הערכות בשוק: "למרות הנתונים – פלוג לא תמהר להוריד את הריבית"

ביום שני הקרוב תתקבל החלטת הריבית ראשונה ללא הנגיד היוצא, פרופ' סטנלי פישר. גובה הריבית ייקבע על ידי ממלאת מקום הנגיד, ד"ר קרנית פלוג, והוועדה המוניטרית בבנק. רוב המומחים סבורים שהריבית תישאר חודש נוסף ללא שינוי, בציפייה לנגיד החדש-ישן, פרופ' יעקב פרנקל, אם המינוי אכן יושלם בסופו של דבר.

בשוק מעריכים כי הסימנים תומכים בהפחתת ריבית, אולם כי פלוג לא תמהר לבצע הפחתה. מחד, האינפלציה נמוכה, כאשר הציפיות לאינפלציה בשוק ההון צנחו לשפל 6 שנים – 1.3% בלבד, וגם תחזיות החזאים לשנה הקרובה ירדו מ-2% ל-1.7%.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר

נתון נוסף התומך בהורדת ריבית הוא הדולר הנמוך, כאשר שער הדולר נע בנחישות דרומה לעבר שפל של שנתיים, והפחתת ריבית תסייע לו לטפס במעלה ההר.

במקביל, הבלימה במחירי הדירות צפויה להקל על הפחתת ריבית. כאשר המחירים, שהיוו מכשול להפחתות הריבית ירדו ב-0.2% בחודשיים האחרונים, לאחר שזינקו ב12% בשנה וב-82% תוך 6 שנים.

צילום: דוברות הכנסת

נתונים אלה מעניקיים רקע אופטימלי להפחתת ריבית. אולם על פי הערכות בשוק, הסיכוי להפחתת ריבית נמוך, בעיקר הודות להפחתת הריבית הכפולה שביצע הנגיד היוצא סטנלי פישר בחודש מאי. הפחתות אלה ורכישות המטח המסיביות לא עזרו, ושער הדולר צנח לשפל של שנים.

כעת מוערך כי הוועדה המוניטרית בראשות פלוג תשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית – 1.25%. אפילו אם חבר או שניים יתמכו בהפחתת ריבית, רוב הוועדה צפויה לתמוך בהותרת הריבית ללא שינוי.

מומחים צופים כי הריבית תישאר ברמה זו בהמשך השנה ואולי תעלה בשנה הבאה. הנגיד החדש-ישן פרופ' יעקב פרנקל צפוי לנקוט במדיניות הריבית המרסנת הידועה שלו, אם וכאשר ייכנס לכורסת הנגיד לאחר קבלת כל האישורים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן