הערב: מנהיגי גוש היורו ימשיכו להילחם על גורל המטבע המשותף

כשבועיים לאחר מפגש הפסגה הראשון של שרי האוצר בגוש היורו, הם ייפגשו הערב שוב, בניסיון להדק ולחזק את ההחלטות שהתקבלו ביוני. הפעם, הלחץ על מנהיגי האיחוד גובר והשווקים ממתינים לראות את התוצאות המעשיות של המפגשים הללו.

ממשלות ספרד ואיטליה הגישו בקשה לזרז את השלמת תוכניות החילוץ עבור המערכות הבנקאיות שלהם, זאת לאחר שבסוף השבוע חזרו תשואות האג"ח של המדינות לרמות גבוהות במיוחד, בעקבות דעיכה של האופטימיות ששררה בשווקים לאחר הפסגה הקודמת. לדברי ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, "כעת כל המערכת הכלכלית של גוש היורו עומדת למבחן".


מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי | צילום: רויטרס

במסגרת הפסגה של שרי האוצר בגוש היורו בחודש שעבר, הוחלט לתת לבנק האירופי המרכזי סמכויות נרחבות יותר בכל הנוגע לפיקוח על הבנקים ב-17 המדינות של הגוש. כמו כן, הוחלט על הקמת מנגנון יציבות כלכלי אחיד לכל המדינות בגוש שיהיה אחראי על כל כספי החילוץ עבור המדינות בהן השוק זקוק לסיוע חיצוני.


אולם, ההסכם שהושג לא נסגר לחלוטין וקצוות רבים שלו נותרו פתוחים. בין היתר, יצטרכו כעת שרי האוצר להחליט על מסגרת זמן הגיונית לביצוע תוכניות החילוץ עבור הכלכלות הקורסות בגוש. החשש בשווקים הוא שהחלטות אלה לא יתקבלו במלואן במהלך הפגישה הערב וכי שרי האוצר ישובו אל שולחן הדיונים מאוחר יותר החודש. לדברי אחד הדיפלומטים שישתתפו בכינוס הערב, "נושא סמכויות הבנק המרכזי ומנגנון היציבות הוא מורכב ולא ניתן לקבל החלטות חשובות וארוכות טווח לגביו בפגישה אחת בלבד".

לפני הפגישה צפוי נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי לנאום בפני הפרלמנט של האיחוד האירופי והשווקים ממתינים לראות האם הוא יכריז על צעדים נוספים של הבנק במסגרת ההתמודדות עם המשבר, בנוסף להורדת הריבית, עליה הודיע בסוף השבוע שעבר.

גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש היורו היום, יחד עם הולנד ופינלנד, הביעו כבר התנגדות להחלטות של פסגת שרי האוצר הקודמת והציבו הגבלות קשיחות כתנאי למימושן. אחת ההחלטות השנויות ביותר במחלוקת היא הענקת סמכות למנגנון היציבות שיוקם בגוש לתמרץ את המערכות הבנקאיות שנקלעו לקשיים ישירות, ולא דרך הממשלות באותן מדינות. מהלך זה מכוון כעת בעיקר לספרד, אשר הגישה בקשה לחבילת סיוע בסך 100 מיליארד יורו, מבלי לדעת מתי תשוב הכלכלה במדינה למצב צמיחה.

הרצון לנתק את הבנקים מהממשלות על מנת לא לסבך את המנהיגים בחובות נוספים למלווים שלהם, יקשה על מדינות להשיג הלוואות בעתיד על מנת להציל את כלכלתן. אך השאלה המרכזית בנוגע למי יהיה אחראי על התנהלות הבנקים לאחר הסיוע, המדינה הריבונית או מנגנון היציבות הכללי, נותרת פתוחה.

בנוסף, חלק ניכר מההשפעה של מהלכי הפסגה על השווקים באירופה תלוי בעגינה חוקית לסמכויותיו החדשות של הבנק המרכזי ושל מנגנון היציבות, אך השלמת חקיקה זו לא צפויה לפחות עד חודש ספטמבר.

חוסר הוודאות בנוגע לתוצאות מפגש שרי האוצר הערב, מושך את הבורסות באירופה למטה. בשעה זו, מגיבים המדדים המובילים בירידות קלות. פריז ולונדון יורדות ב-0.5% וגרמניה רושמת ירידה של 0.2%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן