“הפיטורים ב-ECI – סנונית ראשונה להשפעת שער הדולר על היצואנים”

"ייסוף השקל בטווח הקצר צפוי לשוב ולאתגר את בנק ישראל ומשרד האוצר ואמש ההודעה על הפיטורים ב-ECI הייתה סנונית ראשונה להשפעה הקטלנית שיש לשער החליפין ולתקורות הגבוהות בהם נדרשים לשאת היצואנים המקומיים אל מול הזירה התחרותית" – כך מתייחס יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, לירידה של שער הדולר אל שפל של שנתיים הבוקר.

"על רקע היציאה מהאג"ח הדולרי ונתונים כלכליים מעודדים בבריטניה ובאירופה, הליש"ט והאירו מתחזקים אל מול הדולר", אומר פריימן. "בזירה המקומית היצעי אמצע החודש הקלנדרי לתשלומי מסים ולקראת היציאה לחופשת החגים תורמים לעודפי היצע ולצמצום מספר הפעילים, דבר התורם לירידת רף הרגישות ולפוטנציאל התנודתיות הבא לידי ביטוי בתנודות שערים בתחום שערים רחב. היצואנים בוחנים את האפשרות להעתיק את מפעלי הייצור למזרח אירופה ולאסיה – יעדים בהם תנאי הסחר נוחים ותומכים במפעלי ייצוא".


צילום: Shutterstock

"ללא צעדים משמעותיים לביסוס התעשיות מוטות הייצוא והבטחת תנאי סחר תחרותיים יעלמו תעשיות אלו מישראל", מזהיר פריימן, "כאשר מעמד הביניים והמשק כולו יידרש לשלם את המחיר עם העלייה בשיעורי האבטלה והפגיעה בהכנסה הפנויה".

"על רקע ההמתנה לתוצאות ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב וההערכה כי הבנק המרכזי אינו צפוי לבצע מהלכים דרמטיים והוא עשוי לפרוס את פעולתו על פני תקופה ממושכת,רמות השערים הנוכחיות מגלמות ציפייה לצמצום ההרחבה הכמותית לאג"ח הדולרי בהיקף של כעשרה מיליארד דולר", הוסיף פריימן. "זאת בעוד שבתחום המשכנתאות צפויה הוועדה להחליט שלא לצמצם את היקף הרכישות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן