הפשרה עם HTC: האם אפל חוזרת לצעוד בכיוון הנכון?

הסאגה המשפטית הארוכה של אפל מול HTC הגיעה שלשום סוף סוף לסיומה. לאחר למעלה מעשר שנים, בהם נאבקה אפל נגד חברת הטכנולוגיה הטייוואנית, הגיעו שני הצדדים בסוף השבוע לפשרה. אמנם בהצהרה משותפת שפירסמו אמש שתי החברות הן סירבו למסור את פרטי ההסדר, אך שני המנכ"לים בירכו על סיום המאבק.

הביקורות שנחתו על אפל בזמן האחרון היו מוצדקות. לא בגלל הירידה המתמשכת במניית החברה אלא בגלל מערבולת התביעות אליה נכנסה החברה בהגנה האינסופית על הפטנטים שלה. ואין בכך להגיד שאסור לאפל להגן על ההון האינטלקטואלי שלה מפני ההעתקות וחיקויים, אך החברה צריכה להבין את מחיר המדיניות של הליכה לבתי המשפט בכל מקרה קטן.

סדרי עדיפויות זהו שם המשחק: נדמה כי החברה העבירה את מרכז תשומת הלב שלה לחקיקות ולכתלי בתי המשפט מאשר לחדשנות, בדיוק כמו שקרה במקרה עם HTC. "אנחנו שמחים להגיע להסכמות עם HTC", אמר מנכ"ל אפל, טים קוק באתר החברה. "נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים חדשניים".

עד כה התחרתה אפל ביריבותיה בדרך הישנה והטובה: היא יצרה מוצרים חדשניים באיכות טובה ששינו את חיי הצרכנים. כך בדיוק היה עם אייפוד, אייפון ואייפד. אך לאחרונה אפל סוטה מעט מהמודל העיסקי שהוביל אותה לצמרת העולמית והשתקעה יותר ויותר במאבקים משפטיים, כמו זה עם סמסונג, מאבק שברור לכל שההשלכותיו יפגעו בצרכני הסמארטפונים באשר הם.

שינוי המודל העיסקי? אפל | צילום: רויטרס

ישנן מספר הבטים לכך שהאסטרטגיה העסקית של התמקדות בבתי המשפט פוגעים בחברה:

ראשית, מאבקים משפטיים מסיטים את הנהלת החברה מלהתמקד בצרכים הבסיסיים של החברה – לנצל ולגלות הזדמנויות חדשות עבור החברה. מיקרוספט לדוגמה, בילתה זמן רב במאבק מול השלטונות בארצות הברית ובאירופה בזמן שאפל הגדירה ועיצבה מחדש את שוק הסלולר ובלי לשים לב איבדה את הבכורה.

שנית, ניצחונות משפטיים יוצרים תחושה של שאננות ורוגע – החברה מצליחה להשיג יתרון משפטי על המתחרות, יתרון שדוחה את הדחיפות לחדש ולהתעדכן במוצרים חדשניים באיכות גבוהה.

ולבסוף, דיוניים משפטיים עלולים לפגוע בתדמיתה של החברה בקרב הצרכנים. במיוחד אם המגוון והאפשרויות בפניהם מצטמצמת: פחות בחירה, מחירים גבוהים יותר, ומוצרים נחותים יותר – כמו מקרה המפות של אפל וגוגל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן