“העברת 450 מיליון שקל מהרשויות לאוצר – פתח להעלאות ארנונה”

ישיבה סוערת במיוחד התקיימה היום בוועדת הכספים של הכנסת, עם פתיחת הדיונים בחוק ההסדרים. כמה מחברי הוועדה הביעו תרעומת נגד ההסכם המוצע בין האוצר לבין 57 רשויות המוגדרות חזקות, על פיו הן אמורות להעביר למדינה ב-2014 450 מיליון שקל לטובת תקצוב שירותי רווחה וחינוך ברשויות חלשות.

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) דווקא צידד בהסכם המוצע: "במקום קיצוץ של 1.5 מיליארד שקל במענקי האיזון, שמאפשרים לרוב מוחלט של הרשויות להמשיך לספק שירותים, הוחלט על מענק של 450 מיליון שקל, שייתנו 57 רשויות חזקות למדינה ושבגינו הן יעלו את הארנונה לתושבים ולעסקים ב- 0.3% לשנה, למשך 15 שנה. קיצוץ מענקי האיזון היה מביא להעלאת הארנונה ב-10%, שזו גזירה קשה מאוד".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו) דווקא תמך בהסכם, אם כי בהסתייגות: "אנו לפני חוק הסדרים קשה מנשוא והיום דנים בדבר יחסית קל", אמר ריבלין. "כשיש מצב שבו עלולים שלא לתת שירותים מסוימים לקהילה מסוימת אז יש עזרה הדדית בין רשויות מקומיות חזקות לחלשות. הארנונה מיועדת למתן שירותים שווים לכל אזרח, ללא תלות באיזו רשות הוא נמצא".

ח"כ יצחק כהן (ש"ס) טען כי "יש פה העלאת מס, שלא ישלו אותנו". כהן קבל על-כך שראשי הרשויות החלשות לא מיוצגים בדיון וטלפן תוך כדי דיון לראש עיריית ירוחם, מיכאל ביטון, שאמר ברמקול "שלא ידע שמתקיים דיון כזה". 

צילום: דוברות הכנסת

"המדינה לא יכולה להתמודד עם האתגר שלה אז מעבירה לגוף אחר, במקרה זה, השלטון המקומי ורשויות מקומיות", הוסיף ח"כ אלעזר שטרן (התנועה). "אני דורש להבין את השיקולים. למה למשל גבעת שמואל ופרדס חנה לא כלולות ברשימת הרשויות החזקות? יכול להיות שהשיקולים הולמים את המטרות אבל כח"כ אני רוצה לדעת מהם השיקולים".

"האוצר אונס את הרשויות המקומיות לחתום על ההלוואה, כי אחרת יטילו עליהן גזירות ואל לנו להסכים לזה", הגדיל ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) לרעום. "התושבים מממנים את השלטון המרכזי ולא דרך מנגנון המיסוי הרגיל אלא דרך הארנונה שזה עיוות. זה מסוכן עכשיו 0.3% ובשנה הבאה יהיה יותר קשה ויבקשו להגדיל עוד את הארנונה לתושבים".

"המדינה צריכה לקזז את מה שרצתה לקחת מרשויות חלשות ממקום אחר", טען ראש עיריית ראשון לציון, דב צור. "ארנונה לא נועדה על-מנת למסות נושאים אחרים מלבד היותה מיסוי עירוני. המדינה צריכה לממן את המקומות היותר חלשים ולא גורמים אחרים. ארנונה צריכה לממן את השירותים העירוניים. למדינה יש את מנגנוני המיסוי שלה שהם הרבה יותר גדולים מהארנונה. משמעות ההסכם היא פגיעה דווקא בשכונות חלשות באותן רשויות חזקות. ברור שרשויות חזקות צריכות לשאת בנטל, אך לא בדרך שנבחרה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן