הסיבה האמיתית לביקורו ההיסטורי של האפיפיור בישראל

עיני העולם הנוצרי כולו יהיו נשואות בשבוע הבא אל ירושלים ואל ארץ הקודש, בעת ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס שיפקוד את המקומות הקדושים לנצרות, יבקר גם במסגד אל-אקצה ובכותל המערבי ויערוך מפגש מסקרן עם הרבנים הראשיים לישראל.

בישראל מייחסים חשיבות רבה לביקור האפיפיור הכריזמטי, שהוכתר כאיש השנה של המגזין "טיים" ומכונה "סופרסטאר", במיוחד על רקע המאבק באנטישמיות הבינלאומית וניסיונות הדה-לגיטימציה למדינת ישראל. אולם הכוונה היא לנצל את הביקור גם לצורכי הסברה, כדי להציג את העמדה הישראלית על רקע המשא ומתן המדיני התקוע עם הפלסטינים.

אלא שעם כל הכבוד למדינת ישראל, מבחינת העולם הנוצרי כולו גולת הכותרת של הביקור היא לא המפגש עם נתניהו אלא ועידת הפסגה ההיסטורית שתתקיים בירושלים בין האפיפיור לבין הפטריארך האורתודוקסי של קונסטנטינופול, ברתולומאוס הראשון, המכונה "ראשון בין שווים".

"ביקור האפיפיור פרנציסקוס בארץ הקודש הינו אירוע חשוב באופן מיוחד", מסביר ד"ר אמנון מרום, חוקר במכון ירושלים לחקר ישראל, יד יצחק בן צבי והחוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית. "אומנם זהו הביקור הרביעי של אפיפיור בארץ, אלא שהפעם מטרת הביקור אינה רק עלייה לרגל למקומות הקדושים ומפגש עם הקהילות הנוצריות המקומיות. בשונה מהביקורים הקודמים, הביקור, שיהיה קצר יותר, נועד לציין מלאות 50 שנה למפגש ההיסטורי בין האפיפיור פאולוס השישי והפטריארך האורתודוקסי של קונסטנטינופול (איסטנבול), אתנגרוס, שהתרחש בירושלים בינואר 1964.

בירושלים מקווים לנצל את הביקור לצורכי הסברה ישראלית. פרנציסקוס | צילום: רויטרס

"הכנסייה האורתודוקסית מונה כ-300 מיליון מאמינים והיא מורכבת מאוסף של כ-800 כנסיות בהן הכנכסייה הפרובוסלבית הרוסית, הסרבית, הבולגרית, הקופטית וכנסיות נוספות המכונות 'מזרחיות'. מדובר באירוע פנים כנסייתי בעל משמעות מרחיקת לכת עבור העולם הנוצרי. הפטריארך הנוכחי של קונסטנטינופול הוא שיזם את הביקור בארץ הקודש ואת ועידת הפסגה הנוצרית. הוא פגש את פרנציסקוס בטקס הכתרתו ברומא, והעלה בפניו את הרעיון. מדובר בחלק מתהליך של התקרבות בין שתי הכנסיות הגדולות בעולם – הכנסייה הקתולית והכנסייה האורתודוקסית – שהפיצול ביניהן מאז 1054 קרע את העולם הנוצרי, והוא אחד הנושאים הכואבים והקשים על סדר היום הנוצרי. יש פה ניסיון להתגבר על המחלוקות ועל ההבדלים האידיאולוגיים והפוליטיים שנוצרו ביניהם במהלך אלף שנות פירוד".

לוועידת הפסגה של העולם הנוצרי יגיעו כל ראשי הכנסיות הקתוליות המזרחיות, בהם קופטים קתולים מאט לכסנדריה, 13 ראשי כנסיות פרוטסטנטיות ואפילו הפטריארך המרוני של לבנון, שאמור להגיע למפגש למרות התנגדות פומבית של ארגון חיזבאללה. מדובר באירוע חסר תקדים בהיקפו. ראשי כל הכנסיות אמורים להתאסף מול ציון קברו הריק של ישו בכנסיית הקבר ("התחיה"), המקום המקודש ביותר לכלל המאמינים הנוצרים. בהמשך הביקור הקצר, שיארך 29 שעות בלבד, אמורים ראשי הכנסיות להיפגש עוד פעמיים, במעונו של נציג הוותיקן במורד הר הזיתים, ובמעונו של הפטריארך היווני אורתודוקסי בהר הזיתים.

לדברי ד"ר מרום ישנה בעולם הנוצרי התרגשות לקראת הפסגה בירושלים. "הציפיות הן שהכנסיות יתקרבו לקראת איחוד. הם ידונו בשלל סוגיות, ובהן הנושא הרגיש של לוח החגים: מתי חוגגים את חג המולד ומתי את חג הפסחא. היום הכנסיות המזרחיות והכנסייה הקתולית מציינות את החגים במועדים שונים, ויש בעיה גדולה לזוגות נוצרים מעורבים מתי לחוג את החגים".

חילול הקודש

גורמים מדיניים בירושלים אמרו אתמול כי האפיפיור פרנציסקוס, שנולד כחורחה ברגוליו, נחשב לאפיפיור ידידותי לעם היהודי ולמדינת ישראל. אחת ההצהרות הראשונות שלו מאז נבחר, הייתה כי נוצרי אינו יכול להיות אנטישמי, שכן שורשיו הם יהודיים. עוד בטרם נבחר לאפיפיור, בעת שכיהן כארכיבישוף של בואנוס איירס בארגנטינה, הוא קיים קשרים קרובים עם הרב אברהם סקורקה, דיקן המכללה הלטינו-אמריקאית ללימודי רבנות בבואנוס איירס, אשר אף חיבר איתו ספר בסוגיות תיאולוגיות, והשתתף איתו בתוכנית טלוויזיה אשר דנה באתגרים העומדים בפני יהודים ונוצרים בעולם המודרני. הרב סקורקה יגיע בפמליית האפיפיור מרומא.

אולם למרות האווירה החיובית, על ביקור האפיפיור מעיבים אירועי תג מחיר כלפי כנסיות ומנזרים נוצריים בארץ, והדיווחים המופצים בקרב חוגים חרדים ואחרים על כך שמדינת ישראל אמורה להעביר, לכאורה, במהלך הביקור את הריבונות על חדר "הסעודה האחרונה" בהר ציון, מעל ציון קבר דוד – לידי הוותיקן. אף על פי ששר החוץ, משרד הדתות וכל הגורמים המעורבים בביקור הכחישו מכל וכל כוונה כזאת, נערכו בהר ציון הפגנות ורק לאחרונה הותקפו שתי נזירות באזור לאות מחאה על "חילול קבר דוד".

"כל הסיפורים על העברת ריבונות בהר ציון לידי הוותיקן מצוצים מן האצבע", אומר ל"מעריב-המגזין" האב ד"ר דויד נויהאוז, סגן הפטריארך הלטיני בירושלים והממונה על הצד התקשורתי של הביקור. "אני מקווה שהביקור יעבור בשלום, אבל אם יקרה משהו במהלך הביקור, ואם הרשויות לא יצליחו למנוע תקריות כשהאפיפיור מבקר בארץ הקודש זה יהיה עצוב ומכפיש למדינת ישראל'.

"המחריד הוא שהמסיתים יודעים שמדובר בסיפור מצוץ מן האצבע. שמעתי למשל התבטאות של חברת מועצת עיריית ירושלים, שאומרת שהיא לא רוצה שיהיו צלבים בהר ציון.

"כלומר, המחאה של הקיצונים היא לא נגד מסירה כביכול של הריבונות במקום לידי הוותיקן אלא עצם הנוכחות של נוצרים. האפיפיור מגיע לכאן כידיד, שרוצה את טובת העם ואת טובת מדינת ישראל, הוא בא כשליח של ידידות ושל הידוק הקשרים בין העולם הנוצרי לעם היהודי ולמדינת ישראל, ואני מקווה ששום דבר לא יעיב על הביקור".

במשטרה לא לוקחים סיכונים ואלפי שוטרים, אנשי מג"ב וכוחות נוספים יאבטחו את הביקור החשוב. את הביקור אמורים לסקר מאות עיתונאים מהארץ ומהעולם, ולשכת העיתונות הממשלתית כבר נערכת להקים מרכז תקשורת גדול במלון ממילא בבירה.

לו"ז צפוף

האפיפיור ינחת בשבת הבאה בירדן, וביום ראשון בבוקר כבר יערוך מיסה בבית לחם, שם צפויים להתאסף כעשרת אלפים מאמינים. פרנציסקוס ייפגש במהלך הביקור עם אבו מאזן ועם ראשי הרשות הפלסטינית. בצהרי יום ראשון ימריא האפיפיור במסוק מבית לחם לנתב"ג, שם תיערך לכבודו קבלת פנים רשמית, ומשם ימשיך לירושלים.

בבוקר יום שני יסיים את הביקור בפגישות עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא פרס. הוא יבקר במקומות הקדושים לנצרות בירושלים, במסגד אל־אקצה ובכותל המערבי, שם יניח פתק. הוא גם ייפגש עם הרבנים הראשיים ויישא דברים בתום סיור ביד ושם, לאחר שיחתום בספר האורחים.

בניגוד לביקוריהם הקודמים של האפיפיורים, פרנציסקוס לא ייפגש הפעם עם קהל המאמינים בגליל, עובדה שמעוררת אכזבה מסוימת בקרב הנוצרים בישראל.

אבל האב נויהאוז עדיין מקווה שהאפיפיור יערוך בעתיד ביקור נוסף בארץ הקודש, ואז תתקיים גם מיסה המונית כפי שערך בשנת 2000 יוחנן פאולוס בהר האושר שליד הכנרת. "אנחנו פועלים לשם כך ומקווים שאכן זה יקרה", אומר נויהאוז. "בכל מקרה, קהל המאמינים בארץ הקודש מצפה בהתרגשות גדולה לקראת בואו של האפיפיור פרנציסקוס".


הזמין את הרב לטקס. הכתרת פרנציסקוס לאפיפיור | צילום: רויטרס

היסטוריה של ביקורים

ביקורו המתוכנן של האפיפיור פרנציסקוס יהיה הביקור הרביעי של אפיפיור במדינת ישראל. קדמו לו האפיפיורים פאולוס השישי, יוחנן פאולוס השני ובנדיקטוס השישה עשר.

הביקור הראשון וההיסטורי של פאולוס השישי בישראל נערך בינואר 1964. הביקור נמשך כעשר שעות בלבד. האפיפיור הגיע לכאן מירדן, ובסיום הביקור שב אל הממלכה ההאשמית. בארץ המתינו לו ראשי המדינה, הנשיא זלמן שז"ר, ראש הממשלה לוי אשכול ובכירים נוספים, בתל מגידו. במהלך הביקור הקצרצר פקד פאולוס השישי אתרים קדושים לנצרות בנצרת, בטבחה, בכפר נחום ובהר האושר. משם עלה לירושלים, התקבל בלחם ומלח על ידי ראש העיר מרדכי איש שלום, סייר בכנסיית הדורמיציון ושב לירדן דרך שער מנדלבאום.

האפיפיור יוחנן פאולוס השני ביקר בארץ הקודש בשנת 2000. הוא ביקר בין היתר ביד ושם ובכותל המערבי, שבו הטמין פתק. האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ביקר בישראל בחודש מאי 2009. הביקור נמשך ארבעה ימים כשהאפיפיור מתנייד ברחבי הארץ במכונית שקופה. הוא נפגש עם הנשיא פרס ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא ביקר ביד ושם, בכיפת הסלע ובכותל המערבי. האפיפיור התפלל בחדר הסעודה האחרונה וקיים מיסה בעמק יהושפט. משם המשיך לכנסיית המולד, ביקר במחנה פליטים ונפגש עם אבו מאזן.

במהלך ביקורו ערך האפיפיור מיסה המונית בהר הקפיצה, בנוכחות 40 אלף מאמינים, וביקר בכנסיית הבשורה ובכנסיית הקבר. דברי האפיפיור – גרמני שנולד כיוזף אלויס רצינגר והיה חייל בוורמכט – בביקורו ביד ושם עוררו ביקורת נוקבת.

"אין כאן מילה אחת של השתתפות בצער, של חמלה, של כאב על הטרגדיה הנוראה של שישה מיליון הקורבנות… אפילו המילה שישה מיליון נעדרת פה… האפיפיור לא הביא לידי ביטוי את הרקע הכללי והניסיון שלו", אמר אז יו"ר הנהלת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו.

האפיפיור תיקן את הרושם בנאום הפרידה בנתב"ג שבו אמר בעברית את המילה "שואה", והוסיף: "יהודים כה רבים – אמהות, אבות, בעלים, נשים, בנים, בנות, אחים, אחיות חברים – הושמדו באכזריות על ידי משטר חסר אל, שקידם אידאולוגיה של אנטישמיות ושנאה. אסור שפרק ההיסטוריה המזעזע הזה יישכח או יוכחש".

במהלך הביקור בארץ נרשמה תקרית. באירוע שקיים האפיפיור בכנסיית נוטרדאם בירושלים התפרץ ראש בתי הדין השרעיים ברשות הפלסטינית, תייסיר תמימי, קרא לאפיפיור לפעול למען השלום ואמר: "שלום צודק זו מדינה פלסטינית, שבה ישראל תפסיק להרוג נשים וילדים ולהרוס מסגדים כפי שעשתה בעזה".

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן