הערכות בתמ"ת וברווחה: מספר המובטלים עלול לזנק תוך שנה לשיא של 302 אלף

מספר המובטלים בישראל עלול לזנק השנה ב-60 אלף ולחצות בסוף השנה את קו ה-300 אלף, לראשונה בתולדות המדינה – כך קובע תרחיש קודר ופסימי שגובשה במשרדי התמ"ת והרווחה. תרחיש זה מבוסס על מיתון עמוק בגוש היורו וצמיחה של 2% בלבד בישראל בשנת 2013. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי התרחיש, הזינוק באבטלה יגדיל את ממדי העוני בישראל ואת הפערים בין עניים ועשירים (שהם הגבוהים בעולם, לצד ארה"ב). יש לציין כי הזינוק באבטלה נובע מההאטה החריפה ומהפיטורים ההמוניים בתעשיה ובמגזר העסקי. הצמיחה עלולה לרדת השנה ל-2% בלבד עקב המשבר הכלכלי העולמי והמיתון בגוש היורו, אשר צפוי להסתיים רק בסוף השנה.


התורים יתארכו? | צילום: רויטרס

שיעור האבטלה, על פי התסריט, עלול לזנק ב-1.5% תוך כשנה ולהגיע ל-8.2% בתחילת 2014. מספר המובטלים יעלה בכ-80 אלף בשנה וחצי (מיולי 2012), יחצה את "קו 300 האלף" ויגיע לשיא של כל הזמנים – 302 אלף מובטלים. האבטלה הגבוהה תורגש בעיקר בתעשיות הישנות (המושפעות מאד מהתחזקות השקל ומירידת הביקושים בעולם), במפעלים מייצאים ובעסקים הקטנים.

כח העבודה בישראל מונה כיום כ-3.7 מיליון איש, 3.4 מיליון מתוכם מועסקים, וכ-250 אלף מובטלים. כלומר כל אחוז אבטלה אחד שווה כיום כ-37 אלף מובטלים. גם כיום, כ-1.2 מיליון ישראלים (שליש מהעובדים) עובדים במשרה חלקית בשכר רעב, כי לא מצאו עבודה במשרה מלאה. מספר העובדים חלקית זינק ב-40% בשנה (תוספת של 350 אלף) והעמיק את ממדי העוני בישראל.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "בלשכת הממונה על התעסוקה והמשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, כמו גם במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת לא ידוע דבר על הערכה שכזו או פרטיה. מבלי להתייחס לתוכן הדברים, אם אכן נאמרו דברים שכאלה על ידי גורם כלשהו, הרי שהדברים אינם נסמכים על הערכות של הגורמים המוסמכים לעניין זה במשרד התמ"ת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן