הסינים באים: המעצמה האסיאתית מגבירה קצב הרכישות בארה"ב

הסינים באים לעיר: כמו יפן בשנות ה-80, סין תהייה המשקיע האסייאתי הגדול שקונה פיסות מהנוף, המשאבים והחברות האמריקאיים. זה דבר טוב. לאורך סוף השבוע האחרון, בכיר מחלקת המסחר האמריקנית אמר במהלך ועידה בנאנג'ינג כי ההשקעות של סין בארה"ב עומדות להכפיל את עצמן: "למרות שכרגע ערך המניות של השקעות סיניות בארה"ב מסתכם ב-6 מיליארד דולר בלבד, אנו רואים פוטנציאל לעלייה משמעותית בכמות זו", הודיע סטיבן אולסון, מנהלה של תוכנית בחלקת המסחר המיועדת למשוך השקעות זרות.

התקשורת הסינית דיווחה מהוועידה בנאנג'ינג, תחת הכותרת "הפורום של ערי סין וארה"ב על שיתוף פעולה כלכלי והשקעה". נכתב כי שתי המדינות חתמו חוזי השקעות בשווי 3.4 מיליארד דולר בפורום, עבור סך של 42 פרויקטים ב- 21 סקטורים – כולל ייצור, שימור אנרגיה והגנה סביבתית, אלקטרוניקה, כימיקלים וציוד רפואי. החוזים כוללים 4 פירמות סיניות שישקיעו 70 מיליון דולר בארה"ב, לפי משרד האוצר. רמת ההשקעה עדיין איננה מאוזנת – חברות אמריקאיות משקיעות בסין יותר מאשר חברות סיניות משקיעות בארה"ב.

סין היא מקור ההשקעה הזרה המתעצם במהירות הרבה ביותר בארה"ב. שיעור ההשקעה הישירה שלה בארה"ב צמח בשיעור שנתי ממוצע של 53% מ- 2005 עד 2010. לדברי מחלקת המסחר, סין הייתה המשקיע החמישי בגודלו בעולם ב- 2010, עם השקעות ישירות יוצאות של 68.8 מיליארד דולר; עם זאת, הגידול בהשקעות בארה"ב – 44% – היה איטי בהרבה מהגידול באירופה (101%) או יפן (302%). 

פגישותיו של הנשיא אובמה עם שי ג'ינפינג, סגן נשיא סין ומנהיגה בקרוב, בפברואר השנה, מספקות הזדמנות לבדוק את הסוגייה: להשקעות היוצאות של סין יש מרחב צמיחה גדול, ולארה"ב יש את היכולת לתפוס חלק גדול יותר ממנו. סין יכולה כעת להפוך למשקיע מרוחק עצום, לא רק יצואנית. במערכת הדיפלומטית מתגברים הקולות הקוראים לקדם השקעות סיניות נוספות בארה"ב, כל עוד השקעות ספציפיות אינן כרוכות בפשרה על אינטרסים אמריקאיים.

בהתחשב בקצב האיטי של ההתאוששות הכלכלית, ארה"ב תרוויח מהשקעה סינית ישירה. המבקרים יטענו כי השקעה סינית באמת תוכל לפגוע באינטרסים אמריקאיים ותביא לאיבוד משרות; אם רכישות סיניות של חברות אמריקאיות מסוימות בענפי הטכנולוגיה או ההגנה עלולים להעלות חששות אבטחה לאומית כבדים, גודש בהשקעות סיניות בארה"ב לא יוביל לדאגות כאלו. ההשקעות הסיניות יעודדו פעילות כלכלית חדשה ויחשפו את החברות הסיניות לסטנדטים מערביים של ניהול תאגידי, דיווח וחשבונאות.

יתרה מזאת, עוד השקעות סיניות יוכלו להעצים את הייצוא האמריקאי לסין, כשחברות סיניות בארה"ב ירצו לשווק את מרכולתן חזרה הביתה. המשרות שיווצרו כתוצאה מהשקעה סינית בארה"ב יסייעו ליצירת תמיכה אמריקאית חזקה יותר בהשקעות סיניות, ויחסמו את הרטוריקה האנטי-סינית – בדיוק כמו שקרה עם יפן ברגע שהאמריקאים התרגלו לרעיון שחברות יפניות בינלאומיות כמו הונדה או טויוטה הן בעצם טובות לשוק העבודה האמריקאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן