הפסקת האש נכנסה לתוקף; שניים נהרגו מירי פצמ"ר בקיבוץ נירים

גורם ישראלי רשמי אמר אמש (ג') כי ישראל הודיעה למצרים כי היא מקבלת את הצעתה להפסקת אש לא מוגבלת בזמן. ישראל העבירה את התשובה לאחר שכל שרי הקבינט עודכנו בכך. לא היה צורך בהצבעה על פי חוות דעת משפטית, משום שאין בהפסקת האש תנאים חדשים שישראל לא הסכימה להם כבר במסגרת ההפוגות במהלך המבצע.

הגורם ישראלי הוסיף כי: "בהצעה המצרית, בה ישראל דבקה כבר החל משבוע לאחר פתיחת המערכה, לא ניתן מענה לכל הדרישות שחמאס אמר שבלעדיהן לא יסיים את המערכה – נמל, שדה תעופה, שחרור אסירי שליט, שחרור העצורים ביו"ש, נושא העברת הכספים לחמאס.ישראל דבקה כל העת בערוץ המצרי וכך היה למרות ניסיון חמאס לדבוק בתיווך קטר.

"כמו שראש הממשלה אמר – כל תמונות הניצחון של חמאס קרסו, 32 מנהרות שהושמדו, יכולת רקטית שנתקלה בהגנה אווירית, חדירות מהים, חטיפת חייל חי – כולן סוכלו. אלפי מטרות טרור הושמדו, אלף מחבלים נהרגו, בזירה הבינלאומית במהלך 50 יום לישראל ניתנה לגיטימציה בינלאומית לפעולה נגד ארגוני הטרור והבנה כי היא זו שנענתה ל-11 הפסקות אש והפוגות שהופרו על ידי חמאס, ההבנה שהחמאס פועל כמו דאע"ש. כל הדרישות יידונו בהמשך ובכלל זה דרישת ישראל לפירוז עזה".

תקיפות צה"ל ברצועת עזה, היום | צילום: רויטרס

בישראל לא נוקבים בשעה זו במועד המדוייק של תחילת הפסקת האש ואומרים כי ישראל ממתינה להבהרה מצרית בנושא. ישראל תאפשר מעבר של ציוד המוניטרי לשיקום ההרס בעזה מהמבצע שכל מעבר שלהם דורש פיקוח. כרגע הגורמים הרשמיים בישראל מבהירים כי עד ייצוב הפיקוח תתאפשר הכנסה של ציוד רפואי ומזון כפי שהיה גם אחרי מבצע עמוד ענן. יתאפשר גם דיג במידה שהתאפשרה לפני המבצע, ותתכן הרחבה של מרחב הדיג בהמשך.

בישראל מדגישים עוד כי מדובר בשורה של הסדרים נקודתיים ולא בהסדר כולל מול חמאס. "הוכח כי הפעולה הצבאית יכולה להשיג את ההרתעה ואם הפסקת האש לא תאכף צה"ל ערוך לכל אפשרות".

מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר מוקדם יותר כי "המגעים הסתיימו, הגענו להסכם שמהווה ניצחון לבני עמנו. אנחנו ממתינים להודעה הרשמית". דובר חמאס בקהיר, סאמי אבו-זוהרי, אמר דברים דומים בשעות אחר הצהריים. מוקדם יותר היום (ג') אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה, כי "אנחנו לקראת הבנות מדיניות שעונות על צרכי העם שלנו".

דבריו של הנייה מגיעים במקביל להמשך המגעים להפסקת אש. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר מוקדם יותר כי ההצעה המצרית החדשה להפסקת אש מקובלת על חמאס מבחינת הניסוח שלה, וכעת מתקיים דיון מדוקדק עם המצרים בנוגע לפרטיהּ.

תושבים באשקלון לאחר פגיעת רקטה בעיר, הבוקר | צילום: רויטרס

גורם בכיר בג'יהאד האסלאמי אמר לעיתון הלונדוני "אל-חיאת" כי "המסמך המצרי יחזק את הרשות הפלסטינית בשטחי הרצועה וינציח את מעמדה". לדבריו, הרשות היא שתפקח על המעברים, וגם השיקום של עזה ייעשה בפיקוחה, ובהשגחה ישראלית. הוא הוסיף כי הוחלט להיענות להסכם על מנת שלא ייהרגו עוד ילדים פלסטינים. הגורם אמר גם כי "ישראל כשלה בניסיון להשיג את מטרתה – לפרק את הרצועה מנשקה ולמנוע בנייה של מנהרות".

מקורות מצרים העריכו שהמשלחות של ישראל ושל הפלסטינים ישובו אל שולחן המשא ומתן בקהיר בסוף השבוע, לאחר שתושג הסכמה לנצור את האש. על פי חבר צוות התיווך המצרי, טארק פהמי, סעודיה משתתפת במאמץ לחדש את הרגיעה ברצועת עזה.

חבר המשלחת הפלסטינית למו"מ בקהיר, קייס עבד אל-כרים, אמר כי הפלסטינים קיבלו את ההצעה המצרית החדשה, ולפיה תוכרז הפסקת אש שאינה מוגבלת בזמן על בסיס ההבנות שהושגו לאחר מבצע "עמוד ענן".

על פי ההצעה המצרית, בשלב הראשון יוסכם להפסיק את האש, לפתוח את המעברים, להתחיל בשיקום עזה ולהרחיב את אזור הדיג. רק כחודש לאחר מכן ידונו הצדדים בשאר דרישותיהם של הפלסטינים, בהן נמל ימי ושדה התעופה, וגם בסוגיית האסירים.

ביום שני בלילה האשים בכיר הג'יהאד האסלאמי, חאלד אל-באטש, את ישראל בנקיטת סחבת ואמר, כי ייתכן שיש לה מטרות שהיא רוצה לפגוע בהן ולכן היא אינה ממהרת לשוב לשולחן המשא ומתן.


לכתבה באתר מעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן