הסערה הצפונית: מה הקשר של שביתת עובדים בנורווגיה לכיס שלכם

האיום החדש על מחירי האנרגיה בעולם מגיע מכיוון מפתיע במיוחד. לא מדובר בעוד מדינת עולם שלישי רוויית מלחמות ושחיתויות שילטוניות, אלא דווקא באחת המדינות המפותחות ביותר בעולם, נורווגיה. בשעה שכל העולם מתמקד באמברגו שמפעילות מדינות אירופה וארה"ב על המסחר בנפט עם איראן, והתקשורת בעולם ממתינה לחדשות בנוגע לעסקאות הגז במזרח התיכון, פותחת חבורת עובדי נפט מאוסלו בשביתה, כחלק ממאבק על זכויותיהם, ומזעזעת את העולם כולו.

מזה כשלושה שבועות משביתים העובדים הנורווגים את אחד המפעלים של חברת הנפט הלאומית סטאטאויל בדרישה לקבוע את גיל הפרישה שלהם ל-62 ולקבל פנסיה מלאה. העובדים השביתו כבר תשע פלטפורמות להפקת נפט ולאחרונה התערבה ממשלת נורווגיה וחייבה את הצדדים להגיע להבנות, אחרת תאלץ להשבית את תעשיית הנפט במדינה כולה. לאחר שפורסמה הודעת הממשלה בעניין, זינקו מחירי הנפט בעולם ל-120 דולר לחבית.


מאבק על פנסיה של עובדי נפט באוסלו מאיימת על הכלכלה העולמית | צילום: רויטרס

בניגוד להתרחשויות אחרות בעולם הקשורות למסחר בנפט, אף אחד לא צפה את השביתה הנורווגית ואת המשבר שבא בעקבותיה. לרוב, האיום על המסחר בנפט מגיע מכיוונים גיאופוליטיים, כמו למשל המלחמה המתנהלת בעירק, השחיתויות באנגולה וחוסר הוודאות הכללי ברוסיה. אך הפעם מדובר במהלך פוליטי פנימי של קבוצת עובדים קטנה שמשפיעה על שוק האנרגיה העולמי כולו.


אם השביתה בנורווגיה לא תסתיים עוד הערב, תיאלץ סוכנות האנרגיה העולמית להשתמש ברזרבות נפט לשעת חירום על מנת לספק את החוסרים שנוצרו ולאזן את היחס בין הביקוש להיצע בענף. אולם, גרוע מכך, ההערכות באוסלו הן כי גם אם יושגו הבנות בין הצדדים בסיבוב זה של הסכסוך, נראה כי צפויים שיבושים נוספים בענף הנפט במדינה בחודשים הקרובים. במילים אחרות, מה שארה"ב לא הצליחה להשיג מול איראן האו"ם יצטרך לעשות מול נורווגיה, כאשר בשל סכסוך עובדים באחת המדינות העשירות ביותר באירופה יגרום להפעלת סנקציות על תעשיית הנפט של המדינה כולה.

השביתה הנורווגית מוכיחה שוב כי השפעת השינויים הפוליטיים הפנימיים במדינות מתפתחות לא נלקחים מספיק בחשבון בערכת התמחור בענף הנפט. מדובר בבעיה שבהחלט צריכה להעסיק את מנהיגי האיחוד האירופי בבואם לדון הערב שוב בנושאים הכלכליים הבוערים בגוש היורו. זו אינה שביתת הנפט הראשונה שחווה הענף בנורווגיה. ב-2004 אירעה שביתה דומה, אלא שאז היא נפתרה במהרה.

מדינות אירופה כבר החלו מזמן לנקוט בצעדים שונים על מנת למנוע השפעה דרסטית של הלך הרוחות בנורווגיה ומדינות צפוניות אחרות ביבשת על המסחר בנפט. בבריטניה למשל, מאז ומעולם מנהיגים שורה של מיסים ותמלוגים על תעשיית הנפט בים הצפוני בניסיון לאזן את התקציב. בצרפת מונהג מס על תעשיית זיקוק הנפט בלבד ואילו באוסטריה ישנה היסטוריה ארוכה מאוד של הטלת מיסים מיידים בענף, כשהדוגמה האחרונה לכך היא הטלת מס של 30% על חברות המינרלים במדינה.

ברור לכולם שבענף הנפט, החלוקה למדינות מפותחות מול מתפתחות אינו פשוט. כלל הברזל החשוב ביותר בכל ניתוח סיכונים בתחום אומר כי קודם כל מחשבים את רמת הסיכון במדינה, אח"כ רמת הסיכון בחברה ולבסוף רמת הסיכון של הפרוייקט הספציפי. חשוב לזכור כי הסיכונים נמצאים בכל מקום וכדאי לחפש אותם גם במקומות שבדרך כלל אף אחד לא טורח לבדוק בהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן