הפוליטיקאים באירופה חוזרים לעבוד – ומחזירים לשווקים את חוסר הוודאות

לחודש אוגוסט יש היסטוריה ארוכה כחודש המשעמם ביותר מבחינת חדשות ושערוריות. הקונגרס האמריקאי מצוי בפגרת הקיץ שלו עד תחילת ספטמבר, בדומה לממשלות רבות ברחבי העולם. באירופה, אנשי הממשל נעלמים מדי שנה באוגוסט לחופשה, בלי קשר לבעיות הלוחצות את מדינותיהם. חומרת משבר החוב של גוש היורו לא הפריעה למסורת זו גם השנה. הם פיזרו מספר תגובות חיוביות והבטחות שהקלו על החששות לגבי "האם הם יצילו או לא יצילו" את גוש היורו, והפליגו לדרכם.

עכשיו הם מתחילים לחזור, ולמרבה הצער עד עתה נראה כי הם משיבים איתם גם את אי-הוודאות. ראש הממשלה היווני סמראס מנסה לסגת מהסכם החילוץ של יוון, בבקשו עיכוב בן שנתיים בטרם תחויב יוון להתייצב על שיעור היעד של הגירעון, ולהטמיע את הרפורמות הפיננסיות אליהן הסכימה במסגרת החילוץ האחרון.

שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה הגיב מיידית כי הענקת זמן או כסף נוספים ליוון לא יסייעו לה להתגבר על בעיותיה. סמראס קבע בעקבות זאת פגישה עם הקנצלרית מרקל ביום שישי האחרון ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד ביום שבת, כדי לקדם מולם את הקצאת תוספת הזמן. מרקל והולנד נועדו לפני פגישותיהם האישיות עם סמראס, כשלאחר הפגישה התבטאה מרקל באומרה כי "חשוב שכולנו נעמוד בתנאי ההסכמים שלנו". הולנד אמר: "אנחנו רוצים שיוון תישאר בגוש היורו. רק היוונים יכולים לבצע את המאמץ ההכרחי על מנת להגיע למטרה זו".

הצרות לא נעלמו. מרקל והולנד | צילום: רויטרס

אז הוויכוחים חזרו לגבי אם יוון תישאר בגוש היורו, תיבעט החוצה, או שתצא בעצמה, ומה תהיינה תוצאותיו של כל אחד מן התרחישים. ובינתיים ספרד, בעיה גדולה אף יותר עבור גוש היורו, קיבלה חילוץ ישיר עבור הבנקים שלה לפני חודש, ומצופה ממנה לנקוט בצעד הבא בבקשת חילוץ לחוב הממשלתי שלה, אשר תידרש בטרם יוכל האיחוד לבוא לעזרתה. אך היא לא עשתה זאת עד כה, ואף אמרה כי היא מעוניינת שהבנק האירופי המרכזי יתחייב לרכישת אג"ח בלתי מוגבלת, וגם שעליה לדעת אילו דרישות ומגבלות יושתו עם החילוץ, בטרם תחליט לעשות כן.

תחת זאת, היא משרטטת תקנות חדשות שיתירו לה להתערב במערכת הבנקאות ולסגור בנקים קורסים – מה שמעורר שאלות בהתחשב בעבודה כי כל הכוונה העומדת מאחורי החילוץ שניתן לה הייתה לאפשר את המשך פעילות הבנקים. ובינתיים, אין ספק שדרושה עזרה: דיווחים כלכליים בשבוע שעבר הראו כי גוש היורו ממשיך להתבוסס קשות במיתון. אפילו בריטניה, חברה באיחוד היורו אבל לא בגוש היורו, חווה כיווץ מיתוני בכלכלתה: התמ"ג שלה ירד ב-5 מתוך 7 הרבעונים האחרונים.

משקיעים נכזבו בשבוע שעבר למשמע הדיווחים על כי סין מציגה שוב נסיגה בפעילויות הייצוא והייצור גם באוגוסט, מה ששוב העלה את החששות כי כלכלתה מתקרבת לנחיתה קשה בהרבה מן המצופה. הפרשנים, עם זאת, לא צופים תמריצים משמעותיים שיוזרקו לכלכלה הסינית בטרם תסיים הנהגת המפלגה  הקומוניסטית  החדשה את השתלטותה בהמשך השנה.

וכך זה ממשיך. הבטחות, רמזים ותקוות בכל מקום, אך מעט מאוד הסכמים ופעולות. בארה"ב, ציפו בכל אחת מהתכנסויות המנהלים של הבנק הפרדלי כי אמצעי המרצה נוספים יוכרזו, אבל זה לא קרה – נתקבלו רק אישורים והרגעות שוב ושוב, לפיהם הבנק "מודאג, מפקח על תנאי המצב וינקוט בפעולה אם יצטרך".

פרסום הפרוטוקולים בשבוע שעבר יצר התרגשות קצרת טווח כשנחשף בהם כי בפגישות שלפני 3 שבועות חלק מחברי הוועדה היו "מודאגים יותר" לגבי ההאטה הכלכלית ו"כמעט מוכנים לנקיטת פעולות". מיד צצו תקוות לפיהן הבנק המרכזי ינקוט לבטח באמצעים בפגישתו הבאה בספטמבר. אבל אז הובן כי באותה פגישה לפני 3 שבועות אמרו חברי הועד כי סביר שפעולות ניספות תינקטנה רק אם התנאים הכלכליים לא יתחילו להשתפר. ואכן, מאז אותה פגישה, הדיווחים הכלכליים השתפרו משמעותית, כולל דוח התעסוקה החזק במפתיע של חודש יולי, דוח הדיור החיובי באופן בלתי צפוי, עליית המכירות הקמעונאיות ב-0.8% ביולי אחרי נסיגה של 0.7% ביוני, עלייה של 0.6% בייצור התעשייתי ביולי אחרי עלייה של 0.1% במאי וביוני, עלייה באמון הצרכנים בסקר של אוגוסט וכן הלאה.

אחרי שפל בן כמה ימים, שוק המניות רשם עלייה ביום שישי על גבן של שמועות אירופיות לפיהן הבנק המרכזי שוקל לקבוע יעדי רצועת-תשואות בתוכנית חדשה לרכישת אג"ח כדי לעזור בהכלת עלויות ההלוואה ליוון, לספרד ולאיטליה, ופרסומו של מכתב שנשיא הפרדל ריזרב ברננקי הוציא כמה ימים קודם לכן. אבל במכתב, כל מה שהוא עשה למעשה היא לחזור על כך שהבנק הפרדלי יספק "התאמה נוספת באם יהא צורך". אבל השווקים עכשיו בנקודה בו דרושים להם הרבה יותר מאשר רמזים, שמועות והבטחות דחויות כדי להשיב את השוק למסלול עלייה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן