המשחק הגלובלי של פוטין: על החשיבות הכפולה של עסקת הגז הרוסית-סינית

למרות שהפרטים המדוייקים אינם ידועים, כל רשתות התקשורת בעולם דיווחו על תומן של עשר שנים של משא ומתן סביב מכירת גז טבעי מסיביר לסין, עסקה שהושלמה סוף סוף בסופו של ביקור רשמי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברפובליקה הסינית. ההסכם יבטיח לסינים 38 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי בכל שנה, שיועבר לחבר הממשלתית China National Petroleum Corporation מאת Gazprom הרוסית, העסקה נסגרה לתקופה של 30 שנה והיא תניב לרוסים הכנסה של 400 מיליארד דולר, כאשר לסינים שמורה הזכות להגדיל את היקף הגז שהיא תקבל מדי שנה עד ל-61 מטרים מעוקבים בשנה. כרגע מדובר באספקת רבע מצריכת הגז הטבעי של סין מדי שנה, שמוערכת בכ-150 מיליארד מטרים מעוקבים.

עבור סין, העסקה מסייעת לה להתקדם במטרותיה הסביבתיות ובהרחבת מקורות האנרגיה שלה, כך שתוכל להתרחק מצריכת הפחם המזהמת תוך כדי שמסופקת הדרישה המקומית לגז טבעי. למרות שפרטים רבים הנוגעים למחיר ולהשקעות בתשתיות אינם מפורסמים, היתרון הכלכלי לרוסיה ברור, כמו גם ההישג הדיפלומטי למוסקבה, בתקופה שהיא הכי צריכה את זה.

המו"מ לקראת העסקה נמשך 10 שנים | צילום: Shutterstock

מאז פרוץ המשבר בין רוסיה לאוקראינה בפברואר השנה, ניצבת רוסיה בפני בידוד בינלאומי הולך וגובר, בעיקר בקרב הקהילה האמריקאית והאירופית. מאז החל המשבר סבלה רוסיה מסנקציות כלכליות חריפות, שהוסיפו לחץ על הכלכלה הרוסית הנחלשת ממילא. בעוד סין נותרה בעבר ללא דעה מוצהרת באשר למעשיה של רוסיה באוקראינה, הרי שחתימת העסקה שולחת מסר ברור שסין תומכת במוסקבה ומוכנה להישאר שותפתה הדיפלומטית והכלכלית.

"רוסיה הייתה צריכה לשלוח סימן ברור", אמרה לסלי פלטי-גוזמן, אנליסטית בכירה לענייני אנרגיה ומשאבי טבע בקבוצת Eurasia. "העסקה מאפשרת להם להראות שהם מסוגלים לשמר קשרי מסחר חזקים שמגדילים את כוחם אפילו כשהסנקציות עוד מכות בפניהם".

מבחינה כלכלית, איננו יודעים הרבה על העסקה שנחתמה – האם רוסיה הצליחה לשכנע את סין להשתמש בתג המחיר האירופי כאמת מידה לעסקאות עתידיות, או האם גזפרום הרוסית הצליחה להבטיח מימון ישיר מהסינים שיסייע לה לבצע את השיפורים הנדרשים בתשתיות לצורך השלמת העסקה. טרם החתימה היה נדמה כי ידם של הסינים על העליונה בכל מה שקשור לשאלת המחיר, זאת בשל מספר אלטרנטיבות שעמדו בפניהם בכל מה שקשור לשוק האנרגיה האסייתי, ששחקנים רבים מבקשים להיכנס אליו.

ברם, בעוד כלי התקשורת הציעו שההסבר להיעדרו של מחיר הגז מהפרסומים הוא שרוסיה, למעשה, לא הצליחה לשכנע את הסינים לאמץ את הקריטריון שהציעה, פלטי-גוזמן נזהרת מלקרוא יותר מדי פרטים משוערים לתוך החלל הזה, בעיקר מכיוון שפרטים כאלה נחשפים רק לעיתים נדירות בעסקאות מסוג זה.

משדר למערב שלרוסיה אפיקי מסחר אפשריים נוספים, פוטין | צילום: רויטרס

"אין זה נדיר שאין לנו מידע לגבי התמחור בעסקה", אמרה פלטי-גוזמן. "אפילו אם ישנם פרטים חסרים, הם כן הצליחו להגיע מספיק קרוב כדי להשלים את העסקה, וזה מה שחשוב".

עוד הוסיפה פלטי-גוזמן שמובן שסין תרצה להתחמק מסגירת פרטים לגבי עסקאות עתידיות, אבל העסקה שנחתמה תספק לרוסיה את הכותרות הגדולות והרעש התקשורתי שהיא מחפשת כדי להראות שהיא עדיין רלוונטית.

מעבר לניצחון הדיפלומטי עבור מוסקבה, העסקה גם מסייעת לרוסים לגוון את אופציות היצוא שלהם, במיוחד לאור הביקוש הפוחת באירופה, ותוך קבלת דריסת רגל משמעותית בשוק האסייתי, ממש לפני שנכנסים אליו ספקים חדשים בשנים הקרובות, כולל ארה"ב ואוסטרליה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן