“הסיוע לזכאים לדיור נשחק ב-40%; הריבית לזכאים גבוהה יותר מזו בשוק ההון”

מבקר המדינה מאשים את הממשלה בשחיקת שווי הסיוע לזכאים לדיור וברבית גבוהה מידי. הוא קובל כי הממשלה נותנת הלוואות לזכאים בריבית גבוהה ודורשת מהבנקים להעלות הריבית על משכנתאות שהם נותנים. 

מבקר המדינה טוען כי האוצר כשל בעצירת מחירי הדירות וכי הממשלה לא מעדכנת את שיעור התמיכה בזכאים שנשחק ב-40% בעקבות הזינוק במחירי הדירות.

"התנהלות משרד האוצר והשיכון גרמה למגמה של ירידה בניצול הזכות להלוואות דיור לזכאים דווקא בעת שמצוקת הדיור הולכת וגוברת", קובל המבקר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המבקר מגלה כי "משרד האוצר והשיכון היקשו על הזכאים בעלי הניקוד הנמוך והבינוני בכך שהורו לבנקים להעלות את שיעור הריבית שהם גובים על משכנתה ממקורותיהם ולהשוות אותה לריבית שגובה המדינה".


צילום: אהוד כהנים

הוא קובל כי "המשרדים לא בחנו מחדש ובאופן מקיף את תנאי הסיוע לזכאים בעקבות השינויים הגדולים במחירי הדירות ובשוק המשכנתאות, ולא וידאו כי הפתרון שנקטו נותן מענה ראוי למצוקות הדיור של הזכאים". 

לדעת מבקר המדינה, על משרדי השיכון והאוצר לבחון מחדש את תנאי הסיוע לזכאים כדי לוודא שהפתרון שלהם נותן מענה ראוי למצוקות הדיור של הזכאים, ובמיוחד לשכבות החלשות ולזוגות הצעירים, זאת נוכח העובדה שהזכאים נמצאים במלכוד עקב מצוקת הדיור המתגברת משנה לשנה. מחד, נסיון האוצר להביא לירידת מחירים בשוק הדיור באמצעות הגדלת היצע הדירות אינו נושא פרי מעל 4 שנים, ומחירי הדירות עלו בחדות. מאידך הסיוע לזכאים לא הוצמד לשום מדד, כמעט לא עודכן מ-98 וערכו נשחק בשיעור רב.

"בשנים האחרונות נשחק שיעור התמיכה לזכאי משרד השיכון ב-40% יחסית למחירי הדירות. בעוד ב-98 הריבית על משכנתה מסובסדת לזכאים היתה נמוכה עד 2% משיעור הריבית הממוצעת בשוק החופשי – הרי בשנים האחרונות הריבית בהלוואות המוכוונות לזכאים גבוהה יותר מהריבית הממוצעת בשוק החופשי (חוץ מהוראת שעה ב2012-13)".

המבקר מתריע כי האוצר לא ערך בדיקה ובקרה בתחום הלוואות המדינה : "חלק ניכר מיתרת ההלוואות של הממשלה (29 מיליארד) אינו נבדק ע"י משרד האוצר. מן הראוי שמשרד האוצר יפעל לטיוב נתוני ההלוואות שניתנות מתקציב המדינה כדי להציג אותן למקבלי ההחלטות באופן מלא ונכון". דורש המבקר.

עיקרי הליקויים שנמצאו:

– אי-סדרים בניהול הלוואות לחטיבה להתיישבות וויתור על מאות מיליוני שקלים. האוצר מחק חוב ישן של 814 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות כ"הפרשה לחובות מסופקים". לא נעשתה בדיקה מול הלווים ולא נקבעו תנאי החזר להלוואות.

– חברת מקורות חייבת למדינה ריבית בסך 324 מיליון שקל על הלוואות שקיבלה מהמדינה אולם עקב חילוקי דיעות נפסקו התשלומים במשך 10 שנים ואין שום וודאות כי החוב והריבית ישולמו למדינה.

– לא נקבע סכום מירבי בהלוואות לעובדי שירות המדינה ולא נאמד היקף ההלוואות הכולל. למרות שינוי בתנאי המשק לא עודכנו הסכומים והתנאים לסיוע לעובדי המדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן