הפועלים ביקש לחלק דיווידנד במזומן – המפקח על הבנקים סירב

המפקח על הבנקים דודו זקן סירב לאשר לבנק הפועלים חלוקת דיבידנד במזומן, לאחר בקשה שהועברה אליו לפני כשלושה חודשים – כך נודע לסופהשבוע. הפניה נעשתה בעקבות דרישת המפקח להביא לאישורו כל החלטה על חלוקת דיבידנד.

על פי ההערכות, הבנק תכנן לחלק סכום ראשוני הנאמד ב-400-500 מיליון שקל. במכתב התשובה ששוגר בשבוע שעבר פירט המפקח את התנאים המאפשרים חלוקת דיבידנד במזומן. אלה כוללים בין השאר שמירה על הלימות הון, הותרת הון עצמי לצורכי צמיחה ומתן אשראי ושמירה על הוראות המפקח בנידון שניתנו באחרונה. "הבנק מכיר את כללי החלוקה והצורך בשמירת ההוראות הקיימות", כתב זקן. "הוא מצופה לפעול בהתאם".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי ההוראות שפרסם זקן בתחילת 2013, הדיבידנד לא יחולק אם יתרת העודפים היא שלילית או שאחת משלוש השנים האחרונות הסתיימה בהפסד. עוד קבע המפקח שהבנק נדרש לעמוד בהון ליבה (הון ראשוני) של 9% עד ינואר 2015 ובהון ליבה של 10% עד ינואר 2017.

צילום: רויטרס

על פי ההערכות, הלחץ לחלוקת הדיבידנד במזומן הגיע משרי אריסון, בעלת השליטה בבנק, המעוניינת בהגדלת נזילותה. על פי מדיניות הדיבידנד שנקבעה ב-2011, הבנק יחלק מדי שנה עד מחצית מהרווח הנקי הנובע מפעולות רגילות.

עמדת המפקח כלפי בנק הפועלים היא בשורה רעה למערכת הבנקאית. המשמעות היא שגם לאומי, דיסקונט, הבינלאומי וכנראה שגם מזרחי טפחות לא יוכלו לנקוט במהלך כזה.

נראה כי המפקח אינו מתלהב מחלוקת דיבידנד במזומן במערכת הבנקאית במהלך 2013. ייתכן שעמדתו תיבחן מחדש בסוף מרס 2014, לאחר פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2013.
בבנק ישראל אישרו בתגובה לפניית סופהשבוע שהמפקח החליט שלא לתת אישור פוזיטיבי לבנק לביצוע החלוקה. בבנק הפועלים סירבו להגיב לידיעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן