העמדת פנים: מה חדש בתחום הרפואה האסתטית?

הביקוש הציבורי לענפים השונים של הרפואה האסתטית מתרחב בעשור האחרון במהירות כתוצאה מהתפתחות התקשורת החברתית החזותית (פייסבוק, אינסטגרם) והעיסוק המתמיד במודלים של יופי. שוק האסתטיקה העולמי, שצומח בקצב מהיר של 10% בשנה וצפוי להגיע לכ־12 מיליארד דולר עד שנת 2020, דוחף מדענים, רופאים וחברות ביוטכנולוגיות לחקור ולפתח שיטות, חומרים ומוצרים כדי לשפר את הטכניקות הכירורגיות ולספק את הדרישה לתוצאות אסתטיות מדויקות ויציבות יותר בגישות פחות פולשניות.

ד״ר דרור אלון, מנהל תחום האורתו־כירורגיה של הפנים במרכזים הרפואיים רבין ואסותא תל אביב, מסביר כי רוב המטופלים שמגיעים למרפאתו, מעבר לבעיה התפקודית שהם מציגים, מספרים שהם נמנעים מצילומים. "מעניין שהם אף פעם לא אומרים 'אני חושב שאני לא יפה'", מציין ד"ר אלון. "הפידבק של החברה הממשית והווירטואלית הוא גורם משמעותי בהתפתחות הפסיכו־סוציאלית של הצעירים. במחקר שאנו מנהלים בימים אלה, אנחנו מאבחנים מאפיינים של פוביה חברתית שמתפתחת אצל מי שמבנה הפנים שלו נתפס כלא אטרקטיבי או חריג. גם העיסוק המתמיד של אמצעי התקשורת בעולמות התוכן האלה – עם תצוגה של דוגמניות וידוענים בפרסומות ובתוכניות הריאליטי, לרוב לאחר 'שיפוצים' ועיבוד תמונה ממוחשב (פוטושופ), מציב בפני הצעירים רף גבוה של דרישות אסתטיות״.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל חייגו 077-4304645 או לחצו כאן

הביקוש הרב הוביל לכך שנושא הניתוחים האסתטיים הפך להיות מקצועי, צר וממוקד יותר מאשר לפני עשור. אם בעבר כל הניתוחים האסתטיים היו מבוצעים על ידי מומחים לכירורגיה פלסטית, הרי שבשנים האחרונות אנו רואים יותר מנתחים מתחומי הרפואה השונים, שמתמחים ומתמקדים בתחומים ספציפיים בתוך התחום האסתטי: אורתו-כירורגים מבצעים ניתוחים פלסטיים של עצמות הפנים והלסת; אוקולו-פלסטיקאים (רופאי עיניים) מבצעים ניתוחי עפעפיים (לפרופלסטיקה); רופאי אף אוזן גרון מבצעים ניתוחים פלסטיים של האף (ריינופלסטיקה) וניתוחי אוזניים (אוטופלסטיקה); ורופאי עור עוסקים בהזרקות ובמילוי של קמטים בעור (דרמואסתטיקה).

לדברי ד"ר אלון, יש חשיבות לבחירת המנתח מהתחום הספציפי ביותר. "העידן שבו רופא אחד ידע לבצע את כל הניתוחים בכל חלקי הגוף, חלף מן העולם. עם העלייה במספר הפרוצדורות המבוצעות ובמגוון החידושים הכירורגיים והטכנולוגיים, מקצוע הכירורגיה האסתטית התפתח למספר רב של תת־מקצועות. יש לכך יתרונות רבים; הרופאים העוסקים באסתטיקה מבינים לעומק את האנטומיה והפיזיולוגיה של האיבר המנותח ומסוגלים למנוע ולתקן סיבוכים תפקודיים בד בבד עם התיקון האסתטי. מאחר שכמות הידע המקצועי בכל תחום גדולה, חשוב שהרופא יהיה מעורה ובקיא בהתפתחויות הטכנולוגיות והרפואיות הנוגעות לניתוח מסוים".

הביקוש הרב הפך את הניתוחים האסתטיים למקצועייים, צרים וממוקדים יותר | צילום: fotolia

לפסל את הפנים

את הפרוצדורות האסתטיות ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:

פרוצדורות להצערה – מטרתן להחזיר מאפיינים של הפנים והגוף, שאבדו עם השנים ועם השינויים האופייניים להתבגרות. בקבוצה זו נמצאים הניתוחים למתיחת הפנים, הרמת עפעפיים וכן הזרקות חומרי המילוי לקמטים, מזותרפיה, חוטים מסוגים שונים והזרקות בוטוליניום־טוקסין (בוטוקס). קהל היעד לפרוצדורות אלה הוא נשים וגברים מגיל 35 ואילך.

פרוצדורות לתיקון – מטרתן לשנות מאפיינים בלתי אסתטיים במבנה הפנים או הגוף, כשבחלק מהמקרים קיימת גם בעיה תפקודית. לקבוצה זו שייכים האורתו־כירורגיה של הפנים וניתוחי האף. היכולת לפסל את הפנים על ידי גילוף או חיתוך של עצמות הגולגולת והלסת שימשה בשנים עברו רק לתיקון עיוותים שנוצרו כתוצאה מחבלה או מום מולד. היום מיישמים אותה גם לתיקון ליקויים אסתטיים קלים יותר.

לדברי ד״ר אלון, קהל היעד של פרוצדורות התיקון הוא בעיקר בני נוער וצעירים, גילאי 40־16, שזקוקים לשינוי אמיתי במבנה עצמות הפנים או הלסת מסיבה אסתטית או תפקודית. "אנחנו מבצעים חיתוך של העצם וחיבורה מחדש על פי התבנית האסתטית והתפקודית האופטימלית", מסביר ד"ר אלון. "ניתוחים אלה נקראים אורתו־כירורגיה של הפנים, משום שהם משלבים כירורגיה ו'יישור' של קווי הפנים הלקויים. בניתוחים אלה מתוקנות, לפי הצורך, גם הבעיות התפקודיות, כמו סגירה לא נכונה של השיניים, דום נשימה בשינה או סטייה של מחיצת האף המפריעה לנשימה. הניתוחים הללו רכשו מוניטין בשל העובדה שהם מביאים לשינוי דרמטי בכל מבנה הפנים והפרופיל, שלא ניתן להשיגו בניתוח פלסטי רגיל".

הדפס לי סנטר

החידושים הטכנולוגיים בתחום הרפואה האסתטית מתקדמים ללא הפסקה. פיסול הפנים מתאפשר הודות למספר התפתחויות משמעותיות של השנים האחרונות, למשל היכולת לחזות ולתכנן באופן ממוחשב ובתלת ממד את התוצאה הסופית, באמצעות תוכנות ייעודיות. ניתן לבנות מדריכים שמאפשרים למנתח לבצע את התוכנית במדויק ובגישה מינימלית, ללא צלקות חיצוניות. אחראים לכך הגורמים הבאים:

התפתחות המכשור הרפואי – הכלים הפכו עדינים ומדויקים. חיתוך בסכין עצם על-קולי ובלייזר מאפשר דיוק רב יותר והחלמה מהירה ביותר מהניתוחים. שימוש בטכנולוגיות חדשות למניפולציה של העצם, כמו מכשירים למתיחת עצם (Distraction) ותחליפי עצם שונים, או תוצרי הנדסה גנטית, למשל חלבונים לעידוד וריפוי צמיחת העצם המשמשים בניתוחי עצמות הפנים ועמוד השדרה, וכן משתלים ביולוגיים מותאמים אישית (פיגומים להכוונת תמיכת תאי העצם הנלקחים ממוח העצם) הם כיום חזית המחקר לקידום תחום הניתוחים האסתטיים והשחזוריים של עצמות הפנים. במצבים שבהם יש צורך בתוספת עצם (למשל חסר בעצמות הלחיים) ניתן להשתמש בשיטות של הנדסת רקמות: השתלת עצם, תחליפי עצם ביולוגיים או חלבונים לעידוד גדילת העצם, שפעולתם מווסתת ומכוונת על ידי יריעות נספגות (ממברנות), המשמשות כתבנית ליצירת העצם החדשה.

שתלים מותאמים אישית – בעבר, שקעים ופגמים במבנה עצמות הפנים היו מטופלים על ידי קצירת בלוקים של עצם ממקום אחר, כמו אגן הירכיים, עצם השוק או הגולגולת. כאשר אדם מעוניין להדגיש תווי פנים מסוימים, ניתן לבצע זאת על ידי תוספת של שתל תלת ממדי, המותאם במדויק למבנה הפנים המסוים. השתל נבנה על גבי תמונת CT של המטופל ועל פי הדמיה מוקדמת של השינוי הרצוי. התקדמות ההדמיה, ובעיקר זמינות ה־CT, מאפשרות לתכנן באמצעות מחשב משתלים תלת ממדיים, המותאמים במדויק למבנה העצם, ואלה מאפשרים לתקן במהירות ובניתוח פשוט עיוותים קלים. במקרים של א־סימטריה או חסר משמעותי, השתלים מתאימים כמובן, רק כהשלמה לניתוח האורתו־כירורגי, משום שהתיקון באמצעות שתל הוא מאוד מוגבל, וחסרונו העיקרי הוא בהיותו גוף זר שעלול להזדהם או לנדוד ממקומו.

"חשוב לתאם ציפיות עם המטופל". ד"ר אלון | צילום: שלומי יוסף

חומרי מילוי וחוטים – השליטה ברקמה הרכה של הפנים ללא ניתוח, או לאחר ניתוח עצמות הפנים, השתפרה מאוד לאחרונה בזכות מגוון רב של חומרים לתיקון חסרים ושקעים שונים בשרירים, בשומן ובעור הפנים. גם חוטים, שפותחו כדי לעודד יצירת תאי רקמת חיבור ולשפר את כיוון המשיכה של הרקמות וכתחליף לניתוח מתיחת פנים, משמשים את הרפואה האסתטית בהקשר זה. לאחר תיקון החלק הגרמי, ניתן להגיע לדיוק רב באמצעות השלמת התהליך במילוי הרקמה הרכה ושיפור המרקם שלה. בעבר היה צורך לבצע הסוואה של החסר באמצעות השתלות עצם, או שהיו מתפשרים על התוצאה הסופית. היום ניתן לתקן גם חוסרים עדינים מאוד באמצעות מגוון עצום של חומרי מילוי בהזרקה שקיימים בשוק, כגון חומצה היאלורונית (חומר טבעי שמצוי ברקמה הבין־תאית, המשמש להדגשת קווי הרקמה הרכה ומוזרק דרך העור או הרירית). לעיתים משתמשים גם בהזרקות שומן עצמי כדי לקבל תוצאות טבעיות עוד יותר. מילוי באמצעות הזרקת חומרים איננו תחליף לתיקון אורתו־כירורגי של מבנה הפנים. התיקון המושג בהזרקה הוא זמני בלבד, ומתאים להשלמת רקמה רכה ולא חסר או בליטת יתר של עצם (אף, סנטר, קו הלסת וכדומה).

התפתחות התקשורת בין הרופאים – ניתוחים משולבים, שבעבר היו נדירים יותר ושימשו בעיקר בפרוצדורות רפואיות מורכבות, ניתנים לביצוע גם בתחום האסתטי. שילוב של מספר רופאים מתחומים שונים משפר עוד יותר את התוצאות התפקודיות והאסתטיות בקרב המטופלים. מצלמות תלת ממד והדמיות CT מאפשרות להראות למטופל מראש מהו השינוי הרצוי וכיצד ייראו פניו לאחר הניתוח, וגם מאפשרות לרופאים לשוחח ביניהם על הטכניקה המתאימה ביותר לביצוע השינוי.

המתמטיקה של היופי

לפי ד"ר אלון, ההבנה כי המטופלים דורשים רמה גבוהה יותר של דיוק בתוצאה האסתטית ופיסול הפנים על פי דרישות ייחודיות, הביאה קבוצה של רופאים העוסקים בכירורגיה אסתטית של הפנים לפתח מודלים מתמטיים של יופי.

"בעבר, הדגש היה על תיקון תפקודי ללא תשומת לב מיוחדת לשאיפות המטופל ולמאפיינים אתניים ותרבותיים שלו. הרופא היה מסתמך על מספר מדידות בסיסיות לפי יחס קבוע שפורסם אי שם בשנות ה־50 וה־60 (אנליזה צפלומטרית). היום אנחנו מבינים טוב את ההעדפה האסתטית ויודעים גם לשאוף אליה מתוך שילוב מדדי יופי הלקוחים מתוך האמנות הקלאסית (יחס הזהב) ומתוך מחקר מעמיק של 'חוכמת ההמון', באמצעים מתקדמים של הדמיה תלת ממדית ושימוש בסקרים מקיפים של מאות ואלפי מתנדבים באמצעות הרשתות החברתיות. גם התקשורת בין הרופא למטופל השתפרה בזכות מצלמות תלת ממדיות, הדמיות של הניתוח והיכולת להבין טוב יותר את התהליך ואת מידת ההשפעה שלנו".

יחד עם זאת, מדגיש ד"ר אלון, כאשר פונים אליו נשים וגברים צעירים עם ליקויים קלים ביותר, ומגיעים למרפאה עם דרישות ספציפיות ולפעמים גם מביאים צילומים של פנים, שמשמשים עבורם כמודל ליופי, יש לבחון את הבקשות בכובד ראש. "כאן המקום לשיקול הדעת הרפואי והאתי של המנתח. חשוב מאוד לתאם ציפיות עם המטופל ולהימנע מניתוחים מיותרים שעלולים לגרום לנזק בריאותי. אחד מהעקרונות של האתיקה הרפואית הוא Primum non nocere, שמשמעו – קודם כל, לא להזיק. לפעולות הנעשות מתוך כוונות טובות עשויות להיות תוצאות לא רצויות, והעיקרון הזה חייב להישמר גם בתחום האסתטי".

הכתבה מופיעה בגיליון הרופאים הטובים בישראל של פורבס

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו כאן

לרכישת מנוי למגזין פורבס

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן