הערכה עצמית: המדינות עם ציפיות השכר הגבוהות והנמוכות בעולם

אתם לא צריכים לנדוד רחוק ברחבי האינטרנט כדי למצוא את שיעורי השכר הממוצע בתעשייה שלכם או אפילו במדינתכם, אבל פחות שגרתי למצוא שם היכן ממוקמת המדינה שלכם בכל הנוגע לרמות השכר בהשוואה לשכנותיה. חברת ייעוץ כוח האדם Universum שחררה לאחרונה את הרשימה השנתית שהיא עורכת הממפה את המדינות עם ציפיות השכר הגבוהות ביותר. החברה סקרה 580,397 תלמידי הנדסה ומנהל עסקים מ-57 מדינות ושאלה אותם לאיזו משכורת הם מצפים בשנת העבודה הראשונה לאחר שיסיימו את לימודיהם.

הרשימה אינה לוקחת בחשבון את יוקר המחייה, שהוא באופן עקרוני נמוך יותר במקומות שבהם גם רמת השכר נמוכה יותר, והיא איננה כוללת את כל המדינות בעולם. כך למשל, ישראל לא מופיעה ברשימה. אנו שומעים לא פעם שרמות השכר במשק שלנו תקועות כבר שנים, ואין אחד שלא מרגיש את יוקר המחייה הישראלי, כך שאפשר לשער כי ציפיית השכר במשק שלנו תהייה גבוהה למדי, כמו גם הפער בינה ובין השכר הריאלי. אך לפחות הסקר הנכחי לא יספק לנו תשובה להשערה הזו, כשכאמור, תלמידי הניהול וההנדסה מהסטארט-אפ ניישן לא לקחו בו חלק. הרשימה כן מכסה חתך רוחב רציני של מדינות ונותנת תובנות לגבי כלכלותיהן. כל המספרים הומרו לדולר אמריקאי,  הם מייצגים את הסכום הממוצע והיכן שלא מצוין אחרת הם מדורגים לפי רמת הציפיות של תלמידי ניהול.

היכן מצפה ציבור העובדים לתגמול גבוה? | צילום: Fotolia

שוויץ עומדת בראש הדירוג עם ציפיית שכר התחלתי ממוצעת של 79 אלף דולר בשנה. למדינה יש את התמ"ג השני בגובהו בעולם לנפש, אחרי לוקסמבורג הקטנטנה, לפי נתוני הבנק העולמי, ומדורגת במקום ה-16 ברשימת המדינות הטובות ביותר לעסקים של פורבס לשנת 2017. מגזר השירותים החזק שלה מוביל את כלכלת שווייץ, כשהשירותים הפיננסיים בראשה. ייצור סחורות הייטק משחק גם הוא תפקיד מרכזי בהובלת ההכנסה הלאומית.

לאחר דנמרק, המדורגת שנייה, דורגה במקום השלישי ארצות הברית. תלמידי מנהל עסקים אמריקאים מצפים לשכר ממוצע של 53 אלף דולר בשנת העבודה הראשונה שלהם לאחר סיום הלימודים ותלמידי ההנדסה מצפים ל-63 אלף דולר. בקרב כל 57 המדינות שמופיעות בסקר, לארצות הברית ישנו הפער הגדול ביותר בין ציפיות השכר של תלמידי ניהול לבין אלו של תלמידי ההנדסה, מגמה שיתכן והמקור שלה הוא מגזר הטכנולוגיה העילי שמאפיין את הכלכלה האמריקאית, שבו יש ביקוש גדול למהנדסים והיצע צנוע למדי.

לגרמניה יש את רמת ציפיות השכר החמישית בגובהה, שנעה בים 47 אלף ל-49 אלף דולר אצל תלמידי הניהול וההנדסה בהתאם. עם כלכלת מוטת ייצוא, גרמניה מוכרת מדי שנה מכוניות ומכונות תעשייתיות רבות. המדינה זוכה לעתים תכופות לשבחים על תכניות החינוך המקצועי שלה, מה שעזר לה לבנות מערך מוכשר של כוח עבודה.

באזורים שחותמים את הרשימה נמצאת רוסיה, במקום התשיעי לפני הסוף, עם ציפיית שכר שנעה בין 9,000 ל-10,000 דולר לאחר המלחמה הקרה החלה המדינה נעה לאטה לכיוון מערכת של שוק חופשי – מדיניות כלכלית שהשתנתה במהלך שנות ה-90 והובילה להפרטת מרבית בתעשייה הרוסית, בהחרגת תעשיות האנרגיה והבנקאות. הכלכלה הרוסית נותרה ברובה תלויה בנפט ובגז טבעי, מה שהופך אותה לפגיעה בהתאם לתנודות במחירי הסחורות. חוסר השוויון ברמות השכר נותר גבוה.

בווייטנאם ישנן ציפיות השכר הנמוכות מבין המדינות שנסקרו, כשהסטודנטים שם מצפים להרוויח 6,000 דולר בשנתם הראשונה בעבודה בלבד. נכון לשנת 2014, היווה הסקטור החקלאי 18% מהכלכלה המקומית, כשעסקים בבעלות ממשלתית היו אחראים על כ-40% מהתמ"ג. יחד עם זאת, הכלכלה הווייטנאמית גדלה – בשנה שעברה היא התרחבה ב-7% והשנה מצופה שיעור צמיחה דומה.

הרשימה המלאה מתוך אתר Universum

דירוג ציפיות השכר של תלמידי ניהול | צילום מסך: אתר Universum

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן