הסנקציות על איראן משפיעות: הריאל בשפל ויצוא הנפט צונח

בזמן שכל אמצעי התקשורת מדברים ומנתחים את האפשרות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן, נראה כי הסנקציות הכלכליות, בין אם משנות את נתיב השאיפה הגרעינית האיראנית ובין אם לא, משפיעות על הכלכלה המקומית באיראן. 

במשך שבועות נכשל הבנק המרכזי של איראן לספק נזילות מספקת של דולרים אמריקאים בכדי לסחור ולייבא מוצרים חיונים, דבר המוריד מטה את שער החליפין של הריאל, המטבע המקומי, אל מול הדולר. כך מסר הבוקר בכיר בפרלמנט האיראני.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הריאל יורד אל שפל חדש כשנסחר בשער של 25,650 ריאל לדולר אחד, חצי מהערך שלו שנרשם לפני שנה. בכך משלים הריאל ירידה של 17% מאז יום חמישי. איראן מתמודדת לאחרונה עם לחץ כלכלי ופוליטי בעקבות הפרויקט הגרעין שנוי במחלוקת שהיא מקדמת.


המחסור בדולרים שוחק את הריאל. צילום:רויטרס

הריאל נסחר כיום באיראן בשתי רמות: רמה אחת נסחרת ביחס של 12,260 ריאל לדולר. רמה זו נשמרת על ידי הבנק המרכזי ומשמשת רק לייבוא מוצרים חיוניים. הרמה השנייה, שהיא הרמה הנמוכה יותר, נקבעת על ידי הרחוב, כשבעיקרם חלפנים וסוחרים.

ראש וועדת תקציב ותכנון בפרלמנט האיראני, גולאמרז משבחי מוגדם מאשים את הבנק המרכזי שלא מספק דולרים זולים בכדי לייבא מוצרי בסיס כבר במשך שלושה שבועות, ובכך מכריח את האיראנים לסחור בשוק הפרטי ובכך שער הריאל ממשיך להישחק.

"למרבה הצער הממשלה עשתה את הטעות הגדולה ביותר בהסיטוריה שלה כשלא הזריקה מספיק דולרים לשוק המט"ח בכדי לענות על הביקוש למטבע זר", אמר משבחי מוגדם, "כבר שלושה שבועות שהבנק המרכזי לא מזרים דולרים לשוק. המחסור גורם לעלייה חדה בביקוש וכך גם למחיר הדולר בשוק".

בסופה של שנה שעברה, איראן החזיקה רזרבות בגובה 106 מיליארד דולר בחשבון המט"ח שלה, מספיק כדי לכסות 13 חודשים של ייבוא מוצרים ושירותים, טוענת קרן המטבע הבינלאומי. אך הרזרבות החלו להדלדל בעקבות הסנקציות שהורידו את כמות יצוא הנפט של המדינה. מכירות הנפט החודשיות של איראן, מקור ההכנסה העיקרי שלה וזה השומר על נזילות המטבע, נפלו במהלך השנה קרוב לחצי על פי הערכות של אנליסטים שונים.

הנפילה של הריאל מאיימת למשוך מעלה את המחירים בשוק המקומי האיראני לאכול ומוצרים נוספים, ולהוסיף לאינפלציה שכבר הגיעה לשתי ספרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן