הנשיא הכל יכול: דוח חריף של המבקר על אוניברסיטת בר אילן

חגיגת שכר ומינויים: מבקר המדינה פרסם אחר הצהריים דוח חריף ביותר על ההתנהלות באוניברסיטת בר אילן, שבו מאשים המבקר את נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קווה, ומנכ"לה חיים גליק, בהתנהלות בלתי תקינה "עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות".

מן הדוח עולה תמונה של מינהל בלתי תקין באוניברסיטה, אשר הביא לכך שהנשיא שימש שמקבל ההחלטות הבלעדי כמעט, בלא מערכות של איזונים ובלמים, כאשר הוועדות שהיו אמונות על קבלת החלטות שימשו כחותמת גומי. כך, למשל, למרות קיומה של ועדה לקבעת שכר הבכירים, בראשות שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, קובע המבקר כי "נשיא האוניברסיטה הוא שקבע בפועל את שכר הבכירים באוניברסיטה, והוועדה שימשה למעשה חותמת גומי להמלצותיו. יתרה מזו, כשהוועדה לקביעת שכר בכירים קיבלה החלטות שלא תאמו את רצון הנשיא, הן לא הוצאו אל הפועל אלא שונו למפרע לפי הנחיותיו". בעניינים מסוימים, קובע המבקר, פעל נשיא האוניברסיטה למתן תנאים חריגים לנושאי משרה בכירים, שלא באמצעות הוועדה לקביעת שכר בכירים ואף בלא להביא את הדבר לידיעתה.

גם שר המשפטים, ששימש כיו"ר הוועדה לקביעת שכר בכירים, לא יוצא נקי, כאשר המבקר מציין כי היא לא מילאה את תפקידה בקביעת שכר הבכירים באופן אפקטיבי ואפשרה לנשיא האוניברסיטה להכתיב את עמדותיו בנושא זה.

פרופ' משה קוה | צילום: מתוך ויקיפדיה

המבקר מציין גם כי קוה היה מעורב גם בהליך בחירתו שלו עצמו לכהונה נוספת כנשיא האוניברסיטה, והיה אחד ממנסחי ההחלטה להמליץ על המשך כהונתו. "ההחלטה על בחירתו לנשיא צוינה בטיוטת המסמך עוד לפני שוועדת החיפוש החליטה על המינוי, ואף לפני שחבר הנאמנים מינה ועדה זו. הוועדה לא פעלה לאיתור מועמדים אלא חתמה על ההמלצה למינויו של פרופ' קוה, שהוכנה בלשכתו", נכתב בדוח.

עוד עולה מן הדוח תמונה של הטבות לקרובי משפחתו של הנשיא: "במכרז להפעלת מסעדה באוניברסיטה נבחרה חברה הקשורה לבני משפחתו של נשיא האוניברסיטה: חברת הבת של החברה הזוכה היא חברה שאותה מנהל גיסו של נשיא האוניברסיטה; אחותו של נשיא האוניברסיטה, רעיית מנהל חברת הבת האמורה, היא מרצה בכירה באוניברסיטת בר-אילן; ואחיינו של נשיא האוניברסיטה הוא בעל זכויות חתימה בה", נכתב בדוח.

המבקר מציין עוד כי "האוניברסיטה אינה מקפידה על קיום מכרזים לקליטת עובדים כדין. הליך הקבלה של עובדים מינהליים וקידומם מאפשר לממונה הרלוונטי לבחור את המועמד המועדף עליו, וועדת הקבלה רק מאשררת את בחירתו. מצב זה מאפשר לקלוט עובדים על פי קשרי משפחתם, עד לכדי מצב שבו באוניברסיטה כל עובד חמישי לכל הפחות הוא קרוב משפחה של עובד אחר".

שפירא | צילום: יח"צ

המבקר מציין גם כי בעלי משרות רבים התריעו על מינהל לא תקין, אולם זכו להתעלמות מצד בכירים באוניברסיטה. "זה שנים רווח באוניברסיטת בר-אילן דפוס פעולה המתאפיין בהתעלמות מהתרעות של בעלי תפקידים, שומרי סף ומוכיחים בשער. למשל, היועץ המשפטי התריע בעניינים שונים והתעלמו מדבריו; היועץ המשפטי החיצוני, חיווה דעתו, וגם ממנה התעלמו; מר אליהו ספרוני, סמנכ"ל משאבי אנוש דאז, הסתייג ללא הועיל, עד שלבסוף נאלץ להתפטר; מר יואב לאב, מנהל מחלקת קרנות והשקעות, התריע ולא התקבלה דעתו; השופטת (בדימוס), בלהה כהנא, חברת ועדת הביקורת לשעבר, התריעה פעם אחר פעם ונאלצה להתפטר; מר יחזקאל ברנהולץ, חבר דירקטוריון חברת המסחור וחבר ועדת הקבע והוועד המנהל לשעבר, התריע חזור ושנה, וסופו שהתפטר; כך גם לגבי מבקר הפנים".

תגובת האוניברסיטה

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה מוחה על הפער העצום בין האמירות הקשות וחסרות הבסיס המובאות בפרק מסקנות הדוח לבין הממצאים המפורטים בגוף הדוח. ביטויים אלה מבוססים על פרשנות שאין לה אחיזה בעובדות המפורטות בדוח. בשנים האחרונות הייתה באוניברסיטה תנופת פיתוח הן בתחום המנהלי והן בתחום האקדמי, שכללה בנייה והטמעה של מערכות מידע ובקרה מתקדמות לצד הקמת מרכז מחקר לננוטכנולוגיה, פקולטה להנדסה ופקולטה לרפואה בצפת. 

מטבע הדברים, במהלך קבלת אלפי החלטות הנגזרות מתנופת הפיתוח, נפלו תקלות שעליהן מצביע המבקר. האוניברסיטה מביעה סיפוק רב מכך שהמבקר קיבל את תשובותיה ביחס לנושאים רבים ומשמעותיים ומצרה על כך שעדיין יש התייחסות בדו״ח לנושאים שכבר תוקנו".

באוניברסיטה הגיבו בפירוט גם על ההאשמות המפורטות בדוח המבקר:

"שכרם של העובדים הבכירים האקדמיים באוניברסיטה מותאם לשכרם של בכירים בכל האוניברסיטאות. נשיא האוניברסיטה, מתוקף תפקידו כעומד בראש המערכת, מעורב בגיוס עובדים בכירים וממליץ לוועדה לשכר בכירים על שכרם. המשכורות מאושרות כדין על ידי הוועדה. בר-אילן היא מן המוסדות האקדמיים הראשונים שבהם יש כבר שנים רבות ועדה לשכר בכירים. עניים שכרם של העובדים הבכירים הוסדר על ידי פורום נשיאי האוניברסיטאות עם הממונה על השכר".

"מעורבות לשכת הנשיא בהליכי בחירתו היתה טכנית בלבד, בשל פרישתה של עובדת שטיפלה בנושא באותם ימים. מבקר המדינה אישר כי מינוי חברי ועדת החיפוש נעשה כדין ולא נפל בו פגם. עם זאת, ההערה נלקחה בחשבון ובעתיד הנושא יטופל גם ברמה הטכנית על ידי גורם באוניברסיטה שאינו חלק מלשכת הנשיא".

בנוגע למכרז לבחירת המסעדה בקמפוס כותבים באוניברסיטה כי "הדוח עצמו קובע כי נשיא האוניברסיטה כלל לא היה מעורב במכרז שבו נבחרה החברה לניהול המסעדה. החברה, שזכתה כדין, אינה נשלטת על ידי קרובי משפחתו של הנשיא".

"המנכ"ל פעל ללא לאות לצמצם את תופעת ההעסקה של קרובי משפחה. בחמש שנות כהונתו התקבלו לעבודה 434 עובדים חדשים, רק 4 מהם היו בני משפחה של עובדי אוניברסיטה והם אושרו על ידי ועדת חריגים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן