“המשקיעים טרם הפנימו שהכרזת לפיד כוללת גם את סקטור הגז”

"הניסוח אמנם כללי מדי ואי אפשר לקבוע בבטחה, אבל לפי ההודעה של לפיד אתמול בהחלט נראה כי הוא הולך לכלול גם את סקטור הנפט והגז בהערכות מחדש", אומר אנליסט האנרגיה הבכיר של כלל פיננסים.

אתמול יצא שר האוצר יאיר לפיד בהתבטאות חריפה נגד עסקת כיל-פוטאש, ואמר כי יתנגד לה בכל תוקף. "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך להינות מהם", אמר לפיד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולי בגלל הכותרת שדיברה על עסקת כיל ובגלל האקטואליות של העסקה הייתה אתמול החברה לישראל מי ששילמה את המחיר הישיר לדברי לפיד, כאשר המניה צנחה ב-5.9%, ירידה שהסבה לבעל השליטה בה, עידן עופר, הפסד של 612 מיליון שקל הנייר.

צילום: אלבטרוס

לטענת זר, כוונתו של לפיד להקים ועדה ציבורית אשר תבחן מחדש את כל זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה המנוהלים על ידי חברות פרטיות, היא הנושא המעניין יותר שאותו בחר לפיד לסכם במשפט אחד כללי – משפט שככל הנראה מתכוון גם לסקטור האנרגיה. "מהניסוח אפשר להבין שהוא מתכוון גם לסקטור הגז", אומר זר. "המשקיעים עדיין לא הפנימו את העניין הזה והתרכזו רק בכיל, השוק מניח שמסקנות צמח יעברו וזה עדיין לא בטוח כלל".

"אם הוא אכן יכנס גם לסקטור הגז, זה אומר שרמת הסיכון עלתה. זה שיהיו עיכובים בלוחות הזמנים ומעלה שאלה גדולה לגבי ועדת צמח", הוא מוסיף. זר סבור שבטווח הקצר הנפגעות העיקריות יהיו החברות השותפות במאגר לוויתן ובעיקר רציו, כמו גם קבוצת דלק על כל נגזרותיה.

אם הועדה שרוצה לפיד להקים אכן תכלול את סקטור הגז הדבר יביא בדחיה של מספר חודשים באימוץ המסקנות הנוגעות לייצוא הגז. שכן, מספיק להסתכל על כך שלועדת צמח לקח שנה מאז הרגע שהתכנסה ועד לרגע שבה פרסמה את הדוח הסופי, כדי להבין שאם לפיד ירצה להקים ועדה חדשה, הדבר יביא לדחיה בזמנים המתוכננים.

"הניסוח הכללי מצביע על כך שלפיד כנראה עדיין רחוק מלהיות מגובש ובעל מדיניות ברורה בנושא מלבד אמירה שמציגה אותו באור חיובי אל מול הציבור וכמי שדואג לאינטרס הציבורי". מציין זר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן