המשטרה ממליצה: כתב אישום נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי

חקירת פרשת הרפז מגיעה לסיומה עם שורת המלצות כתבי אישום של כמה מעורבים, ובהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזרו לשעבר ארז וינר, מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו. עוד נמצא כי בועז הרפז זייף לבדו את מה שמכונה מסמך הרפז, וכי לכל החשודים האחרים בפרשה לא היה חלק במסמך.

המשטרה הודיעה הבוקר (ג') כי היא ממליצה להגיש כתב אישום נגד גבי אשכנזי בחשד להפרת אמונים וגילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך. בהודעת המשטרה מהבוקר נאמר כי התגבשה תשתית ראייתית כנגד אשכנזי. המשטרה חקרה בין היתר חשד לשיבוש חקירה ומצאה ראיות כי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות מסמך הרפז בידיו לגורמי משטרה או ליועמ"ש לממשלה, אשר עמדו עמו בקשר בעניין, זאת על אף שידע כי נפתחה חקירת משטרה.

עוד עלה מהחקירה כי הרמטכ"ל לשעבר מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר", ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות רה"מ ולפקודות הצבא, ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת המידע.

המשטרה גם מצאה כי אשכנזי, עוזרו לשעבר ארז וינר, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו ובועז הרפז עסקו באיסוף חומר שיש בו כדי להטיל דופי בהתנהלות שר הביטחון דאז אהוד ברק ובאנשי לשכתו, על רקע היחסים המתוחים בין שתי הלשכות. עם זאת, לא התגבשה תשתית ראייתית נגד המעורבים לביצוע עבירות פליליות בנושא זה.


אשכנזי, ראיות שמסר מידע סודי לעיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם

במשטרה ימליצו לפרקליטות להגיש כתב אישום גם נגד מזכיר הממשלה, הפרקליט הצבאי לשעבר אביחי מנדלבליט, על עבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. מהחקירה עלה כי מנדלבליט, בתפקידו כפרקליט הצבאי הראשי, עודכן על ידי הרמטכ"ל לשעבר על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך.

על אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ"ל לדווח על כך כיממה. כמו כן, במשטרה מצאו תשתית ראייתית לכך שמנדלבליט גם העביר מידע שקיבל אודות הפרשה למעורבים בטרם סיומה.

בניהו, וינר, הרפז

לגבי בועז הרפז והמסמך שהחל את הסערה, הודיעו היום במשטרה כי ממצאי החקירה חיזקו את התשתית הראייתית לפיה עבירות הזיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי משפט בוצעו על ידי הרפז לבדו. נשללה מעורבותם של אשכנזי, עוזרו לשעבר ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו בזיוף המסמך ואף התחזקה הסברה כי הללו חשבו כי מדובר במסמך אותנטי.

המשטרה ממליצה להגיש כתבי אישום כנגד עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו על עבירות הפרת אמונים, השמדת ראיות, שיבוש הליכי משפט ווהתרשלות בשמירת ידיעות מסווגות שהגיעו לידיהם אגב תפקידם וסיכון בטחון המדינה.

בתחילת מרץ 2010 הנחה ראש הממשלה את ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ואת ראש המלמ"ב אמיר קין, לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי. קין בהיותו ראש המלמ"ב עדכן את אשכנזי על הנחיית ראש הממשלה, שעדכן את וינר.

מהחקירה נמצאו ראיות כי וינר ובניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות. בנוסף, עלה כי המידע אודות ההנחייה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין. לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ור' המלמ"ב אמיר קין. יחד עם זאת, במשטרה סבורים כי יש מקום לשקול נקיטת צעדים משמעתיים כנגד קין.

במהלך חיפוש שערכה המשטרה במסגרת החקירה בבתיהם ובמשרדיהם של וינר ובניהו, נתפסו חומרים המסווגים ברמת סיווג "סודי" ולמעלה, אשר הוחזקו ללא אישור וללא סמכות, ולאחר שסיימו את שירותם בצה"ל. גורמים מקצועיים בצה"ל שנתבקשו להביע את חוות דעתם קבעו כי לו המידע שנמצא ברשות השניים היה נחשף, היה מדובר בפגיעה ממשית בביטחון המדינה.

מהחקירה עלה גם כי וינר ואל"מ במיל גבי סיבוני תיאמו ביניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה. עוד נמצאו ראיות כי לקראת בדיקת המבקר בקשר לזיוף המסמך, הורה וינר את אנשי לשכת הרמטכ"ל למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל.

על חקירת פרשת הרפז היתה אמונה יחידת להב 433 (יאח"ה). באוגוסט 2013, החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיים על פתיחה בחקירה אחרי שנתקבלו חומרים חדשים. המפכ"ל העביר את החקירה לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי. בלה"ב הוקם צוות חקירה מיוחד בשיתוף עם מצ"ח והפרקליטות הצבאית.

עשרות מעורבים תושאלו במהלך החקירה, חלקם גם נחקרו באזהרה. יצחקי ציין היום כי "חלק מההתנהלות אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על בטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה".

עתה יועבר חומר החקירה לפרקליטות מחוז תל אביב, שתעיין בממלצין ותגבש את המלצותיה לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן