הסנקציות עובדות: איראן ממשיכה עם הגרעין – והכלכלה מתפוררת

איש עסקים איראני עשיר יושב בלובי של אחד המלונות היוקרתיים ביותר בדובאי, ומניד את ראשו באבל על מצב הכלכלה האיראני. "העסקים מתייבשים, התעשייה קורסת", הוא אומר. "אני רואה את זה במו עיני". הוא נמצא בדרכו חזרה מאירופה, שם הוא מנהל חברה לייצור רכיבים אלקטרוניים, טיול שהוא מבצע מספר פעמים בשנה.

האיראנים נמחצים תחת הסנקציות הכלכליות החריפות של מדינות המערב מאז תחילת השנה, סנקציות שנועדו למנוע מן הממשל להמשיך בנתיב העשרת האורניום לנשק גרעיני. האינפלציה הרשמית במדינה נעה סביב 25%, אולם במציאות היא ככל הנראה כפולה מכך, לפי כלכלנים, ומאות אלפי איראנים איבדו את משרותיהם לאחר שאמברגו הסחר הקפיא את ההשקעות ביצוא והפך את יבוא הסחורות וחומרי הגלם לבלתי אפשריים כמעט.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אפילו כשהחברות מצליחות לייבא, הצניחה במטבע המקומי – ריאל – אשר קרס ב-50% ב-12 החודשים האחרונים, גרמה לנסיקה של העלויות, והכריחה את המעסיקים לקצץ בשכר העובדים במדינה.

מפגין באיראן מחזיק בשלט שבו נכתב "10% משכורת, 100% אינפלציה" | צילום רויטרס

"אנחנו קרובים מאוד למצב של אבטלת המונים בערים ותורים לחלוקת מזון. יש אלטרנטיבות מועטות לאנשים הללו ורבים מהם יגיעו לתורי הלחם", אומר מחרד אמאדי, יליד איראן אשר משמש כיועץ כלכלי לאיחוד האירופי בלונדון.

בשורה של ראיונות טלפוניים שקיימה סוכנות הידיעות רויטרס עם איראנים, מתגלה תמונת האבטלה הגואה במדינה במלואה. המרואיינים ביקשו כי זהותם ושמות המעסיקים שלהם לא ייחשפו בשל רגישות הנושא.

מונא, בת 31, איבדה את עבודתה במחלקת משאבי אנוש בחברת נפט וגז גדולה לפני ששה חודשים ומנסה מאז למצוא עבודה, אך בלא הצלחה. החברה החלה לקצץ ב-6,000 עובדיה לפני שלוש שנים, אולם מאז הורע המצב, ורבים מן העובדים לא קיבלו משכורות במשך חודשים ארוכים.

מונא אומרת שהיא פוטרה לאחר שהיא ומספר עמיתים כתבו מכתב למנהלים ומחו על עיכוב שכרם. "בתחילה רק תהיתי איך אעביר את זמני ללא עבודה, אך במהרה המציאות הכלכלית הנוראית נכנסה לתמונה", היא אומרת בשיחת טלפון מטהראן. בחיפושיה אחר עבודה, היא "אכלה" את חסכונותיה, מכרה חלק מתכשיטיה כדי לשלם את החשבונות ונותרה מיואשת מהמיתון הגואה במדינה. "אין לי כל תקווה לעתיד. כשאתה מאבד תקווה, כבר לא איכפת לך מכלום", היא אומרת.

עלי, מהנדס מכונות בן 42, סבל מגורל דומה לפני שלושה חודשים, כאשר פוטר מחברת ייצור קטנה לאחר שהסנקציות הגבילו את יכולתה של החברה לייבא חומרי גלם קריטיים מאירופה. "מה יכולנו לעשות? לא יכולנו להשיג את החומרים הללו מסין, האיכות שם אינה טובה מספיק", הוא מספר.

החברה שבה עבד מעסיקה כעת 400 עובדים, לאחר שרק לפני שנתיים העסיקה 1,000 עובדים, ועלי מודאג שבקרוב היא תיאלץ להיסגר, כמו רבות אחרות. "פרויקטי תעשייה וייצור רבים במדינה האטו עד לעצירה מוחלטת", הוא מספר. "אף חברה לא משקיעה במדינה. הן חוששות ממלחמה אפשרית, ומכך שהכל יילך לאיבוד".

800 אלף מפוטרים

באפריל האחרון, קבעה קרן המטבע הבינלאומית אמרה כי כלכלת איראן צמחה ב-2% מאז השנה שעברה, וחזתה כי היא תצמח ב-0.4% השנה, אך המצב יכול היה להיות טוב בהרבה.

איראן הייתה יצרנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם ב-2011, אך יצוא הנפט צנח מ-2.4 מיליון חביות ביום בשנה שעברה – למיליון חביות ביום השנה, לפי אנליסטים ומשרד האוצר האמריקאי. בכירים איראנים דוחים את המספרים הללו.

צילום: רויטרס

המרכז לסטטיסטיקה באיראן הציב את שיעור האבטלה במדינה על 12.9% בשלושת החודשים הראשונים של השנה האיראנית, שהחלה במארס, ירידה של 1% ביחס לשלושת החודשים שקדמו להם. עם זאת, האנליסטים מתקשים להאמין לנתונים. "המספרים הללו אפילו לא קרובים למציאות", אומר אמאדי, שמאמין כי האבטלה מטפסת הרבה מעל ל-20%.

כלכלנים איראנים וחברי פרלמנט המתנגדים לשלטון מעריכים כי 800-500 אלף איראנים איבדו את משרותיהם בשנה האחרונה. אמאדי מציין את תעשיית הרכב, הסקטור היצרני הגדול ביותר במדינה, כסיבה העיקרית לירידה החדה בתעסוקה, לאחר שהתקשורת המקומית דיווחה על צניחה של 30% בייצור כלי רכב ורכיבים שונים בששת החודשים האחרונים.

ב-2011 הייתה איראן יצרנית הרכב ה-13 בגודלה בעולם, וייצרה 1.6 מיליון כלי רכב, אך המחירים הגבוהים של הרכיבים גרמו לצניחה בביקוש. חברת פג'ו הצרפתית עצרה משלוח של חלקי רכב להרכבה באיראן מוקדם יותר השנה, בטענה שהסנקציות הבינלאומיות על מערכת הבנקים במדינה הקשו עליה לקבל מימון למכירות. היא הכחישה כניעה ללחץ האמריקאי.

הכלכלה המידרדרת נפגעה גם מהפסקת הסובסידיות הממשלתיות הנדיבות על דלק לטובת חלוקת כסף מזומן. פעולות הממשלה נבעו בין השאר מהצורך לצמצם בהוצאותיה בשל המגבלות הבינלאומיות. מאז השלב הראשון של משיכת הסובסידיות, מחירי החשמל והגז הטבעי יותר משילשו את עצמם, ובתי עסק רבים התקשו להתמודד עם המצב. המבקרים מאשימים את הממשל, בייחוד את הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, בניווט שגוי של הכלכלה בתקופה הקריטית הזו.

רבים רואים בו האשם העיקרי במצב | צילום: רויטרס

הסיסמא שטבעה ממשלת איראן השנה היא "ייצור לאומי: תומכים בעבודה ובהשקעה האיראנית", ונראה כי יש בממשלה הכרה כלשהי בכך שהמדינה סובלת מחוסר היכולת לייצא סחורות. בכירים במשטר האיראני שכנעו את האזרחים לקנות סחורה איראנית ולהתגבר כך על הסנקציות, אך אין סימנים לשיפור משמעותי או להשקעות במדינה.

המוחות בורחים

הצניחה לא מוגבלת רק לסקטור התעשייתי. נסרין פוטרה מעבודתה כמרצה באוניברסיטה לפני שנה וחצי, והיא נאבקת מאז כדי למצוא משרת הוראה או מחקר. בינתיים היא חיה באמצעות משרות מחקר זמניות וחלקיות, ולדבריה היא בת מזל, משום שבבעלותה דירה. "אם לא הייתי נתמכת על ידי המשפחה שלי, הייתי במצב נוראי עכשיו", היא מספרת לרויטרס במייל. "זה כל כך משפיל לחפש כך עבודות, אבל אין ברירה".

נסרין יודעת על יותר מ-20 מרצים באוניברסיטאות בטהראן לבדה שפוטרו מעבודתם או נאלצו לפרוש. היא אומרת כי המימון לפרויקטים נעצר, וכעת תלוי רק בקשרים של ראשי האוניברסיטאות עם בכירים בממשל.

כמו מרצים מתוסכלים איראנים רבים, היא מתכננת לעזוב את ארצה ברגע שתוכל, טרנד שהוביל לבריחת מוחות בשנים האחרונות, כשכל אלה שיש להם כסף וקשרים מצליחים לצאת מן המדינה. ב-2009 פרסמה קרן המטבע הבינלאומית נתונים לפיהן איראן מאבדת יותר מ-150 אלף מאזרחיה המשכילים מדי שנה.

בחזרה בדובאי, איש העסקים האיראני מדגיש כמה הרפובליקה האיסלאמית זקוקה למומחים ואנשי מקצוע שינהלו את הכלכלה שלה, בייחד בנסיבות המאתגרות הנוכחיות. "יש מיליוני איראנים אינטליגנטיים ומשכילים מחוץ למדינה. הממשלה צריכה אותם, אך היא לא סומכת על אף אחד", הוא אומר.

כשנשאל מדוע החברה שלו ממשיכה לייצא לאיראן, הוא נאחז בתקווה שהמדינה תבין יום אחד את פוטנציאל הצמיחה שלה. "75 מיליון אנשים זה שוק ענק", הוא אומר. "אפ אפשר לדעת כמה זמן הסנקציות יימשכו, אך איראן היא מדינה עשירה מאוד, ואנו צריכים להיות מוכנים ליום שבו הדברים ישתנו".

כתבות נוספות בנושא:

הסנקציות על איראן משפיעות: הריאל בשפל ויצוא הנפט צונח

לקנות אייפון בטהרן: למרות הסנקציות – עסקי אפל צומחים באיראן


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן