הנדל"ן לא מתקרר: המשכנתאות זינקו ב-42% ל-4.1 מיליארד שקל

צעדי בנק ישראל לצינון שוק הנדל"ן, שנכנסו לתוקף בתחילת נובמבר, לא ממש השפיעו על שוק המשכנתאות, כך לפחות עולה מנתוני הבנק. על פי הנתונים שפורסמו הבוקר, סך המשכנתאות בחודש נובמבר זינק ל-4.1 מיליארד שקל – 21% יותר מאשר בחודש אוקטובר, ו-42% יותר מאשר בנובמבר 2011.

סך המשכנתאות בחודש נובמבר מהווה עלייה חדה ביחס לאוקטובר ולספטמבר, חודשי החגים, אולם עדיין רחוק משיא כל הזמנים שנקבע בחודש אוגוסט, בו נלקחו משכנתאות בסך כולל של 5.8 מיליארד שקל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי נתוני בנק ישראל, בחודש נובמבר ניתנו משכנתאות צמודות מדד בסך של 2.1 מיליארד שקל, 1.6 מיליארד בריבית משתנה ו-530 מיליון שקל בריבית קבועה. מדובר בעלייה של 400 מיליון שקל ביחס לחודש אוקטובר. גם סך המשכנתאות שאינן צמודות מדד טיפס, מ-1.5 מיליארד שקל באוקטובר ל-1.7 מיליארד שקל בנובמבר.

צילום: מרק ישראל סלם

בחודש אוקטובר הודיע בנק ישראל על הורדת הריבית לרמה של 2%. במקביל להודעה, ובמטרה לצנן מעט את שוק הדיור, הטיל הממונה על הבנקים דודו זקן מגבלות על נוטלי המשכנתאות, ובעיקר על משקיעים זרים. על פי ההחלטה, שנכנסה לתוקף בתחילת נובמבר, נאסר על הבנקים לאשר משכנתאות בשיעור מימון הגבוה מ-75% לצורך רכישת דירה ראשונה ו-70% למשפרי דיור. בנוסף, קובעת ההוראה שתאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה ללווה לצורך רכישת דירה להשקעה בשיעור מימון הגבוה מ-50%. המטרה הייתה להגדיל את ההון העצמי שמביאים הרוכשים, ולהקטין את הסיכון עבור הבנקים.

המפקח על הבנקים אמר אז כי "בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות שליליות בשוק הדיור ובשוק האשראי לדיור. טיוטת ההוראה הנוכחית פורסמה על רקע הגידול המשמעותי בשנים האחרונות ביתרת האשראי לדיור והעלייה במחירי הדירות בארץ. מגמות אחרונות בשוק הדיור מעידות על גידול במספר העסקאות, גידול ברמה החודשית של ביצועי המשכנתאות וגידול בנפח הפעילות של המשקיעים, בין היתר על רקע סביבת הריבית הנמוכה על המשכנתאות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן