הסעיף שמייקר לכם את מחיר הדירה: הצמדה למדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבנייה למגורים הוא מדד שמתפרסם במקביל למדד המחירים לצרכן והוא מבטא את תשומות ועלויות הבנייה. המרכיבים המשמעותיים של המדד הם עבודה וחומרי גלם – אולי נשמע משעמם, אבל כל מי שמתכנן לרכוש דירה או בשלבים של רכישת דירה מקבלן, צריך להכיר את המדד הזה – התשלומים לקבלן צמודים למדד תשומות הבנייה.

המדד עולה בשנים האחרונות יותר (הרבה יותר) ממדד המחירים לצרכן, ורק לצורך המחשה: בשנת 2011 עלה מדד תשומות הבנייה ב-3.7% ומדד המחירים לצרכן עלה ב-2.2%; ב-2012 עלה מדד תשומות הבנייה ב-3.3% כפול ממדד המחירים לצרכן; ב-2013 מדד תשומות הבנייה עלה ב-1.4% בעוד מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.8% (כן, יש גם חריג); ב-2014 עלה מדד תשומות הבנייה ב-0.8% בעוד שמדד המחירים לצרכן ירד, וגם ב-2015 מדד תשומות הבנייה עלה ב-1% ומדד המחירים לצרכן ירד.

איך נמנעים מהצמדה למדד תשומות הבנייה?

אף אחד לא מבטיח שגם בעתיד מדד תשומות הבנייה יהיה גבוה ממדד המחירים לצרכן, אבל רבים מהרוכשים היו מעדיפים הצמדה למדד המחירים לצרכן. מסתבר שבמקרים מסוימים זה אפשרי כחלק מהמו"מ עם הקבלן, שכן אין ממש הצדקה להצמדה למדד תשומות הבנייה. נכון שהמדד הזה קרוב לעלויות של הקבלן, אבל יש עיוותים – ההוצאות של הקבלן לא מורכבות רק מעלות הבנייה אלא גם מהקרקע והרווח היזמי. ברגע שמצמידים את כל הסכום למדד תשומות הבנייה מתקבלת הטייה כלפי מעלה – הרוכשים משלמים יותר מאשר ההתייקרות של ההוצאות.

במידה והחלטתם או נאלצתם להישאר עם תשלומים צמודים למדד תשומות הבנייה (וגם אם אתם עם תשלומים צמודים למדד המחירים לצרכן) עולה השאלה מתי לשלם לקבלן – האם לחכות עד כמה שניתן, או לשלם כמה שיותר מוקדם? זו שאלה שמורכבת משיקולים כלכליים וגם שיקולים נוספים. כאן, אנחנו מתייחסים רק לזווית הכלכלית.

תשלום מהיר ימנע את ההצמדות למדד תשומות בנייה | צילום: fotolia

מצד אחד תשלום מהיר ימנע את ההצמדות למדד תשומות בנייה, כלומר יחסוך את ההצמדות, אך מצד שני תשלום מהיר משמעותו בשביל רוב רוכשי הדירות לקיחת משכנתא בשלב מוקדם וערכה עולה בהתאם לריבית. השאלה הכלכלית היא מה יותר גבוה – מדד תשומות הבנייה או הריבית על המשכנתא? וגם כאן, אלו הערכות ומה שהיה לא בטוח שיהיה. כאן, תמצאו את ריבית המשכנתא המעודכנת, וכאן, את מדד תשומות הבנייה וכן תחזיות לגבי מדד זה. ההחלטה שלכם, וחשוב להדגיש – היו לא מעט הפתעות במדד בשנים האחרונות והכלכלנים היו במקרים רבים רחוקים מלחזות אותו.

מעבר לכך, כאמור, עניין התשלום לקבלן הוא לא רק עניין כלכלי, רבים מעדיפים לשלם בשלבים מאוחרים יותר, אחרי שהם כבר בטוחים שהנה אוטוטו הם מקבלים את הדירה, ותמיד נכון להשאיר חלק משמעותי לסוף התהליך.

תחזית מדד לחודשים הקרובים: מדד תשומות הבנייה ירד

מדד תשומות הבנייה למגורים צפוי, להערכת כלכלני הראל לרדת ב-0.2% בחודשים פברואר עד אפריל 2016. להערכתם בשלושת החודשים הקרובים מדד המחירים לצרכן דווקא יעלה ב-0.3%, וזאת בניגוד למגמת הירידה במדד בחודשים האחרונים בפרט ובשנתיים האחרונות בכלל. מעבר לכך, העלייה במדד המחירים בשעה שמדד תשומות הבנייה צפוי להערכתם לרדת, מפתיעה כי לרוב מדד תשומות הבניה עולה משמעותית מעל מדד המחירים לצרכן.

בהראל צופים כי המדדים הקשורים לשוק הדירות ימשיכו לעלות – מדד מחירי הדירות בבעלות דיירים יעלה להערכתם ב-0.5%, וסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (בעיקר מחירי השכירות) יעלה בתקופה זו ב-0.6%.

אז למה מדד תשומות הבנייה צפוי לרדת? מדד תשומות הבנייה כולל את עלויות הבנייה: עבודה וחומרים שונים, ונראה שירידת מחירי הסחורות (לרבות ברזל ואלומיניום) משפיעה על כיוון המדד, וכן ירידת מחיר הנפט עשויה להשפיע במישרין ובעקיפין (לרבות הוצאות הובלה) על תשומות הבנייה.

מדד תשומות הבנייה – עדכונים ותחזית, הון, מדריכים פיננסים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן