת המשבר הכלכלי באיחוד האירופי גם לה יש סיבה לדאגה. עדין לא ברור מה תהיינה השפעות הצניחה במחירי הנפט בעולם, בעקבות המחרפת משבר החוב באירופה על רוסיה, אולם על פי נתונים שפורסמו במדינה לאחרונה נראה כי כבר עכשיו עליה לנקוט בצעדי מנע רציניים. הנתונים מצביעים על דיגול בתלות של כלכלת רוסיה במסחר עם מדינות האיחוד האירופי. על פי הדוחות הכלכליים במדינה, שיעור התלות גדל ברבע הראשון ב-1.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

גידול של 185 במאזן המסחר של רוסיה ברבע הראשון של השנה, מצביע על כך שהמדינה צברה רזרבות זרות רבות בתקופה זו. בנוסף, הנתונים מראים גם על הגדלת היקפי המסחר עם מדינות בגוש היורו בכ-14.6%, זאת בעקבות ירידה בהיקפי המסחר עם מדינות אחרות במזרח היבשת. 

לאחרונה פורסם כי רוסיה החלה לעבוד על תוכניות חילוץ כלכליות בסכום כולל של 40 מיליארד דולר על מנת שתוכל לתגבר את השוק כשיהיה בכך צורך. מהלך זה מראה כי המדינה שהציגה בעבר את התוצאות הכלכליות החזקות ביותר בעולם, גם היא לא חסינה מההאטה הכלכלית העולמית המתגברת. רוסיה תלויה מאוד בצמיחה גלובלית ולכן עליה להגן על עצמה במצב בו המגמה משתנה לשלילה. 

עם זאת, לרוסיה ישנם גם קשרי מסחר טובים עם כלכלות מתפתחות בעולם שעדין לא שקעו לתוך המשבר הגלובלי. בין הארצות הללו נמצאות גם טורקיה וסין וייתכן כי בעתיד קשרים אלה יסייעו לה להפחית את התלות באיחוד האירופי. 

בינתיים, כל עוד המשבר בגוש היורו ממשיך להחריף ותלותה של כלכלת רוסיה במסחר עם מדינות האיחוד נותר בעינו, סביר להניח שהתוצאות הכלכליות של הרבעון השני של השנה לא יהיו כה חיוביים וכי בעקבות הירידה הנמשכת במחירי הנפט, עשויים מעמדה של המדינה וחוסנה הכלכלי היחסי להתערער.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן