הצד האחר של חברות התרופות: מצילות חיי אדם במדינות נחשלות

אנו רגילים לשמוע על רווחי הענק של חברות התרופות, לצד תקציבי הפיתוח המנופחים. אך משך שנים, עוסקות חברות אלה גם בפעילות התנדבותית שנעשית כמעט ללא ידיעת הציבור, כאשר הן מחלקות בחינם תרופות לחולי מלריה למשל, או עיוורון הנהרות במדינת עולם שלישי, ובכך משפרות את איכות חייהם של האחרונים, ואף מצילות חיים במקרים קשים יותר.

חברות הפארמה הגדולות דחפו את עצמן למרכז הבמה בשנה האחרונה. מלבד למחירי התרופות שעלו והעלו את חמתם של רבים, פוליטיקאים ירו את הארס שלהם כנגד חברות תרופות אמריקאיות שבחרו להעתיק את משרדי ההנהלה לאירופה, כדי לחמוק מהמיסים הגבוהים. בנוסף, ומשום שרפורמת אובמה ייצרה נגישות בכל הנוגע לטיפולים רפואיים, הביטוי מגיע בצורת תשלומים מנופחים לרופאים הניתנים על ידי חברות התרופות, מה שגורם לכך שהאמון הציבורי שרוכשים המטופלים לתעשייה זו, התערער משמעותית.

ולמרות זאת, אירועים שבקושי זכו להתייחסות כלשהי, מציגים צד אחר של חברות הענק הללו. זמן לא רב לפני חג ההודיה, הארגון הבינלאומי של טרכומה, מחלה זיהומית מדבקת של העיניים, הודיע על תרומה של 500 מיליון מנות מתרופת אזיטרומיצין על ידי חברת פייזר , אנטיביוטיקה המטפלת במחלה זו. טרכומה היא למעשה אחד מהגורמים העיקריים לעיוורון ברחבי העולם. תרומתה של ענקית התרופות פייזר, מלמדת על רצונה לסייע בהעלמת מחלה זו מן העולם עד שנת 2020. וירג'יניה שרה, נשיאת הקואליציה הבינלאומית למאבק בטרכומה, אמרה: "ציון הדרך הזה אפשרי בשל שותפים שפועלים יחד כדי למגר את המחלה הזו ברמה הבינלאומית".

תרופות בחינם

פייזר עם זאת, איננה החברה היחידה שפועלת כדי לחסל את המחלות שגורמות לעיוורון, ובכך נוצר אי שוויון בין מדינות חזקות בהן התרופות נגישות, לבין מדינות עולם שלישי בהן יד האזרחים אינה משגת. לפני 25 שנים, חברת מרק השיקה את מיזם התרומות "מקטיזן", שהוקם כדי לסייע בהעלמת מחלת "עיוורון הנהרות" הנפוצה במדינות אפריקה ואמריקה הלטינית, באמצעות מתן תרופות באופן המוני. תכנית זו הגיעה לכ-250 מיליון אנשים ברחבי העולם, כאשר חברת מרק תרמה שני מיליארד טיפולים וסלי תרופות עד לנקודת הזמן הנוכחית. למעשה, מדען החברה הקודם, וויליאם צ' קמפבל, היה אחד מזוכי פרס הנובל לשנת 2015 בסקטור הרפואה עבור גילוי ופיתוח תרופת האיברמצין שנלחמת בעיוורון הנהרות.

חברות התרופות מחלקות תרופות מצילות חיים במדינות נחשלות | צילום: fotolia

חברה נוספת שעסקה בתרומה לקהילה, היא נוברטיס, אשר הודיעה לאחרונה ששיגרה 300 מיליון מנות תרופה לטובת טיפול בילדים המתגוררים ב-30 מדינות מוכות מלריה. התרופה, היא טיפול משולב שפותח על ידי החברה יחד עם ארגון רפואי שעוסק בטיפול במלריה, והיא נועדה לסייע בהצלת ילדים חולים שעשויים למות בכל שתי דקות.

אפס רווחים

מלבד לפעילויות הללו, חברות הפארמה גם עוסקות בפיתוח טיפולים ייעודיים למחלות, שלא צפויים להניב שום רווחים, כמו למשל התרופה שפיתחה חברת מרק, הנקראת ווסין. למעשה, לכל ענקיות התרופות יש מערך פילנתרופיה ענף, בכל הנוגע להשקעה רפואית באזורים לא מפותחים בעולם. אמנם יש גורמים המזלזלים במיזמים אלה, אך הן המשאבים הכספיים והן אלה האנושיים המוקצים לטובת הפרויקטים החברתיים של חברות התרופות הגדולות, הם ניכרים, ובעבורם מקבלות האחרונות קרדיט מזערי והחזר כספי אפסי.

בשנה הקרובה, ישנה ציפייה כי הכעס על חברות אלה ואחרות יימשך. תעשייה זו סומנה כיעד עיקרי למתקפה מצד הציבור הכללי, ובכנות לא בכדי. עם זאת, אסור לשכוח את התרומה האדירה באספקה חינמית של סלי תרופות לטיפול במחלות זיהומיות ברחבי העולם, ולהצלת חייהם של מיליונים רבים, במיוחד במדינות נחשלות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן