הסטארטאפ הזה מנסה לתקן את הבעיה הכי גדולה באינטרנט

האינטרנט של כולנו שבור. לא צריך להיות גאון או מומחה לציפורים נדירות שמסתובבות בתחפושת סופרמן עם כבלים זוהרים כדי לדעת את זה. מספיק לנסות ולגלוש על חיבור ה-"100 מגה" של אחת מספקיות התשתית הפופולאריות בישראל רק כדי לגלות שאתם לא באמת מקבלים יותר מחצי מזה במקרה הטוב או עשירית במקרה הפחות טוב, בחלק ניכר מהזמן. במונחים פשוטים יותר, כולנו רוצים שהאינטרנט שלנו יעבוד בסך הכל במהירות שהוא אמור לעבוד בה ואין גורם אחד בדרך מהמחשב הביתי שלכם ועד לאתר האינטרנט אליו אתם מנסים להגיע או להוריד קבצים ממנו, שלא מאשים מישהו אחר בבעיית האיטיות של הרשת שכולנו סובלים ממנה.

הטכנולוגיה שפותחה על-ידי Teridion הישראלית יכולה "להאיץ" את האינטרנט שלכם עד פי 20, ללא שום תוספת של חומרה או תוכנה על המחשב או המכשיר הנייד שלכם, על ידי מציאת המסלול הטוב ביותר מהמחשב שלכם אל היעד באינטרנט במונחים של רוחב פס, מהירות ומיקום גיאוגרפי ויצירת נתבים וירטואליים בענן לפי דרישה.

הכירו את הפקק הגדול של הרשת

בשפה המקצועית הבעיה נקראת Network Congestion, או בעברית "עומס ברשת". התופעה המקורית קיימת כבר מהימים הראשונים של האינטרנט, אבל עד שהגיע הפס הרחב, לא באמת הרגשנו את ההשפעה שלה מכיוון שנקודות הקצה שאליהם המכשירים שלנו היו מחוברים לא באמת יכלו להגיע למהירויות גבוהות. כיום, כשכל בית שני במדינת ישראל מתהדר בחיבור פס רחב וכל לקוחות בזק מחוברים "בפוטנציאל" של 100 מגה, קשה לנו שלא לדפוק את הרשתהנתבהראש בקיר בכל פעם שהסרט נתקע, האתר לא עולה או שקובץ גדול מהאינטרנט לוקח קצת יותר מדי זמן להורדה.

הבעיה עצמה טמונה באופן שבו בנויה רשת האינטרנט ועל בסיסה, הצורה שבה המחשבים שלנו מתקשרים עם אתרים ושירותים שונים על-גבי הרשת.


תחשבו לרגע על האינטרנט בתור רשת כבישים מסועפת שפרוסה על פני כל העולם. בין כל הכבישים מחברים צמתים המאפשרים לכם לעבור לכביש הבא בדרך אל היעד שלכם. כשאתם מתחילים את הדרך שלכם אל היעד, אתם יודעים לאן אתם צריכים להגיע ומה הדרך הכי קצרה להגיע לשם, אבל מה שאתם לא יודעים הוא מה קורה בדרך. אם אחד מהצמתים בדרך עמוס או סגור לרגל תיקונים, אתם תדעו את זה רק כשתגיעו לאותו הצומת ואז תצטרכו לחזור חזרה על עקבותיכם על-מנת לבצע מעקף.

אז בכבישים של היום, יש לנו את וייז שעוזרת לנו בדרך כלל להימנע מפקקי תנועה וכבישים סגורים, אבל באופן מפתיע, לאינטרנט עדיין אין פתרון שכזה.

המון חברות ניסו לפתור את הבעיה הזו באמצעות שלל פתרונות המבוססים על כיווץ התוכן, שמירת עותקים סטטיים של מידע באופן מקומי (Caching או Proxy החוסך לכם את הצורך להגיע עד השרת המרוחק כדי לקבל חזרה את המידע שאתם רוצים לקבל, על-ידי משיכת עותק השמור על שרת הקרוב אליכם) או תקשורת Peer-to-peer (העברת המידע בחלקים על-ידי שימוש בתחנות קצה ברחבי הרשת המאפשרים לקבל מידע בחלקים ממקומות שונים שבסך הכולל אמורים להיות "מהירים יותר"), אך בהתחשב בעובדה שכל הפתרונות הללו בסופו של דבר עדיין רצים על אותה תשתית בסיסית מקולקלת שכל האינטרנט בנוי עליה, השיפור אותו הן מציעות הוא גדול יותר בשימושים ספציפיים כמו תוכן סטטי, קבצים גדולים להורדה ציבורית או אפילו VOD, אבל במקומות בהם התוכן לא ניתן לשמירה מקומית או לחילופין, תקשורת המבוססת על העלאת קבצים ושליחת תוכן מנקודת הקצה לשירותים בענן, השיפור הוא זניח במקרה הטוב או לא קיים בכלל ברוב המקרים.

הכירו את Teridion: ה-Waze של האינטרנט

בכל פעם שאני שומע פיץ' של סטארטאפ שמתחיל במילים ה-"Waze של…", אני אוטומטית נכנס למצב סקפטיות וחוסר סבלנות. כל כך הרבה סטארטאפים חרשו את צמד המילים הזה מבלי להבין שהקשר הקלוש בעובדה שגם הם וגם Waze השתמשו בקהילת גולשים כדי ליצור תוכן יכול להעמיד אותם באותו מקום כמו ה-Youtube של, הפייסבוק של או כמעט כל רשת חברתית אחרת, עדיין מבלי שזה יהיה באמת נכון.

אז כיצד הרשתי לעצמי להכניס את צמד המילים הזה לתוך סקירה על סטארטאפ שאפילו לא עושה שום דבר שקשור לחוכמת המונים? כי אם מנכ"ל Waze הרשה לעצמו להשתמש בביטוי הזה ביחס ל-Teridion, אז גם אנחנו יכולים.

הסיבה האמיתית לאנלוגיה היא שבדומה ל-Waze, הטכנולוגיה של Teridion מייצרת עבור המחשבים שלנו תוצר דומה לזה ש-Waze מייצרת עבורינו בכביש. הטכנולוגיה של Teridion, מבוססת על עשרות אלפי סנסורים הפרוסים ברחבי האינטרנט אשר מנטרים באופן שוטף את כל התעבורה ברחבי העולם. רשת הסנסורים של Teridion יודעת בכל רגע נתון אילו ראוטרים עמוסים יותר ואילו פחות, אילו דרכי תקשורת אינן פעילות בגלל תקלה או תחזוקה ומה תהיה הדרך הקצרההמהירההזולה מהמחשב שלכם ועד היעד שלכם שנמצא אי שם בצד השני של הגלובוס (או של הכביש לצורך העניין).

ואם זה עדיין לא מספיק לכם, המערכת של Teridion גם יודעת לסדר לכם קיצורי דרך כמו שרק הייתם חולמים ש-Waze תסדר לכם בכביש. כחלק מהפתרון של Teridion, כאשר המערכת מזהה שקיים עומס בחלק מסוים של האינטרנט, המערכת יודעת להרים באופן דינאמי ראוטרים וירטואליים משלה ובכך לסייע להפחית את העומס מאותו נתיב תעבורה. זו המקבילה האינטרנטית לכך שבכל פעם ש-Waze הייתה מתריאה לכם על עומס בכביש, היא הייתה יודעת לסלול לכם נתיב נוסף למעקף של הפקק שישמש רק את משתמשי Waze.

מתי זה יהיה אצלי בבית?

לצערנו הרב, לא בקרוב. המודל העסקי של Teridion מכוון דווקא לארגונים גדולים המספקים שירותי ענן במטרה לאפשר להם "להאיץ" משמעותית את השירותים שהם מספקים ללקוחות שלהם. כך לקוחות גדולים כגון Box, Egnyte, Leverate, Quixey, ו-Lexifone, יכולים לאפשר למשתמשים שלהם גישה מלאה לכל השירותים שלהם, החל מהורדה והעלאה של קבצים, דרך וידאו, שיחות VoIP ועוד, במהירות המהירה עד פי 20 ובצורה שתאפשר לכל המשתמשים שלהם לנצל באופן אופטימלי את רוחב הפס שלהם מבלי שיהיו "צווארי בקבוק" בדרך.

כששאלנו את אלעד רווה, מייסד שותף ומנכ"ל Teridion האם יש סיכוי שנראה את הטכנולוגיה הזו בקרוב גם אצל צרכן הקצה (משמע, אנחנו), לא קיבלנו תשובה חד משמעית, אבל בין השורות הצלחנו לקרוא כי החברה אכן מתכננת משהו כזה.

רווה הקים את Teridion יחד עם דורון סמלסון ב-2013 וגייסה עד היום מעל ל-20 מיליון דולרים מקרנות ההון סיכון הישראלית JVP ו-Magma ומקרן ההון סיכון של ענקית התקשורת הסינגפורית Singtel. החברה מעסיקה כיום כ-35 עובדים במשרדיה בפתח-תקווה ובסן-פרנסיסקו.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

הגיעו לחג: האייפון SE והאייפד פרו החדש יושקו בישראל בחמישי הקרוב

מהפכת הסלולר הבאה? חבילת הכל כלול חינם לגמרי תמורת פרסומות

אקזיט קטלני: ClipFort והפיתוח המבריק שלה לכלי נשק נרכשים על ידי Azonto

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן