העולם שייך להם: היכן ממוקמת ישראל בדירוג המדינות הטובות ביותר לצעירים?

"זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד", שרו ילדי הפסטיגל לפני 18 שנים. המצב הביטחוני לא יציב, המשק בקיפאון, השכר נשחק, מערכת הבריאות נמצאת על סף קריסה מתמדת ורשימת התלונות והטענות יכולה להימשך עוד ועוד – אך למרות כל אלו, מסתבר, מצבם של צעירי ישראל אינו בכי רע. כך, לפחות, עולה מדו"ח מיוחד שפרסם ארגון Youthonomics הפועל בפריז ומדרג את מדינות העולם על פי מספר קריטריונים במטרה ברורה: לקבוע היכן מצבם של הצעירים (בני הגילאים 15-29) הוא הטוב ביותר.

כדי לבצע את הדירוג, בחנו אנשי הארגון שורה ארוכה של פרמטרים, דוגמת שיעור האבטלה בקרב צעירים, איכות ההשכלה וההשכלה הגבוה במדינה, עלות ההשכלה הגבוהה, הגישה לטכנולוגיה מתקדמת, חופש פוליטי וחופש דת, מצב המשק, סיכוייו של צעיר לרכוש דירה ועוד פרמטרים רבים נוספים. לאחר שקלול כל הנתונים דירגו אנשי הארגון 64 מדינות מרחבי העולם וקבעו היכן מצבם של הצעירים הוא הטוב ביותר בעולם.

צילום: fotolia

את פסגת הדירוג כבשה נורבגיה, עם ציון כולל של 87.6 (מתוך 100). נורבגיה אמנם זכתה לציון הגבוה ביותר, אך נראה כי למיקומה הגיאוגרפי יש השפעה מכרעת על הנתונים, שכן מקומות רבים בפסגת הדירוג נתפסו על ידי מדינות סקנדינביה. אמנם למקום השני הגיעה שוויץ (81.1), אך דנמרק ושוודיה (מקומות 3 ו-4 בהתאמה) מצטרפות לשכנתן נורבגיה בפסגת הדירוג. את "החמישייה הפותחת" תפסה הולנד. עוד בפסגת הדירוג ניתן למצוא את גרמניה, אוסטרליה ואפילו פינלנד – שהגיעה עד למקם ה-8.

ארה"ב דורגה במקום ה-13, והיא מקדימה בשני מקומות בלבד את ישראל, אשר הגיעה בדירוג למקום ה-15 עם ציון 67.8. צעירי ישראל מקדימים במעט את צעירי הממלכה הבריטית, ומקדימים גם מדינות כמו צרפת, דרום קוריאה, בלגיה ויפן.

אז אמנם לצעירי ישראל יש לא מעט סיבות (מוצדקות) להתלונן, אך לפחות על פי המדד המדובר – מצבנו לא רע בכלל. כעת נותר רק לקוות שבדירוג בשנה הבאה, מצבנו ישתפר אפילו יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן