הערכות ביצועים אאוט, ניהול ביצועים זה הדבר החדש

הערכות ביצועים הן אחת משיטות ניהול הכישרון שזוכות להכי הרבה ביקורת. הביקורות נעות מהיותן של ההערכות בזבוז אדיר של זמן ועד האימפקט ההרסני שיש להן על מערכות היחסים שבין מנהלים לבין הכפופים להם.

קטילת הערכות הביצועים היא כבר ריטואל עתיק יומין. לאורך עשורים, הספרות העוסקת בנושא ניהול כישרון הצביעה על מגרעות ברוב מערכות ניהול הביצועים, ויש הממליצים לנטוש אותן לחלוטין. 

הבעיה עם נטישתן היא כי הן חיוניות לניהול אפקטיבי של כישרון.

קשה לדמיין חברה שעושה עבודה טובה בניהול הכישרון שלה מבלי לאסוף מידע אודות טיב מילוי עבודתם של יחידים, לשערך את הידע והמיומנות שלהם, ומה תהיינה אחריותם ומטרות-ביצועיהם בעתיד. סוג זה של נתונים הוא יסודי לניהול יעיל של כישרון בכל ארגון (ולניהולו הכולל).

 קשה לדמיין בלי. הערכת ביצוע משרדית | ingimage/ASAP

לפני כעשור, ערך הח"מ מחקר על ניהול ביצועים ביותר מ-50 חברות, וגילה כי לכל חברה הייתה מערכת ניהול ביצועים. בחלקר מן המקרים הן תפקדו במידה משביעת רצון. היו, כמובן, ארגונים שלא הייתה להם מערכת יעילה, ואמרו כי הם מצפים לעיצוב מחדש של המערכת, או לחילופין להפסיק להוציא לפועל הערכות ביצועים. האפשרות האחרונה היא בדיוק זו המצופה מארגונים שהפנימו את הביקורת על הערכות ביצועים.

לאחרונה, סקר הח"מ שוב בארגונים שעושים הערכות ביצועים; התוצאות, המקיפות 100 תאגידים אמריקאיים בינוניים-עד-גדולים, מספקות נתונים מעניינים על הערכות הביצועים: השורה התחתונה היא שכל חברה אמרה שיש לה מערכת ניהול ביצועים, ורק 6% אמרו כי הן שוקלות להיפטר מהערכות ביצועים עבור חלק מעובדיהן או כולן. בקיצור, מותן של הערכות הביצועים עדיין לא קורה, וסביר מאוד שגם לא יקרה.

הערכת ביצוע: זה לא הולך להפסיק | ingimage/ASAP

חברות דיווחו כי ממוצע של 93% מהעובדים השכירים שלהן מקבלים הערכות ביצוע – לרוב אחת לשנה. רק חברה אחת דיווחה כי לאחרונה הפסיקה לקיים הערכות עבור 50 או יותר ממועסקיה. הסקירה העלתה גם כי בממוצע חברות אינן מרוצות יותר ממערכות ניהול הביצועים שלהן יותר משהיו לפני עשור. עם זאת, הרוב הגדול – כ-85% – דיווח כי המערכות אצלם משביעות ברצון במידה מספקת לכל הפחות.

המסקנה הברורה היא שחברת ימשיכו לקיים הערכות ביצועים למרות החסרונות שלהן ולמרות הביקורות הרבות המופנות כלפיהן בספרות המקצועית. לארגונים אין ברירה: במקום לבזבז את זמננו בוויכוח האם יש להעלים את הערכות הביצועים ואם לאו, אנחנו צריכים לדבר על איך להפוך אותן לאפקטיביות יותר. המפתח הוא לעשות אותן לחלק ממערכת ניהול כשרונות שלמה, הכוללת הצבת מטרות, פיתוח, פעילויות פיצוי, משוב על ביצועים, והערכות ביצוע המבוססות על המטרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן