הסוף לנהיגה בשכרות? פיתוח יפני ימנע מנהגים שתויים לעלות על הכביש

נהיגה בשכרות היא תופעה נפוצה ומצערת. גם אם המשטרה מצליחה לתפוס כמה נהגים שיכורים לפני שהם גורמים נזק לעצמם או לאחרים, היא אינה יכולה למנוע מנהג שיכור להיכנס לרכב ולהתניע. כאן המערכת DADSS נכנסת לתמונה בתקווה למנוע מוות מיותר. DADSS, ראשי תיבות של Driver Alcohol Detection System for Safety, היא מערכת חדשה שנועדה לזהות מתי הנהג צרך מעל לכמות האלכוהול המותרת על פי חוק. במקרה שהנהג אכן שיכור, המערכת לא תאפשר לנהג להתניע את הרכב.

בדומה ל"ינשוף" בו המשטרה הישראלית משתמשת, גם DADSS מודדת את רמת האלכוהול של הנהג על פי הבל פיו. מדובר במערכת בלתי פולשנית, שעובדת ברקע באופן פאסיבי ודוגמת את הבל הפה של הנהג לפני התנעת הרכב.

אב הטיפוס הראשון של DADSS פותח על ידי NHTSA, ראשי תיבות של National Highway Traffic Safety Administration, שמשמשת בתור רשות לתעבורה בין עירונית בארצות הברית. העבודה על המערכת החלה עוד בשנת 2008 ואב הטיפוס הוצג מול מאות מחברי הארגון "אימהות נגד נהיגה בשכרות" (Mothers Against Drunk Driving) במטה של הרשות.

צילום: thinkstock

"יש עוד עבודה רבה לפנינו", אמר ראש הרשות NHTSA, מארק רוזקינד, ל- DADSS "יש פוטנציאל אדיר למניעת נהיגה בשכרות אצל אוכלוסיות מסוימות כמו בני נוער. כשהמערכת תהיה זמינה היא תהווה כלי עוצמתי של בעלי רכבים במאבק נגד נהיגה בשכרות שמובילה למוות".

רוזקינד הוסיף כי התכנון כרגע הוא להתקין את המערכת בכלי רכב ממשלתיים בלבד לתקופת ניסוי לפני שהיא תושק לציבור הרחב, בתקווה שהצלחה בסביבה יחסית מבוקרת תעודד הורים להתקין אותה בכלי הרכב שלהם. לדבריו, חייבים קודם כל לוודא שהמערכת עובדת באופן מיידי וחסינה מפני טעויות.

על פי נתוני האתר אור ירוק לבטיחות בדרכים, במהלך שנת 2014 נתפסו מעל 1,300 נהגים שיכורים בתחומי העיר תל אביב בלבד. בסך הכל נרשמו 8,378 דוחות בגין נהיגה בשכרות ו/או תחת השפעת סמים בתחום עירוני.
אין ספק כי מדובר בטכנולוגיה חשובה מאוד, שעשויה למנוע מנהגים חסרי אחריות לעשות נזק בלתי הפיך לעצמם ולסובבים אותם. לכן, נקווה שהמערכת תהיה זמינה לציבור הרחב כמה שיותר מהר.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: גאדג'ט קטן מפוצץ בחיישנים 

עוד בגיקטיים: אפל חושפת גרסאות חדשות למערכות הפעלה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן