הסירוב של אפל לפרוץ את מכשיר האייפון של הטרוריסט: מהלך מבריק

ניתוחים ראשוניים של מומחי אבטחה מצביעים על כך שטכנית אפל יכולה לקבל את הבקשה של FBI ולפתוח את הטלפון של היורה מסן ברנרדיניו מבלי להתפשר על הפרטיות של מיליוני המשתמשים במוצרים שמציעה החברה. מסתבר שאם בוחנים את הפעולות והאינטרסים של בעלי העניין השונים בנושא, נראה שהתוצאה הטובה ביותר (וגם הסבירה ביותר) היא שאפל תתפשר.

ימים ספורים לאחר הפיגוע בו נרצחו 14 בני אדם במוסד שיקומי, ה-FBI מצא מכשיר אייפון ששייך ליורה, אבל הוא היה נעול באמצעות סיסמה. עשרה ניסיונות כושלים להקיש סיסמה ינעלו את המכשיר וימחקו את המידע עליו. לכן, ה- FBI ביקש את עזרתה של אפל, אבל זו מסרבת להיענות להם בטענה שפריצה למכשיר של המחבל, יכולה להפר את הפרטיות של לקוחותיה – במידה וייעשה שימוש בטכנולוגיית הפריצה לא לשימוש לה היא נועדה.

האם פגיעה בפרטיות הלקוחות היא הכרחית?

האייפון שנמצא הוא מדגם 5C מה שניתן לראות כיתרון עבור ה-FBI, משום שהוא מאובטח פחות מהמכשירים החדשים יותר. לפי חברת האבטחה Trail of Bits אפל יכולה ליצור שינוי במערכת ההפעלה עבור הדגם המסוים הזה, שתאפשר ניסיונות מרובים להקיש סיסמה מבלי לנעול את המכשיר או להסתכן במחיקת המידע שנמצא בו.

עשרה ניסיונות כושלים להקיש סיסמה ינעלו את המכשיר | צילום: fotolia

אם תפותח התוכנה עם המחשבה על בטיחות הלקוחות בראש – היא לא אמורה לפגוע בהם. אפל יכולה לפתח את הקוד ספציפית עבור הטלפון של היורה ולדרוש תנאים על פיהם לא תיתנן ל-FBI גישה אליו. לדוגמה, ה-FBI מוכן לבצע את הפתיחה בשטחי אפל: החברה תתקין את השינוי, תפתח את המכשיר ותמחק את העדכון לפני שהטלפון יחזור לחזקת ה-FBI.

תקציב של 0.0004% משווי החברה

במקרים כאלה, בהם בטחון, פרטיות ואתיקה מתנגשים והפתרון לא ברור – יש להתחשב בהשפעה על בעלי העניין ולשקול את ההשלכות האפשריות לפני קבלת החלטה. אם ענקית הטכנולוגיה לא תקבל את הבקשה ותפרוץ את המכשיר היא תתפשר על הבטחון הלאומי של ארה"ב, שכן היא תיקח חלק בהסתרת מידע בעל ערך רב, שיכול לסכל פיגועים עתידיים. יותר מכך, עכשיו משנשמעות הידיעות על המכשיר הנעול בתקשורת ברחבי העולם במידה ואפל לא תשתף פעולה ייתכן ובעתיד טרוריסטים יבחרו להשתמש במכשיר אייפון – ולא בדגם ה-5C אלא מכשיר חדש יותר שמאובטח אף בצורה טובה יותר. הם עלולים גם ללמוד להשתמש בסיסמאות ארוכות יותר שיהיה קשה יותר לפענח.

במידה ואפל תקבל את הבקשה, פריצת המכשיר תהיה מאמץ יקר, במיוחד אם תשקיע החברה משאבים ביצירת עדכון העדכון שיהיה בר שימוש עבור הטלפון של היורה בלבד – ואז יושמד. גם אם נגזים ונשער שאפל תשקיע שני מיליון דולר בצוות קטן שיפתח את העדכון – אלו הם 0.0004% מ-522.4 מיליארד הדולרים ששווה החברה שיוקדשו לחקירה הפלילית הגדולה בארצות הברית מאז אסון התאומים.

הסירוב: מהלך גאוני של אפל

אם אפל שקלה את כל ההשלכות האפשריות ויודעת שהיא יכולה להיענות לדרישה כשהיא מסכנת ברמה נמוכה את בטחון המידע של לקוחותיה, למה היא מסרבת לעשות כן? בהתבסס על הניתוח שמעל זה למעשה מהלך מבריק והנה הסיבה: אם אפל הייתה נענית לבקשה מיד, היא הייתה מספקת את ה-FBI, אלו שאיבדו את קרוביהם בירי בסן ברנרדיניו ואלו שמודאגים יותר ממתקפות טרור עתידיות מאשר מהמידע שנמצא במכשירי האייפון. אבל כלבי השמירה של הפרטיות לא יהיו מרוצים, כמו גם חברות טכנולוגיות אחרות שיהיו שכנראה יאלצו לפרוץ גם את המערכות של עצמן יחד עם כל העלויות המשתמעות מכך, שכן אפל תיצור תקדים. כך שבאופן לא מפתיע, גם גוגל התייצבה במהירות לצד אפל וגיבתה את סירובה.

כאשר היא מסרבת לדרישת מחלקת המשפטים אפל מתאימה עצמה לאלו שקנאים לפרטיותם ומאחר וה-FBI לא ייסוג, אפל תהפוך לקרבן ותוכל להעביר את האשמה לממשלה כאשר תיענה לדרישה. כמו כן, הסיקור המקיף של הפרשה מעניק לאפל פרסום רחב וחינמי שמדגיש את כוחה של מערכת האבטחה שלו הרי ש"אפילו ה-FBI לא יכול לפרוץ את האייפון. לבסוף אפל תצטייר כמי שלוחמת עבור פרטיות הלקוח ואבטחת האייפון, בהתאם למיתוג שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן