הסוף של בלקברי: בלי פייסבוק פלטפורמת הסמארטפון שלכם מתה

החדשות האחרונות לפיהן פייסבוק מורידה את התמיכה שלה בבלקברי BB10 לא צריכות להיות הפתעה גדולה. יש מחיר לתמיכה של פייסבוק בממשק תכנות יישומים (API) שמחייב פלטפורמה של צד שלישי. אם הפלטפורמה הזו לא שומרת על העסקה העקיפה באמצעות מתן מספר מכובד של משתמשים, אז פייסבוק תזכור שלא מדובר במעשה צדקה. חוסר התמיכה של פייסבוק הוא יתד בליבו של BB10, וההחלטה הזו הורגת למעשה את הפלטפורמה של בלקברי.

כשבלקברי התחילה, מערכת התפעול היתה הכל. אריזת האפליקציות הרימה את הדברים הכבדים, לקוחות המיילים יכלו לבחור בקבלתם דרך POP3 או IMAP, ודפדפן האינטרנט יכל לתת לכם לבחור את המידע מהאינטרנט. מערכת תפעול מקודדת היטב, יחד עם חומרה טובה, היתה מספיק משמעותית לא רק כדי להושיב אתכם על השולחן, אלא גם כדי ליצור עסק מצליח.

בלקברי התנהלה לפי זה ורכבה על הגל הראשון של הצלחת הסמארטפונים. פאלם נמצאת באותה הסירה. למרות שהוא החל כמחשב כף יד, השתלת חיבור דאטה סלולרי העניקה ל-Palm Treo מגוון אפליקציות לניהול אישי, אפשרות לשליחת הודעות ודפדפן רשת בסיסי. אמנם באירופה נוקיה נקטה בגישה דומה, כאשר היא עשתה זאת עם מערכת התפעול Symbian שהייתה משותפת לכמה יצרניות (כולל Psion, פנסוניק, מוטורולה, סמסונג ו-LG), אך המערכת זו הייתה כרוכה בבירוקרטיה גדולה יותר. המוצרים האלו היו בדרך כלל חומרה חזקה, וגובו במערכת תפעול שסיפקה את כל האפליקציות הדרושות.

ואז הגיעה המדיה החברתית.

אמנם אפל ביצעה מהפכה בתחום המובייל עם השקת האייפון, ופתחה את עולם הסמארטפונים למסכי מגע, אפליקציות ומדיה, אבל כל אלו היו קיימים במכשירים תוצרת בלקברי, פאלם, נוקיה ואחרות. הטריק של אפל היה כפול. הראשון היה שהיא הציגה את כל אלו במכשיר אחד – האייפון היה שווה לאלבום הלהיטים הגדולים ביותר של מערכת ההפעלה, יחד עם עטיפה ממש נחמדה. הטריק השני היה שמערכת ההפעלה iOS, שהחלה באופן מטאפורי מדף נייר נקי, יכלה לשים פוקוס ריב יותר על אפליקציות שיתחברו לאינטרנט על בסיס שירותים, ובדרך הזו לשלוף אינפורמציה.

ברור ש-iSO לא עשתה זאת מיד – אפליקציות צד שלישי הראשונות באייפון היו לא יותר מאשר אפליקציות רשת מבוססות HTML עם אייקון קיצור דרך. ההצלחה של אפל הייתה בשל המפנה שלה לעבר אימוץ אפליקציות שהמתחרות הוותיקות שלה לא יכלו לאמץ. הניצוץ החדש של אפליקציות המובייל, יחד עם עליית שירותי ווב 2.0, יצרה נחשול מושלם שאיפשר לאפל (וליריבתה אנדרואיד) לגלוש בראש ולהביס את המתחרות.

הסמארטפון המודרני הוא סמארטפון מחובר, אבל החיבור החשוב הוא המשתמשים | צילום: fotolia

הנחשול עדיין שם. קחו את הסמארטפון הממוצע כיום ותראו ים של אפליקציות, שמספקות כל שירות אפשרי. יש לכם את אובר וכל חברות כלכלת השיתוף האחרות שמשתמשות באפליקציות; יש לכם אפליקציות חדשות ותוכן ששולחות לכם מידע על כל נושא שקיים בעולם; יש לכם אפליקציות ספורט שמשדרות משחקים בזמן אמת; ויש לכם את הרשתות החברתיות של פייסבוק, סנאפצ'ט, אינסטגרם ואחרות, שאפשר למצוא את כולן דרך אפליקציות.

כל אחת מהאפליקציות האלה צריכה השקעה מתמדת ותמיכה מכל שירות, וכל שירות צריך לראות בחזרה תשואה בצורה של אימוץ על ידי משתמשים ושימוש שלהם בו. כל עוד המשתמשים שם, האפליקציות יהיו שם. וכך יש לנו 'מחזור סמארטפונים' לעשור השני של המאה ה-21. והסמארטפונים האלה לרוב מופעלים על ידי מערכת iOS או אנדרואיד.

לבלקברי אף פעם לא הייתה את כמות המשתמשים שיכולה להתחיל את המעגל הזה דרך מערכת ההפעלה שלה עצמה (וכעת היא צריכה להשתמש באנדרואיד רק בשביל להמשיך להיחשב כרלוונטית). מיקרוסופט נאבקה לא מעט עם המכשיר הנייד של ווינדוס, והשקיעה המון כדי שלפייסבוק וטוויטר תהיה נוכחות בפלטפורמת המובייל שלה, אבל היא לא יכלה לתמוך בכל סטארט-אפ או שירות חדשים.

הסמארטפון המודרני הוא סמארטפון מחובר, אבל החיבור שחשוב הוא מיליוני המשתמשים הפוטנציאליים שהסמארטפון יכול לחבר לעסק. אפילו פייסבוק, שהיא אולי השירות עם מספר המשתמשים הגדול ביותר, לא יכלה למצוא מספיק חיבורים כאלו כדי להפוך את BB10 לעסק משתלם.

ומחסור בחיבורים, כפי שראינו עם המכשיר הנייד של ווינדוס, כפי שראינו עם מערכת ההפעלה Symbian וכפי שראינו עם פאלם, הם מה שהורג מערכת הפעלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן