הצד המואר של הכביש: כיצד חיוך יוכל לשנות את האווירה בדרכים?

מחקרים מראים כי הבעת חיוך שולחת פידבק מהפנים לצד השמאלי של קליפת המוח, אשר בחזרה גורמת לשחרור החומרים סרוטונין ודופמין לתוך המוח. אלו הם כימיקלים של "שמחה", אשר משפרים את מצב הרוח.

בנוסף, חיוך מגביר את הכריזמה. פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, הווארד פרידמן, הוביל מחקר נרחב על תפקידה של שפת הגוף ושל סימנים לא מילוליים בתפיסת הכריזמה שלנו. לפי המחקר, אנשים כריזמטיים נוהגים לחייך יותר מהאדם הממוצע, עם קימוט מובחן מסביב לעיניים שמראה את הכוונה האותנטית של חיוך.

חוץ מזה, חיוכים נחשבים בכל העולם לדבר חברותי. חיוך אותנטי (מהסוג של הקימוט מסביב לעיניים) הוא אינדיקטור לקבלה, הכללה וחברותיות – בלי להתחשב במקום בעולם בו עושים עסקים.

מעבר למקום העבודה, חיוכים שומרים על ההשפעה החיובית שלהם. מחקר מ-2001 בכתב העת של אישיות ופסיכולוגיה חברתית, מצא כי נשים שהראו חיוכים זוהרים וחמים בספר המחזור של הקולג' שלהן, דיווחו כי הן חוו פחות חרדה, עצבות וייאוש ב-30 השנה שלאחר מכן. בהשוואה לחברות הכיתה הרציניות יותר שלהן, לנשים החייכניות היו יותר קשרים חברתיים וחיים מספקים יותר.

כאשר אנחנו מחייכים לאחרים, הם כמעט תמיד מחזירים לנו חיוך – וזה אולי הדבר הכי חשוב. בנוסף, מאחר והבעות פנים מעודדות רגשות תואמים, החיוך שמקבלים בחזרה יכול לשנות בצורה חיובית את הכימיה במוח ואת המצב הרגשי של האדם.

בחברת MotorMood מקווים כי למוצר שלהם תהיה אותה השפעה כמו לחיוכים אמיתיים | צילום: thinkstock

התוצאות האלו מאוד חזקות בשביל הבעת פנים אחת קטנה, אבל מה עם האמוטיקונים (פרצופונים)? האם אפשרי שיהיה להם את אותו אפקט?

באופן מפתיע, מחקר מציע כי התשובה היא כן. המחקר הזה נעשה באוניברסיטת פלינדרס באוסטרליה, והוא מצא כי הדפוס של פעילות מוח שנגרם מהסתכלות על אמוטיקון של פרצוף מחייך, דומה לאותו דפוס כאשר רואים פרצוף אנושי אמיתי מחייך.

אם רוצים לבחון את התיאוריה הזו – או רק רוצים להפוך את הנסיעה היומית למהנה יותר – אפשר לבדוק את המוצר החדש שחברת MotorMood מממנת כעת דרך קיקסטארטר. המוצר עוצב כדי להפוך את הנסיעה היומית באוטו לחוויה שמחה יותר. הוא מודבק על המכונית כך שהנוסעים ברכבים אחרים יכולים לראות אותו, ובעקבות כך לחייך. באמצעות החיוך המלאכותי הזה מקווים בחברה להפוך את הכביש למקום שנעים יותר לנהוג ולנסוע בו.

הפנים שלנו מקושרות באופן ישיר למרכז הרגשי של המוח, וחיוך הוא צורה של פידבק מהפנים שמעריך את מצב הרוח שלנו. אי אפשר לדעת כמה המוצר של MotorMood ישפיע על נהג אחר ויפחית את הכעס בכביש – אבל בוודאי שחיוך אותנטי כלפי עמית לעבודה יכול להאיר את היום של שניכם.

בווידאו הבא אפשר לראות איך המוצר של MotorMood עובד:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן