הנדל"ן לא עוצר: זינוק של 9% ברכישת דירות ברבעון השני

נמשכת ההתאוששות בשוק הנדל"ן. מספר העסקאות רשם גידול של כ-9% בהשוואה לרבעון הקודם, וגידול של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מסקירת הנדל"ן למגורים לרבעון השני של שנת 2012, אשר פרסם הבוקר האגף לכלכלה והכנסות המדינה במשרד האוצר.

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה עליה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שיעור גידול גבוה משמעותית בהשוואה לזה שנרשם בקרב משפרי הדיור והמשקיעים. בולט במיוחד אזור ירושלים עם עליה חדה במספר העסקאות, בעיקר הודות לשיווק רחב היקף של דירות חדשות בבית שמש. מנגד, שיעור עליה מתון נרשם במספר העסקאות שנרשם באזור ת"א, אשר התרכז כולו בדירות יד שנייה, בעיקר עקב גידול בפעילות המשקיעים.

הזוגות הצעירים מתנפלים על הדירות | צילום: רויטרס

ברבעון השני של 2012 נמכרו כ-24,500 דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2011. בהשוואה לרבעון הקודם, נרשמה עלייה של קרוב ל-9%, בהמשך לעלייה של 20% שנרשמה ברבעון הראשון (בהשוואה לרבעון הרביעי). בהשוואה לרבעון השני של 2011 מגיע שיעור העלייה לכ-12%.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור ירושלים עם גידול של כ-19%, הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. את הגידול בעסקאות באזור זה הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, כאשר סך הדירות החדשות שנמכרו באזור הגיע ל-807 דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון האחרון של 2009, המהווה גידול של 54% בהשוואה לרבעון הקודם. הגידול ברכישת דירות חדשות באזור זה התרכז רובו ככולו בבית שמש.

(לחצו על הטבלה להגדלה)

על רקע הגידול החד בעסקאות באזור ירושלים, בולט אזור ת"א עם שיעור העלייה המתון ביותר בהשוואה ארצית, כאשר בפלח השוק של הדירות החדשות אף נרשמה ירידה במספר העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין עוד כי בפלח השוק של דירות יד שנייה, אשר רשם עלייה הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נובע הגידול מעלייה בפעילות המשקיעים באזור, בעוד רכישת דירות למגורים נותרה ללא שינוי בהשוואה לרבעון הקודם ואף רשמה ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

העלייה הרצופה ברכישת דירות להשקעה במשך שני הרבעונים, נרשמת לראשונה מאז 2009. רמות השכר של המשקיעים ברבעון השני היו גבוהות מאשר אלו של המשקיעים ברבעונים הקודמים, אולם חרף עובדה זו ירד משמעותית שיעור המשקיעים בעלי יותר מדירה אחת להשקעה. ביטול החקיקה המחמירה בתנאי הפטור ממס שבח החל מ-2013 עשויה לתמרץ חזרתם של המשקיעים ה"כבדים" לשוק.

בשלושה אזורים, ת"א, המרכז והשפלה, דומה רמת המחירים של הדירות הנרכשות ע"י זוגות צעירים לאלו הנרכשות ע"י משקיעים. יחד עם זאת, רק באזור ת"א גבוה משקל המשקיעים בסך העסקאות באזור, ודומה ברמתו למשקל הזוגות הצעירים. מנגד, באזורי חיפה וב"ש, מתאפיינות הדירות הנרכשות ע"י משקיעים ברמות מחיר נמוכות משמעותית מאלו שרוכשים הזוגות הצעירים.

באזור המרכז בולטת עלייה חדה ברכישת דירות יד שנייה, ובמקביל ירידה ברכישת דירות חדשות. יתכן ופערי המחיר הגבוהים בין שני סוגי נכסים אלה באזור המרכז תורמים לתחלופה הגבוהה ביניהם, זאת על רקע הקשחת תנאי המימון למשכנתאות.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו ברבעון השני לרדת, אם כי בשיעור מתון יחסית של 0.8%, בהשוואה לרבעון הקודם. באזור המרכז נרשמה ירידה בשיעור מינורי של 0.1%, ומנגד באזור השרון ובאזור השפלה הגיע שיעור הירידה ל-1.2%.

משקל תושבי החוץ בסך העסקאות ירד בשלושת הרבעונים האחרונים, משיעור של 4.8% ברבעון השלישי אשתקד לשיעור של 3.3% ברבעון השני. כ-36% מהדירות שרכשו תושבי החוץ התרכז בירושלים, השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2002.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן