הערכות: סיכוי נמוך להפחתת הריבית – תישאר כנראה ללא שינוי

האם בנק ישראל יוריד את הריבית? היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית החודשית, הראשונה מאז פרישתו של הנגיד פרופ' סטנלי פישר. מרבית האנליסטים סבורים שהסיכוי להפחתת ריבית נוספת נמוך מאוד, וכי היא תישאר ללא שינוי ברמה של 1.25%, למרות שאופציית ההפחתה תיבחן בקפידה בוועדה המוניטרית.

בראש הוועדה המוניטרית עומדת כיום המשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג, הממלאת את מקום הנגיד עד לכניסתו של פרופ' יעקב פרנקל לתפקיד (בתום כל הבדיקות והאישורים הנחוצים).

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

כרגע מסתמן שהריבית תישאר בחודש אוגוסט ללא שינוי (1.25%) לאחר שירדה ב-0.5% בחודש מאי (ב-2 שלבים). אולם הוועדה המוניטרית תבחן גם אפשרות להורדת הריבית ל-1%, בעקבות הציפיות בשוק ההון לאינפלציה נמוכה (1.3%), ההאטה הכלכלית ושער הדולר הנמוך. גם בלימת הזינוק במחירי הדירות (שירדו ב-0.2% בחודשיים) תאפשר הפחתת ריבית ללא ניפוח בועת הנדל"ן.

פרנקל ידוע כנגיד הדוגל במדיניות מוניטרית מרסנת להשגת יציבות מחירים, וההערכות הן כי לא יפחית את הריבית בחודשים הבאים, ואם ייכנס לתפקיד קיימת סבירות שהיא אפילו תעלה בשנה הבאה.

יצוין כי פלוג ממשיכה באופן רשמי במדינות שער החליפין של הנגיד היוצא פישר, אולם היקף הרכישות נמוך מאוד. על פי הערכות בשוק, בחודש יולי רכש בנק ישראל רק כחצי מיליארד דולר, כשליש מהיקף הרכישות בחודש שעבר (1.44 מיליארד דולר). סכום רכישות המט"ח בחודש יולי נחלק לשני חלקים שווים – התערבות מכוונת במסחר כסיוע ליצואנים ורכישות במסגרת התכנית לקיזוז השפעת הפקת הגז הטבעי.

יש לציין כי בנק ישראל בראשות פלוג נמנע מרכישות מט"ח גדולות למרות ששער הדולר ירד בשבוע שעבר לרמה נמוכה (שבעבר היתה מביאה להתערבות הבנק במסחר). 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן