הפתעה מהעבר: מתכון מימי הביניים התגלה כתרופת פלא נגד חיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה

לפי הערכות, עד שנת 2050, כ-300 מיליון בני אדם ימותו כתוצאה מזיהומים של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה – יותר מאשר מסרטן. הדבר יגרום לאבדן של טריליון דולר לכלכלה הגלובלית. מול הנתונים המפחידים האלה, פועלים מדענים בשנים האחרונות בניסיון למצוא פתרונות חדשים להתמודדות עם החיידקים האמידים ובשנה שעברה אף השיק ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, קמפיין גלובלי בנושא, הקורא לחוקרים בכל העולם להשתתף במאמץ.

אך כעת נראה שהפתרון הגיע ממקום מאוד לא צפוי – מתכון לתרופה בן 1,200 שנה הנקרא "משחה לעין של Bald". הוא נכלל באוסף כתבי רפואה מהמאה ה-9 שמכונה Bald's Leechbook והתגלה מחדש ותורגם מאנגלית עתיקה על ידי כריסטינה לי, חוקרת המתמחה במחלות ומוגבלויות בתקופת האנגלו-סקסוניים והוויקינגים.


המתכון לתרופת הפלא | צילום: הסיפרייה הבריטית

חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם שיחזרו בצורה מדויקת ;את התרופה המכילה בין היתר שום, בצל, יין ונוזל מרה של שור. לשם כך נעזרו בהוראות המפורטות שמכיל המתכון (כמו למשל כמה זמן יש לקרר את המרכיבים) ואף השתמשו ביין מיקב היסטורי ליד Glastonbury שקיים מאז המאה ה-9.

להפתעתם של החוקרים, הטיפול מימי הביניים הוכח כיעיל בצורה יוצאת דופן בחיסול חיידקי סטאפילוקוקוס מסוג MRSA, העמידים לאנטיביוטיקה וגורמים למותם של 5,000 אנשים מידי שנה בארה"ב.

התרופה נוסתה הן על רקמות במבחנה והן על עכברים חיים, שם הצליחה לחסל עד 90% מהבקטריות העמידות. "חשבנו שהתוצר יראה פעילות אנטיביוטית כזו או אחרת, מכיוון שכל אחד מהמרכיבים הוכח בניסויים קודמים כיעיל במידה מסוימת כנגד בקטריות", אומרת המיקרוביולוגית פרייה הריסון. "נדהמנו לחלוטין ממידת האפקטיביות שהיתה לתערובת".

"אפשרנו לזיהום המלאכותי שלנו לגדול לכדי אוכלוסיות דחוסות ובוגרות שנקראות ביופילם, בהן התאים הבודדים נדבקים אחד אל השני ויוצרים מעטפת שמקשה על האנטיביוטיקה להגיע אליהם", מספרת הריסון. "אך בניגוד להרבה אנטיביוטיקות מודרניות, למשחה של Bald היה את הכוח לפרוץ את ההגנות הללו".

על אף שפותחו הרבה לפני שהתגלה הביסוס המדעי לפעילותן, תרופות מאין אלה נגזרו מתוך ניסוי וטעיה מקיפים, שהצליחו לבודד את התערבות שפעלו בצורה הטובה ביותר. ספרי רפואה נוספים מאותה תקופה השתמרו וד"ר לי מאמינה שהם עשויים להכיל תרופות נוספות שיכולות להתגלות כאפקטיביות. מעניין כמה אוצרות עוד נחים בין דפי הספרים העתיקים שהעלו אבק מאות שנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן