הנסיכה מווילס: סיפור הסינדרלה של הקבוצה המסקרנת במוקדמות היורו

נבחרת הכדורגל של ווילס אמנם לא הצליחה להבטיח בינתיים את עלייתה ליורו (הודות לתיקו שכפתה עליה ישראל), אך בסופו של טורניר המוקדמות, היא בוודאי תמצא עצמה כאחת מהעולות. המציאות הזו איננה מובנת מאליה.

הפריחה של ווילס לקחה הרבה מאוד זמן. ההופעה היחידה שלה בטורניר בינלאומי גדול היתה במונדיאל 1958 בשבדיה, אז הפסידה ברבע הגמר לאלופה, ברזיל, מגול של פלה בן ה-17.

היא גם הופיעה בין 8 הנבחרות באליפות אירופה ב-1976 (אבל אז טורניר הגמר התקיים רק בין 4 נבחרות). מאז, ווילס הקפידה לדגדג את הטורנירים הגדולים, אך לא לעשות את הצעד האחרון הנחוץ לעליה. זאת על אף שייצרה במהלך 50 השנים האחרונות לא מעט שחקנים גדולים כמו נוויל סאות'הול, גארי ספיד, קרייג בלאמי, איאן ראש וראיין גיגס. כולם חוו אכזבות כאשר לבשו את המדים הלאומיים.

ווילס הגיע לתחתית ב-2011, אז דורגה על ידי פיפ"א במקום ה-117 בעולם. היום, 4 שנים בלבד אחרי, ווילס מדורגת במיקום שיא – מקום 9 בעולם. יחד עם זאת, דירוג מרשים של פיפ"א, על אף שהוא מקור לגאווה, הוא חסר משמעות אם אינו מתורגם להעפלה לטורנירים הגדולים. הפעם, עוד שחקן גדול נמצא בלב הנבחרת – גארת' בייל. גם הוא כמו ווילס, נאלץ לעבור לא מעט קשיים על מנת להגיע למעמדו הנוכחי – אחד השחקנים המרוויחים בעולם. פורבס דרג אותו במקום ה-67 ברשימת הסלבריטאים המרוויחים בעולם עם 35 מיליון דולר ששלשל לכיסו במהלך השנה שעברה.

נבחרת ווילס. הסיפור החם של של השנים האחרונות | צילום: thinkstock

על אף הופעותיו הטובות במדי טוטנהאם, בייל לא פרץ עד 2010, אז נאלץ מאמן הקבוצה לתת לו הזדמנות, בשל סדרת פציעות של שחקניו.

2011 ו-2013 הביאו לו את פרסי שחקן השנה, ויחד עם זאת גם תשומת לב מצד ריאל מדריד. לפני כשנתיים, שילמה ריאל סכום שיא של 120 מיליון דולר כדי להחתים את בייל, ולמרות הביקורות עליו, קשה להמעיט בהשפעה שלו.

במדים הלאומיים, בייל משמעותי אפילו יותר מאשר במדריד. 18 גולים בפחות מ-50 הופעות הוא שיעור פגיעה צנוע, אך ביורו הנוכחי הוא תרם ל-6 מתוך 9 השערים שכבשה ווילס.

כעת, שחקנים כמו גארת' בייל, ארון ראמזי ואשלי וויליאמס מחפשים ללכת למקומות בהן קודמיהם המהוללים לא היו, ובתהליך וויילס תתן השראה למדינות קטנות אחרות ברחבי העולם.

ההשפעה הכלכלית

התאחדות הכדורגל של ווילס תראה זרם רציני של רווחים במהלך השנים הבאות. למרות שמספר הקבוצות ביורו 2016 עלה ל-24 (מ-16 שהתחרו ב-2012), הציפייה היא שההכנסה לכל קבוצה תגדל.

ב-2012 כל מדינה הרוויחה 9 מיליון דולר והזוכה, ספרד, שילשלה לכיסה 26 מיליון דולר. הסכום הכולל שהכניסו 16 העולות לגמר היה 217 מיליון דולר.

ווילס צוברת כעת תשומת לב רבה יותר מצד הצופים והספונסרים, וכך תוכל להגביר את הרווחים משני האפיקים הללו.

גארת' בייל. סוחף את הקבוצה הלאומית על גלי ההצלחה שלו | צילום: מתוך ויקיפדיה, Pablo Morquecho

למרות שעדיין לא הוכרזו סכומי הפרסים, לפי ההערכות כל מדינה תקבל לפחות כ-13 מיליון דולר. הסכום הזה אולי לא נראה כל כך משמעותי, לעומת הסכומים שמתגלגלים בליגת האלופות, אבל צריך לקחת בחשבון את הנתונים הבאים: התקציב הכולל של התאחדות הכדורגל של ווילס לשנה הפיננסית האחרונה עמד על 13 מיליון דולר וההפסדים היו 45 אלף דולר.

ברגע שתשלומים נוספים עבור תוצאות תיקו, זכיות ותוצאות בגמר מתווספים לסך הרווחים, התאחדות הכדורגל של ווילס עומדת לעבור משמעותית את התקציב השנתי שלה.

כמובן שתשלומי בונוס ישולמו לשחקנים ויהיו גם עלויות הכנה, אבל ברור מה ההבדל שכמות כסף כזאת יכול לעשות להתאחדות כל כך קטנה. ומה לגבי ישראל? נראה כי אם תצליח להעפיל ליורו, הרבה ממה שנכון לגבי ווילס יהיה תקף גם לגבינו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן