“העולם הוא מקום הרבה יותר טוב מכפי שאנחנו חושבים”

כולנו מכורים בלי לדעת: מכורים לחדשות רעות. כל שעה וכל יום, התקשורת החדשותית מאכילה אותנו בסיפורים שליליים בכל אמצעי ומכשיר העומד לרשותה. כל רצח, כל מזימה טרוריסטית וכל קושי כלכלי מובאים אלינו בשידור חי, מיידי וחוזר ונשנה.

הסיבה לכך היא די פשוטה: המוח שלנו מתוכנת לסרוק ולאתר חדשות רעות. לפני מיליוני שנים, כשהמוח שלנו עוד היה נתון בשלבי התפתחות – החמצה של חדשות טובות הייתה אולי אי-נוחות, אבל החמצה של חדשות רעות תוצאתה הייתה עלולה להיות קטלנית הרבה יותר ומשמעותה קטיעת הרצף הגנטי של הפרט. לכן פותחו מנגנונים כאלה במוח שלנו, והפיתגם העיתונאי "אם זה מדמם – זה מהמם" נכונה כיום כמו לפני 100 שנה.

כך שאין פלא שרבים חשים כי העולם מתפרק, ואווירה קודרת שורה על חלקים גדולים מהלך הרוח הכללי. אך מעניין יהיה לשים לב כי כמעט בכל קריטריון מדיד, מצבנו כחברה טוב יותר מאשר היה פעם.

נתחיל עם העוני, שנסוג יותר ב- 50 השנים האחרונות מאשר בכל ה- 500 שנים שלפניהן. למעשה, לאורך 50 השנים האחרונות, בעת שאוכלוסיית העולם הכפילה את עצמה – הממוצע העולמי לנפש (בהכללת חישוב האינפלציה) שילש את עצמו.

אנחנו לא רק עשירים יותר אלא גם בריאים יותר: לאורך המאה האחרונה צנחה תמותת היולדות ב- 90%, ותמותת התינוקות ב- 99%. אורך החיים הממוצע הכפיל את עצמו ויותר. 

אלימות?? היא בנסיגה מאז ימי הביניים: שיעורי הרצח נמוכים במאות אחוזים ממה שהיו בשיאם לפני 500 שנה. אז אנחנו לא רק עשירים ובריאים יותר, כי אם גם בטוחים יותר.

אם נפנה את מדדי השגשוג שלנו אל עבר נגישותם של טובין ושירותים – הרי שאפילו האמריקאים העניים ביותר היום, אלה שמתחת לקו העוני, נהנים מגישה לטלפונים, בתי שימוש, מים זורמים, מיזוג אוויר ואפילו מכוניות. נחזור 150 שנה אחורה ונראה כי אפילו עשירי העיר לא יכלו לקוות לשפע שכזה.

ברגע זה, ללוחם שבטי באפריקה עם סלולרי יש תקשורת סלולרית טובה יותר ממה שהייתה לנשיא רייגן לפני 25 שנים, ואם הוא על הגוגל אז גם יש לו נגישות ליותר אינפורמציה ממה שהייתה לקלינטון רק לפני 15 שנים. זה בהחלט עולם של גודש תקשורתי.

מרשים אף יותר הוא המגוון העצום של כלים ושירותים שכרגע מוסווים כאפליקציות סלולריות ולאותו לוחם שבטי יש גישה אליהן: ממקם ג'י.פי.אס, חומרת/תוכנת ועידות-וידאו, מצלמת HD, מערכת סטריאו, ספרייה אדירה של סרטים, ספרים, שירים ומוזיקה. נחזור 20 שנה אחורה ונמצא את ערכם הכולל של כל אלה במיליונים של דולרים. היום הם באים חינם כחלק מהסטנדרט של הסמארטפון.

לאורך שני 2 העשורים האחרונים חזינו בהאצה טכנולוגית שהעולם לא ראה כמותה מעולם. התקדמות מרחיקת לכת באינטליגנציה מלאכותית, רובוטיקה, מחשוב אינסוף, תשתות רשתות פס רחב, ייצור דיגיטאלי, נאנו-חומר, ביולוגיה סינתטית ועוד – המציבים אותנו במסלול שב-20 השנים הבאות יפיק עבורנו יותר תועלת ממה שהפקנו ב-200 השנים האחרונות. בקרוב נוכל לענות על צרכיו הבסיסיים של כל איש, אישה וילד על פני האדמה. השפע נמצא בהישג ידינו.

אבל זה לא ייקרה בלי העזרה שלנו. טכנולוגיה מואצת היא דבר נהדר, אך בפני עצמה אין בה די כדי להביא אותנו אל העידן המוזהב. ישנם 3 כוחות עולים נוספים – ושם בדיוק אנחנו נכנסים לתמונה.

הכוח הבא הוא זה של "עשה זאת בעצמך" וההמצאות בתחום. אנשים שלא היו מסופקים עם ההיצע הקיים הביאו, כבודדים או בקבוצות, לתרומות חשובות בתחומים כמו בריאות, אנרגיה, חינוך, מים, חופש – איזורים שפעם היו נחלתם הבלעדית של תאגידים גדולים וממשלות. זה אומר שלא משנה בפני איזה אתגרים אנו עומדים – שינויי אקלים, איידס באפריקה, משבר אנרגיה – יותר מאי פעם, אנו מחוזקים מספיק בכדי לסייע לפיתרונן של בעיות אלו. היכולת שלנו לעשות זאת  – הכוח לייצר בעצמנו  – הוא השני מבין 4 הכוחות המדוברים.

אותן טכנולוגיות שאפשרו את ההמצאות בתחום העשייה העצמית גם יצרו שפע מהר מאי פעם: יזמים טכנולוגיים כגון ג'ף סקול (איביי), אלון מאסק (פאייפאל) וביל גייטס (מיקרוסופט) הפכו למיליארדרים ע"י המצאה מחדש של תעשיות לפני גיל 35. בשמרם על התיאבון לגדול והנועז, הם מפנים עכשיו את תשומת ליבם ומשאביהם המרובים כלפי שיפור עולמי והופכים לסוג חדש של נדבנים – נדבני-טק. ככאלה, מדובר – שוב – בכוח נוסף של שפע ושגשוג.

כנראה שהשינוי היסודי ביותר בעשור הבא יהיה עלייה דרמטית בקישוריות לאינטרנט ברחבי העולם. הקהילה המקוונת צפויה לגדול מ-2 מיליארד איש ב-2010 ל- 5 מיליארד איש ב- 2020. 3 מיליארדים חדשים של מוחות, תגליות, חלומות, מחשבות – ייצטרפו לקרן האנושית הגדולה מכולן. מה הם ימציאו? מה יגלו? כוחן המרוכז – יצירתית וכלכלית – של כל אותם פרטים חדשים באינטרנט, שלפני כן לא הייתה לנו גישה אליהם – היא הכוח הרביעי והאחרון: כוחו של "המיליארד העולה". 

אנו חיים בעידן של הזדמנות שטרם הייתה כמותה. אז גם אם אנחנו לא יכולים להתעלם מהחדשות הרעות, כדאי לקחת בחשבון שהעתיד – בדומה להווה – הרבה יותר ורוד ממה שנדמה לנו.

ד"ר פיטר דיאמנדיס, מקים ויו"ר אקס-פרייז, הוא יזם, חוקר ואיש עסקים נודע הנחשב לאחד הכוחות המניעים בחקר החלל ותעשיית הטיסות אליו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן